Vi har en badrumsrenovering som bör göras inom några år. För att dra ner kostnaden tänkte vi försöka riva ut så mycket det går själv. Det mer tekniska som rördragning och el och ev snickeri får andra kunniga sköta.

Nu är huset från sent 60-tal, och finns iaf ett eternitrör i ventilationen. Men tänker på om det kan förekomma i innerväggar och ev på insidan av yttervägg?

Är murad utsida, nån slags målad träpanel tror jag i innerväggarna från badrummet sett. Är väl inte helt i standard.

Golvet lär bilas upp då rör och allt ligger där och jäser.

Sen läggas våtrumsmatta på golv och väggar. Är väl förta tanken.
 
Så tanken är att ni skall riva och hantverkarna skall bygga?

Om det är det upplägget så skall det inte vara några problem.
Skall ni däremot gör en del av jobbet med att bygga själva så är min erfarenhet att en del hantverkare blir mindre intresserade.

Gjorde badrum själv, då skulle det kosta mer att få våtrumsmatta+tapet uppsatt än vad det kostade att köpa klinkers och kakel och göra det själv.
 

Bästa svaret

M mattoys skrev:
Skall ni däremot gör en del av jobbet med att bygga själva så är min erfarenhet att en del hantverkare blir mindre intresserade.
Kan säga som så att de flesta seriösa hantverkare blir helt ointresserade... ;)

Även om man bara vill göra rivningen själv så är det absolut viktigaste att HITTA EN HANTVERKARE INNAN ni börjar riva.

Har ni börjat riva i det så kan jag säga att det blir väldigt svårt och få dit en seriös hantverkare som ska ta tag i ert projekt och styra upp det och bygga åt er...

Kommer ni i kontakt med en bra hantverkare så kan ni säkert i samråd komma överens om att göra vissa bitar själva men då är båda parter med på noterna.
 
  • Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan säga som så att de flesta seriösa hantverkare blir helt ointresserade... ;)

Även om man bara vill göra rivningen själv så är det absolut viktigaste att HITTA EN HANTVERKARE INNAN ni börjar riva.

Har ni börjat riva i det så kan jag säga att det blir väldigt svårt och få dit en seriös hantverkare som ska ta tag i ert projekt och styra upp det och bygga åt er...

Kommer ni i kontakt med en bra hantverkare så kan ni säkert i samråd komma överens om att göra vissa bitar själva men då är båda parter med på noterna.
Du har en poäng där. Tack för tips :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.