S Sluggoboy skrev:
Hejsan! Som vanlig när jag inte har koll på läget (ofta) så skriver jag här!

jag ska renovera mitt kök i min bostadsrätt som har stått sen 70-talet, det blir Ikea kök& detta komma innebära en del flytt av vitvaror!

Jag lägger också med bild på elcentralen

Jag har en säkring för kyl&frys på 10AMP, Idag har kylen ett eget uttag i väggen & detsamma för frysen

fråga 1: kan jag använda grenuttag och koppla in båda för att frigöra ett att vägguttagen? Vad rekommenderar ni?

Jag kommer också att bygga in en mikro i närheten som inte har någon egen säkring (finns ingen mikro idag) [länk]

fråga 2: Kan jag ansluta den här mikron till samma säkring som kyl & frys? Dvs använda det frigjorda uttaget i väggen? Vad rekommenderar ni?

Idag står där en gammal spis med en säkring på 20AMP, den ska ut och ersättas av en induktionshäll
[länk]

Ovanför hällen ska en kolfilterfläkt sitta
[länk]

Ugnen kommer byggas in vid mikron och få en egen säkring på minimum 13AMP, så den kan vi plocka bort ur ekvationen!

fråga 3: Klarar min säkring av att hantera denna induktionshäll? I praktiken?

fråga 4: Kommer jag dessutom kunna köra fläkten på samma säkring?

jag kommer att anlita en elektriker, men då vi är på något av en stram budget samt att vi räknar med att flytta om typ 3 år, så vill jag gärna komma undan med så billigt arbete som möjligt! Utan att det vårt liv i praktiken så klart!

Ok, det var det, står redo för följdfrågor!:)

tack

Mvh Eric
Angående den strama budgeten: Prata med elektrikern och se till att ni tillsammans dimensionerar en elanläggning som är korrekt dimensionerad för köket och alla dess apparater. Vill ni spara in pengar så gör det genom att köpa billigare/kampanjprodukter på vitvaror. Enklare köksluckor. Neutral färg på väggarna istället för dyra designertapter etc.
Ni skriver att ni inte ska bo så länge så länge till men jag tycker ändå att det är viktigt att göra ett schysst jobb och lämna över en bra anläggning till nästa ägare.
Jag som köpare skulle nog känna mig rätt blåst om jag köper en lägenhet med ett fint nyrenoverat kök men där man snålat in på elmatningar med följd att man inte kan använda köket och dess funktioner fullt ut utan att säkringar löser ut.
Bättre då att snåla in på vitvaror och sånt som nästa ägare sedan enkelt kan byta ut om de vill ha nåt mer flashigt

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Aha. nu fattar jag=) Elmätaren har jag inte koll på , får snacka med föreningen och fråga vad vi har in till lägennheten.
Abonnemanget är på föreningen så har tyvärr ingen egen sån, återkommer.

Och tack.

S Sluggoboy skrev:
Ok, här är bilder.
Det var bilder på elmätaren som efterfrågades men den sitter troligtvis ute i trapphuset eller i källaren.
Vågar du skruva av locket på centralen så kan man se hur många ledare som matas in på undersidan av huvudbrytaren och jordfelsbrytaren.
De fyra skruvarna ute i hörnorna håller fast locket. Huvudbrytaren ska vara avstängd innan du börjar skruva men som redan sagts så är det inget som rekommenderas om man inte är säker på vad man gör.
Enklast är nog att fråga föreningen om ni har enfas eller trefas in i lägenheterna, det har de koll på. En elräkning bör också kunna tala om vad du har för abonemang.

Du har såklart helt rätt, kommer inte bli något fuskbygge.

Det är trefas till centralen.

tommib
och vad har ni för huvudsäkringar till lägenheterna?

S Sluggoboy skrev:
Det är trefas till centralen.
Dåså... Bara att ringa elektrikern och tuta å köra ;)

Hur vet jag det?

Är det bra att det är trefas eller?=)

BirgitS
S Sluggoboy skrev:
Är det bra att det är trefas eller?=)
Ja

Fråga styrelsen om säkringsstorleken.

Hallonbåten
"markerade grupper innehåller tvåpoliga eller trefasgrupper" (9-11,14,15,16) och" 1,2,3 huvudbrytare" skvallrar väl om 3fas?
Dra ny kabel från elskåp (9,10,11)t och montera ett perilex uttag, så är det lätt byta häll /spisi framtiden. Ska du ha diskmaskin?

Ja jag ska ha diskmaskin

S Sluggoboy skrev:
Ja jag ska ha diskmaskin
Den bör ha egen 10A säkring
Mikron bör också ha egen 10A säkring
Spisen tar två av de tre 16A i reserv och ugnen den tredje
Kyl/frys matas med den de matas med idag
Fläkten läggs på samma som belysning och uttag i köket
Grupp 18 ser ju ut att vara ledig men det verkar finnas utrymme för utbyggnad med två grupper till så det kommer att behövas en extra grupp (Mikron och diskmaskin)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Messade föreningen, han trodde det var 20 säkring

Ok! Fast diskmaskinen har ju redan 1 egen #17

Så det behövs ingen ny säkring i centralen väl?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.