Har ett fritidshus byggt -42,, köksavlopp gammal stenkista, vattnet rinner inte ner. Grävt fram rör, se bild!
Hur ska jag få vattnet att rinna ner från diskhon?
Vattenlåset är nytt!
Snälla kan någon ge mig råd
 
  • Grävt upp gammal stenkista för köksavlopp som inte dränerar ordentligt, omgiven av jord och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju ut att va helt stopp i röret så då är det inte så konstigt att det tar stopp.
Gräv ur så mycket ni kan för hand och försök spola bort resten med högtryckstvätt.
 
maah maah skrev:
Det ser ju ut att va helt stopp i röret så då är det inte så konstigt att det tar stopp.
Gräv ur så mycket ni kan för hand och försök spola bort resten med högtryckstvätt.
tack! Spolar jag från diskbänken? Är helt novis i detta. I betongröret finns ett litet utloppsrör (th. I bild), det verkar helt igensatt , kan jag rensa i det?
 
Tack för svar!
 
Majsi Majsi skrev:
tack! Spolar jag från diskbänken? Är helt novis i detta. I betongröret finns ett litet utloppsrör (th. I bild), det verkar helt igensatt , kan jag rensa i det?
Om ni har rensat vattenlåset så är stoppet nånstans efter det, och att döma av bilden så är stoppet nånstans där utloppsröret går ner i betongröret.

Troligtvis så avslutas utloppsröret fritt en bit längre ned i betongröret. Gräv ur skiten som är i betongröret och se om ni hittar slutet på utloppsröret. Kommer ni inte så långt ner för hand så är steg 2 att spola ur det med högtryck.

Hade det varit ett normalt avlopp så hade man skruvat bort vattenlåset och därefter spolat inifrån huset med en rensslang eller försökt rensa med ett rensband.
 
Tack så mycket ! Nu ska jag jobba
 
Majsi Majsi skrev:
Har ett fritidshus byggt -42,, köksavlopp gammal stenkista, vattnet rinner inte ner. Grävt fram rör, se bild!
Hur ska jag få vattnet att rinna ner från diskhon?
Vattenlåset är nytt!
Snälla kan någon ge mig råd
Beställ högtryckspolning på lastbil hos den som sköter slamsugningen i ert område. En vanlig högtryckstvätt kommer man inte långt med.
 
Ok!
 
B Bahusia55 skrev:
Beställ högtryckspolning på lastbil hos den som sköter slamsugningen i ert område. En vanlig högtryckstvätt kommer man inte långt med.
Första alternativet borde väl ändå va att försöka själv?
En rensslang kostar 200kr och kan behövas flera gånger under en livstid.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...verktyg/avlopps-rorrensningsmunstycke-870931/

Jag har jobbat på kommunalt fastighetsbolag och har rensat några hundra avlopp med en sån så jag vet att det funkar :)
 
Tack för bra information! Billigt är ”gott”
 
Nu har jag läst om rensslang, spiralrensband!
Måste jag ta bort vattenlåset när de ska användas?
 
Majsi Majsi skrev:
Nu har jag läst om rensslang, spiralrensband!
Måste jag ta bort vattenlåset när de ska användas?
Ja
 
Tack!
 
Även om man lyckas spola rent rören mellan diskbänken och stenkistan så lär det bli stopp igen pga att stenkistan troligen är helt igensatt. Det lär bli stopp igen.
Och en igensatt stenkista kan man inte spola rent med vare sig en högtrycksvätt eller spolbil.
En stenkista som dessutom används till ett köksavlopp har en begränsad livslängd då den sakta fylls igen av köksavfall som kaffesump, matrester och det värsta av allt MATFETT.
Gräv upp stenkistan - inget svårt, bara lite jobbigt och troligen grisigt.
Byt ut stenarna och gruset i stenkistan.
Jag har gjort just detta ett antal gånger innan vi fick kommunalt avlopp i sommarstugan.
Vi hade två stenkistor/infiltrationsbrunnar till vårt hus och en på svärföräldrarnas.
När vi grävde upp de två som hade ett betongrör så bättrade vi på funktionen genom att gräva en bit under rörets botten (röret måste självklart lyftas upp först) och fyllde botten på gropen med dräneringsgrus.
Sen borrade vi massa hål i röret (med slagborrmaskin) innan det ställdes tillbaka på grusbädden.
Fyllde upp med grus i gropen runt röret.
Överloppsröret (om ni inte har ett sånt - nog läge att fixa) dras sedan till en annan grop fylld med lite större stenar o grus.
På detta sättet hamnar större fasta matrester på botten av betongröret och kan skopas ut nån gång om året.
Om ni lyfter på röret så är det troligen enklare att byta ut det mot ett plaströr - tex en brunn för markavlopp som är enklare att borra i än betongrör:
https://www.bauhaus.se/draneringsbr...a7Qmw-GtN3EIDL6WWxde41QwzHplNIT4aAsp2EALw_wcB
 
Redigerat:
  • Gilla
mangebest
  • Laddar…
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.