Alla kreativa vedspisägare! Jag ska låta gjuta upp fundament för vedspis men vill samtidigt spara så mycket som möjligt för diskbänk. Jag har för ett par år sedan fått murstocken putsad, och förra året glidgjöt vi kanalen. Så frågan om att skippa vedspis är för sen att ställa... Problemet är att nu när vi räknar på vårt uppskissade och typ beställda måttanpassade kök inser vi att spisen måste stå väldigt långt åt vänster då vi vill ha minsta tillåtna tjocklek runt för att spara plats för diskbänk m.m. Till och med så långt åt vänster att bara halva hålet för den glidgjutna kanalen blir synlig. Hur kan man lösa det?

Om vi får spisen som vi vill till vänster lyckas vi skrapa ihop 183 cm diskbänk vilket även det är i minsta laget tycker jag men utan en lösning är vi nere på 120/130... Vi har en Norrahammar 26v men tycker att utgången tycks vara centrerat på bakstycket. Jag trodde nog det skulle vara lite mer till höger 1f641.png Har ni några förslag? Har ni gjort några lösningar och kan skicka bilder? Helst utan att använda utgången på hällen men det får man också gärna skicka bilder på isf. Alla tips mottages tacksamt!
 
  • Skiss av kök med markerat område för vedspisfundament och potentiell diskbänksplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inga problem att göra en kortare tvärdragning bakom vedspisen. Enda hindret i så fall är om det är pipor till en våning längre ner där.

Bara att bila upp en gång så långt åt vänster i bild som du önskar och flytta stosen och mura igen. Förslagsvis öppnar du hela vägen till murstockens vänstra kant och sätter en sotlucka där. Tvärdragningar måste gå att sota. Det är ändå bra med sotlucka längst ner i pipor till vedspisar. Det brukar vara svårt att stoftsuga annars. Typisk orsak till soteld.
 
PNO PNO skrev:
Det är inga problem att göra en kortare tvärdragning bakom vedspisen. Enda hindret i så fall är om det är pipor till en våning längre ner där.

Bara att bila upp en gång så långt åt vänster i bild som du önskar och flytta stosen och mura igen. Förslagsvis öppnar du hela vägen till murstockens vänstra kant och sätter en sotlucka där. Tvärdragningar måste gå att sota. Det är ändå bra med sotlucka längst ner i pipor till vedspisar. Det brukar vara svårt att stoftsuga annars. Typisk orsak till soteld.
Det lät ju iaf hoppfullt! Däremot är jag inte säker på att jag hajade det där med stoftsuga? Jag kan nog inte öppna till vänster då jag har luftkanal där till källaren/övervåningen och har tänkt öppna den kanalen över vedspisen för ventilation för spisen.
 
När man sotar en skorstenspipa så river man loss en massa flygsot som ramlar längst ner i pipan. Det sotet måste rakas eller sugas ut och att göra det kallas stoftsugning om sotaren gör det.

Eftersom det är väldigt svårt att komma åt att stoftsuga kanalen i skorstenen via vedspisens minimala sotlucka under ugnen så brukar man endera förlänga pipan neråt och sätta en sotlucka under vedspisen, eller så gör man en tvärdragning ut till sidan av murstocken bredvid vedspisen och sätter en sotlucka där så att sotaren kommer åt att raka eller suga ut sotet.

Handritad skiss av skorstensinstallation med markerade platser för ny tvärdragning och stos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att det ska gå att göra en tvärdragning så får det så klart inte finnas andra pipor i vägen. Men en liten bit, någon decimeter eller så kan kanske gå att lösa ändå bara genom att flytta stosen till pipans ena kant.
 
Annars kan du göra om spisen så rökröret går uppåt, då kan du dra det snett eller göra en vinkel mitt på rökröret, på så vis kan du flytta spisen rejält åt olika håll. En bonus är att röret värmer rummet bra.
Spis med svart rökrör som går snett uppåt i ett vitt kök, vilket illustrerar tips om ombyggnation.
 
Vet du
T tompaah7503 skrev:
Annars kan du göra om spisen så rökröret går uppåt, då kan du dra det snett eller göra en vinkel mitt på rökröret, på så vis kan du flytta spisen rejält åt olika håll. En bonus är att röret värmer rummet bra.
[bild]
Vet du om det finna krav på hur högt röret ska eller måste gå i så fall?
 
MmeMim MmeMim skrev:
Vet du
Vet du om det finna krav på hur högt röret ska eller måste gå i så fall?
Nej, inte vad jag vet. Alla böjar är av ondo för dels draget och dels besvärar de sotning, så undvik böjar om möjligt. Men ska du ändå ha en så bör systemet kunna tas isär för sotning eller så måste du ha en lucka nära böjen så man kommer åt. Jag har byggt så här tidigare (bilden var snodd från nätet) och det är inget speciellt med det egentligen.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Ett exempel.
Svart rökgasrör anslutet till en köksspis, som löper längs väggen och böjer uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att få röret längre för bättre utnyttjande av värme i rökgaserna.

Jfr bergslagskamin
https://www.kanerva.se/Bergslagskamin.html

Tillverkat för ca 15 år sedan i tunnplåt av plåtslagarmästare som lärde sig yrket när popnitning inte var aktuellt.
Fungerar perfekt.

Sotaren krävde mineritskiva i taket och de två rensluckorna vid knän på röret.
 
  • Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Ett exempel.
[bild]

Passade på att få röret längre för bättre utnyttjande av värme i rökgaserna.

Jfr bergslagskamin
[länk]

Tillverkat för ca 15 år sedan i tunnplåt av plåtslagarmästare som lärde sig yrket när popnitning inte var aktuellt.
Fungerar perfekt.

Sotaren krävde mineritskiva i taket och de två rensluckorna vid knän på röret.
Intressant. Vi ska oxå använda oss av minerit. Sitter din synligt?
 
MmeMim MmeMim skrev:
Intressant. Vi ska oxå använda oss av minerit. Sitter din synligt?
Sitter högst upp mot taket inuti en spiskupa som idag får betraktas som ”fake”. Den är inte behandlad, syns bara om man böjer sig.
Tror inte att det är något hinder att måla eller putsa om man vill.
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.