Funderar lite kring mitt värmesystem och klimat i källaren. Har vattenburen elvärme i hela huset och en luft/luft pump på övervåningen. Svårt att avgöra hur bra det fungerar en riktigt kall vinter då vi bara bott i huset sen sommaren 2019 och årets vinter varit mild, men i år har vi haft värme från elementen i hela källarplanet och lite på i sovrummen (termostat) för att stödvärma lite eftersom luft/luft pumpen sitter i andra änden av huset så den orkar inte riktigt fram känner jag. Har haft ett behagligt klimat i källaren med 20-22 grader och låg fuktighet hela vintern.

Nu när våren kommit har elpannan dragit ner tempen till radiatorerna (sitter givare på utsidan) och därmed går det ingen värme i källaren längre. Halva källaren är inredd som gillestuga och används ganska frekvent och nu är det mellan 16,5 - 18,5 grader och fuktighet på 40% än så länge, ventilerna är stängda (självdrag, bara ventiler i källaren och badrum på övervåningen).

Jag känner att jag skulle vilja ha lite värme i källaren på sommaren för att hålla fuktigheten nere och för komforten såklart.

Jag har tidigare varit inne på ett luft/vatten system, men kommer det att köra på sommaren så jag kan ha värme i källaren då? De använder väl också givare för utomhustemperatur för att styra värmekurvan? En annan tanke har varit att installera in luft/luft pump till i gillestugan som kan värma året runt (och även fukta av luften), det är även ett mycket billigare alternativ, men jag kommer antagligen fortfarande behöva stödvärma i sovrummen med elementen, dock kan jag ju stänga av alla andra element då så det kanske inte blir så kostsamt att värma det lilla som behövs.

Hur hade ni andra med källare tänkt i mitt fall? Hur ska man tänka med ventilerna, borde jag ha dem öppna på sommaren? Då drar ju varmare luft in på dagarna när det är varmt men även fuktig luft och det kan inte vara bra?
 
Krokben
Sätt absolut in en till luft/luft i källaren. Det blir helt klart en besparing. Du tänker rätt att man inte ska dra in varm fuktig sommarluft i källaren men har du inte en avfuktare måste du dessvärre forrfarande ha luftombyte i källaren. Att värma upp ett fuktigt utrymme där det inte finns ventilaton är att be om problem. Jag hade haft ventilerna öppna och satt in en luft/luft alternativt stängt ventilerna helt och köpt en avfuktare.
 
Har en gammal avfuktare jag fick med till huset som vi kör i förrådet där tvätten hänger, men dörren in dit är stängd pga värmen på vintern, där är det betonggolv så det blir inte riktigt lika varmt där trots full värme på elementen. Behöver det inte heller, räcker gott med 18 grader i den delen av huset som är oinredd.
 
Krokben
Då kan du ju låta elpannan sköta det rummet och luft luftpumpen resten. Vill du fortsätta ha dörren stängd på sommaren och väljer bort yttligare en luft/luft så hade jag köpt en till avfuktare som klarar resterande utrymme. Avfuktaren ger även lite värme och torr luft känns varmare än fuktig i detta fall så även det löser ditt problem
 
Låter som ett klart vettigt alternativ. Finns det något annat än bekvämlighet som talar för luft/vatten annars? Det kostar ju bra mycket mer. Där får jag förvisso varmvatten också så det är väl en liten fördel. Svårt att räkna på det när vi haft en så mild vinter.
 
Krokben
Luft/vatten värmer i de flesta fall även varmvattnet så det är ju en fördel. Om du vill ha värme på i källaren med luft/vatten så bör du även ha en rätt stor arbetstank så man minimerar start och stopp på kompressorn och ger pumpen längre gångtider. Kompressorn mår inte bra av att slås av och på för mycket om man ska förklara det enkelt. Fördelen är så klart komfort och till största delen av året riktigt billigt varmvatten.
 
Ok jag förstår, får försöka räkna lite på det. Men just nu är det mycket andra investeringar i huset som känns nödvändigare än att ge extra komfort, fast värme i gillestugan behöver jag så en luft/luft där känns ju som en bra kompromiss åtminstone tills vidare.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Kom på en följdfråga. Om något år ska ytskikt i källaren bytas, det är reglade väggar och flytande trägolv idag. Ingen fara med fukt än men det är ändå något jag lär ta med i beräkningarna. Hur jävligt är det att demontera en innerdel den dagen väggen ska bytas? Det är väl ett slutet system, så inte helt enkelt misstänker jag?
 
Man måste suga ner köldmediet i utedelen igen som det var från början. Sedan stänger man ventilerna, först det smala röret och sedan det lite grövre röret efter ca 2 minuter. När värmepumpen ska monteras igen måste den vakuum-sugas först som vid den första installation. Alltså jobb för en kyltekniker.
 
Ja det är inget jag ens hade tänkt ge mig på själv. Men det låter inte som att det är allt för många timmars jobb i alla fall.
 
Har grunnat på detta ett tag och även ventilationen i huset som inte är den bästa, märks tydligast med kondens på fönster i sovrummet och att varm luft inte stiger från källaren, det blir som ett lock i den öppna trappen.

Skissat på ett FTX system där jag kommer suga luft från källaren (tvättstuga/badrum/bastu) och från badrum + kök på övervåningen och sätta tilluft i sovrummen och vardagsrummet. Det borde vad jag förstår få lite snurr på luften i huset. Att sedan komplettera detta med en LLVP i källaren kanske kan bli riktigt bra.

Vad tror expertisen? :)
 
Krokben
raubtier raubtier skrev:
Har grunnat på detta ett tag och även ventilationen i huset som inte är den bästa, märks tydligast med kondens på fönster i sovrummet och att varm luft inte stiger från källaren, det blir som ett lock i den öppna trappen.

Skissat på ett FTX system där jag kommer suga luft från källaren (tvättstuga/badrum/bastu) och från badrum + kök på övervåningen och sätta tilluft i sovrummen och vardagsrummet. Det borde vad jag förstår få lite snurr på luften i huset. Att sedan komplettera detta med en LLVP i källaren kanske kan bli riktigt bra.

Vad tror expertisen? :)
Låter som sig bör så att säga. Men tänk på att du måste ha tilluft även i källaren. För att det ska kunna sugas ut luft behöver det även komma in luft!
 
Krokben Krokben skrev:
Låter som sig bör så att säga. Men tänk på att du måste ha tilluft även i källaren. För att det ska kunna sugas ut luft behöver det även komma in luft!
Ja tilluft finns i form av ventiler i sockeln, så inte via FTX då. Tänkte byta ventilerna till något bättre men att ta den luften utifrån bör väl inte ställa till något problem?
 
Krokben
raubtier raubtier skrev:
Ja tilluft finns i form av ventiler i sockeln, så inte via FTX då. Tänkte byta ventilerna till något bättre men att ta den luften utifrån bör väl inte ställa till något problem?
Troligtvis inte men blir ju mindre "återvunnen" luft då! Är inte expert på ventilation så låter det vara halvt osagt faktiskt!
 
Krokben Krokben skrev:
Troligtvis inte men blir ju mindre "återvunnen" luft då! Är inte expert på ventilation så låter det vara halvt osagt faktiskt!
Ja såklart. Det bästa hade ju vart att ha tilluft från FTX där nere också, men då får jag vänta tills jag renoverar köket så jag kan ta mig ner på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.