Jag hade idag Anticimex här för att besiktiga krypgrunden. Fuktigheten i bjälkar och trossbotten låg mellan 17,8-18,9. Dom rekommenderade att installera en avfuktare och skulle ha 50000kr för de. Huset är byggt 1975 och har klarat sig utan avfuktare sedan dess, vilket borde betyda att den klarar sig 45år till.

Det ligger lite organiskt material som jag kommer städa upp, sen tänkte jag lägga åldersbeständig plast i hela grunden.
Borde jag göra någonting mer?
 
Ja, göra hål i plasten på lågpunkterna.
 
Hur stora hål och varför ska det vara hål?
 
Skär ett kryss 5*5 cm. Så vattnet kan rinna ner i marken som bildas ovanpå plasten.
 
Om du inte har berg som gör att vattnet samlas under plasten, det har vi :(
 
H HemmapularnV1.0 skrev:
Dom rekommenderade att installera en avfuktare och skulle ha 50000kr för de.
Tyvärr är det Anticimex standardrekommendation som är helt baserad på att maximera deras vinst. Finns det inga akuta skador i dag så kommer inget att hända det närmaste decenniet heller...
Det första man bör göra är att investera i några trådlösa fukt/tempmätare och kolla hur fukten varierar i dag. Då ser man också vilken effekt olika åtgärder har.
 
  • Gilla
Nacka6688 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr är det Anticimex standardrekommendation som är helt baserad på att maximera deras vinst. Finns det inga akuta skador i dag så kommer inget att hända det närmaste decenniet heller...
Det första man bör göra är att investera i några trådlösa fukt/tempmätare och kolla hur fukten varierar i dag. Då ser man också vilken effekt olika åtgärder har.
Håller med. Kanske komplettera med att ta fuktkvoten i virket på lite olika ställen. Sen får man testa en grej åt gången och vänta minst 1 år mellan! Eller 2 år om man hade årets "vinter" ...
 
Man kan börja med de 'lågt hängande frukterna', typ städa ur, jämna till marken och rulla ut plast. Förutom arbetet kostar det inte många kronor.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
Kan vara bra att övervaka fuktigheten. Jag mäter på tre platser i krypgrunden. Sensorerna hänger i trossbotten.

Fuktighetssensoravläsningar på 70% och 71% från tre olika platser i krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
T Trunk skrev:
Om du inte har berg som gör att vattnet samlas under plasten, det har vi :(
Då borrar du ett hål i berget och pumpar bort vattnet.
 
Som sagt AC rekommenderar sina dyra avfuktare i alla lägen.

Här var någon medlem som fick den rekommendationen, problemet var hur man skulle få plats med avfuktaren under "platta på mark".

En granne här fick nedslag när de skulle sälja, AC rekommenderade avfuktare. De hade krypgrund med betongbjälklag. Visserligen finns det väl de som anser att även ett betongbjälklag kan skadas av hög fuktighet men... De kände sig utpressade att installera den för att inte ha en anmärkning i protokollet inför försäljningen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt AC rekommenderar sina dyra avfuktare i alla lägen.

Här var någon medlem som fick den rekommendationen, problemet var hur man skulle få plats med avfuktaren under "platta på mark".

En granne här fick nedslag när de skulle sälja, AC rekommenderade avfuktare. De hade krypgrund med betongbjälklag. Visserligen finns det väl de som anser att även ett betongbjälklag kan skadas av hög fuktighet men... De kände sig utpressade att installera den för att inte ha en anmärkning i protokollet inför försäljningen.
Mm, samma med en bekant när han skulle sälja sitt radhus. Han ville inte ha anmärkning på besiktningen. Problemet var att det var öppet mellan alla grannar så han avfuktade allas grunder. Blev problem sen när han skulle sälja pga elräkningen. :rofl::rofl:

Då startades en lång process att stänga igen mot grannarna, tyvärr så ventilerades alla den vägen mellan grannarna och ut vid gavlarna. Då skulle man istället bestämma att alla skulle ha en egen avfuktare men det var ett satans liv med det där. Det var strul ett par år, vet inte om han fick sålt ändå. :D
 
  • Gilla
Nacka6688
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Kan vara bra att övervaka fuktigheten. Jag mäter på tre platser i krypgrunden. Sensorerna hänger i trossbotten.

[bild]
Vad använder du för fuktmätare?
 
D
H HemmapularnV1.0 skrev:
Vad använder du för fuktmätare?
Jag använder Telldus och Z-wave sensorer (FIBARO Universal Binary Sensor med ds18b20).

Telldus kontroller (znet v2) för typ 799 kr med sensorer för typ 129kr/st är enklast och billigast om man vill ha kontroll och eventuellt styrning (avfuktare) via mobilen/dator.
 
Jag upplevde det samma, ska säkja huset och mäklaren rekommenderade Anticimex Dolda-fel försäkring. Vid besiktningen konstaerade Anticimex Kritiskt fuktnivå, för att sälja deras avfuktningsservice, som dessutom ville ta betalt för att göra ett offertbesök!
Andra företag rekommenderade enklare lösning som frånluftfläkt som ventilera krypgrunden för att hålla luften frisk och minska fuktigheten, men det viftar dem bort.
useless useless skrev:
Tyvärr är det Anticimex standardrekommendation som är helt baserad på att maximera deras vinst. Finns det inga akuta skador i dag så kommer inget att hända det närmaste decenniet heller...
Det första man bör göra är att investera i några trådlösa fukt/tempmätare och kolla hur fukten varierar i dag. Då ser man också vilken effekt olika åtgärder har.
 
  • Gilla
Svanee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.