I vanlig ordning, diskuterades det inget pris i förväg?
 
Diskuterar man pris i förväg blir man sällan missnöjd ;)
 
Det som är anmärkningsvärt är posten övernattning. Men OM du hade fått betala för att teknikern hade arbetat 10h i sträck, så skulle det troligen blivit övertidsdebitering. Och övertidstillägget för 2h kan mycket väl vara högre än 670 kr.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag gissar att det är en begreppsförvirring på grund av otydlighet i faktureringssystemet. Dom 670:- är förmodligen traktamente för en heldags tjänsteresa så det borde kanske ha stått bara 'Traktamente' eller 'Traktamente/Övernattning'?

Om det hade varit en övernattning så borde det väl ha tillkommit kostnader för den, inte bara traktamentet?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lurad är du bara om du avtalat annat
 
Sen begär man väl alltid offert eller budget offert innan man beställer
 
Priserna var normala, även om jag tycker restidspriset var lite högt, vi tar 550 i bilen och 795 när vi jobbar.
Men jag förstår inte heller traktamentet. Man har rätt till dagtraktamente om resan påbörjas före kl 7 eller avslutas efter kl 19.
Många servicetekniker är inte arbetare, utan tjänstemän, och vi har inte rätt till övertidsersättning, utan bara tid mot tid (komptid), och det debiteras kunden extra timmar, men det beror lite på när man jobbar.

Att som i detta fall åka nästan 6 timmar enligt google och jobba 3 timmar, dvs 9 timmar, brukar i verkligheten ta just 10 timmar.
Jag har jobbat med detta i 15 år, och bjudit på massor av tid, för att saker o ting tar längre tid än tänkt.

Men som sagt, jag skulle frågat om de skrivit rätt, och om det inte ska vara ett dagtraktamente, dvs hälften av 670:-
 
T Taxture skrev:
[länk]
Får inte det att stämma......
Vet inte hur dom isf. räknat fram 670kr
Man kan betala ut vilket traktamente man vill, men man får betala skatt på allt över 240:-
 
Jisses vilka priser. Jobbar som IT-konsult, 21 års erfarenhet, vi tar 800 kr + moms, reseersättning 30 kr/mil. När jag reser till kund får jag runt 200 spänn i timmen i reseersättning, vet ej vad de debiterar till kund men inte mycket mer än så. Borde struntat i 4,5 års högskola och blivit servicetekniker istället.

/S
 
  • Gilla
Jonathan C
  • Laddar…
engs
H hempularen skrev:
Det som är anmärkningsvärt är posten övernattning. Men OM du hade fått betala för att teknikern hade arbetat 10h i sträck, så skulle det troligen blivit övertidsdebitering. Och övertidstillägget för 2h kan mycket väl vara högre än 670 kr.
Precis, jag råkar ut för det ibland. Dvs tvingas till övernattning för det blir billigare för kunden än att jag sitter mer än 1h övertid i bilen. Om man räknar med en hotellkostnad på snitt 1000:-/natt.
 
Redigerat:
engs
useless useless skrev:
Om det hade varit en övernattning så borde det väl ha tillkommit kostnader för den, inte bara traktamentet?
Kanske har serviceteknikern ordnat eget boende? Nån fjälla eller så (eller som en resenasare hos en tidigare arbetsgivare, som hade en minst en "kusin" i varje stad han övernattade hos ;) ).

Det brukar man få iaf nån hundring för, om man undviker hotell. Då stämmer traktat bättre också tycker jag. Dvs om posten under trakta inkluderar eget boende.
 
S steve5432 skrev:
Jisses vilka priser. Jobbar som IT-konsult, 21 års erfarenhet, vi tar 800 kr + moms, reseersättning 30 kr/mil. När jag reser till kund får jag runt 200 spänn i timmen i reseersättning, vet ej vad de debiterar till kund men inte mycket mer än så. Borde struntat i 4,5 års högskola och blivit servicetekniker istället.

/S
Man ska inte jämföra äpplen o päron.
Men för 30 spänn kommer du och din bil. För mina 50 kommer jag, min bil, ett reservdelslager och en verkstadsutrustning för att laga allt tänkbart som kan gå sönder.
Hur du kan åka för 200 i timmen har jag ingen förklaring till.
Men jag kan roa dig med att jag inte gått i nån skola alls, men jobbat i 40 år, och ska jobba 10 till innan det är pension (den är väl troligtvis flyttad till 67 innan jag är där)
PS: De stora företagen i min Bransch tar 1.100:- i timmen, vi som är små får nöja oss med 795:-
 
T Taxture skrev:
[länk]
Får inte det att stämma......
Vet inte hur dom isf. räknat fram 670kr
Det är ganska vanligt att man får högre traktamente än den skattefria delen.
 
S steve5432 skrev:
Jisses vilka priser. Jobbar som IT-konsult, 21 års erfarenhet, vi tar 800 kr + moms, reseersättning 30 kr/mil. När jag reser till kund får jag runt 200 spänn i timmen i reseersättning, vet ej vad de debiterar till kund men inte mycket mer än så. Borde struntat i 4,5 års högskola och blivit servicetekniker istället.

/S
Där jag jobbar debiterar vi inte kunden för resa till tjänstgöringsstället, om det rör sig om en resa för kundens räkning te.x tjänsteresa så debiteras kunden.
Tror att det är det normala för konsulter, sen så händer det att man har specialavtal ibland med vissa kunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.