Idag har vi ett nytt quiz där du kan testa dina kuskaper med tio frågor om att bygga altan.

Quiz: Kan du bygga altan? https://www.byggahus.se/quiz/187-vet-du-hur-man-bygger-altan

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Person står på en pågående altanbygge med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av medlemmen Rydens altanbygge.
 
Redigerat:
Stämmer verkligen det där med vilken sida som ska vara upp? Har fått lära mig glad gubbe sen länge, fula brädor försöker jag använda där det inte syns eller ta korta bitar av.

Blir det inte lattjo efter något år om brädorna slår sig olika om man blandar glad och ledsen gubbe?
 
  • Gilla
Prinsen258 och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovan talare att glad gubbe är rekommendationen men sedan är det fritt att lägga hur man vill.

Trodde att trall var av gran men hade tydligen fel:thinking:
 
Tycker dock quizet är lite konstigt. vissa frågor.
ok glad lr sur gubbe?
Jag lägger alltid sur då jag vill slippa märgen. är ändå den sidan kass så vänds den.
olika verktyg:
Tolkningsfråga. skruvmejsel lr skruvdragare?
Väljer då skruvdragaren.
Mm
Mm
Bidde 9 rätt här. /estwing
 
9 rätt. Bara fel på priset.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade bara åtta:geek:

Var granen och glad gubbe som gjorde min dag
 
Ahhrg... tolkade fråga två fel. Trodde det var de verktyg som inte behövs så mycket.:oops:
 
  • Haha
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
9 rätt. Bara fel på priset.
samma här. Tycker dock svaret på frågan kring verktygen är helt fel. Rätt svar är förstås:

”Alla”
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
8/10. Stupade på glad gumma och prisjämförelsen.
Klurig fråga om vilken sida man "skall" lägga upp. Man får ju lära sig glad person men det stämmer ju inte alltid. Och finaste sidan oavsett... mina bräder har haft lika sidor men skålar sig olika med olika humör. Så jag går och köper en glass nu.

Priserna hade jag ingen aning om, tog för givet att det var dyraste eftersom jag inte läst artikeln.

Men jag tycker jag kunde ändå!
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Ahhrg... tolkade fråga två fel. Trodde det var de verktyg som inte behövs så mycket.:oops:
Samma här...
 
Det finns en del anledningar till att lägga glad gubbe.
-Trallen eftersträvar att räta ut årsringarna och då får man en kupighet på mitten om man lägger ledsen gubbe. Med vatten stående på brädan, ökad belastning på skruven samt kanter som står upp att slå tårna i.
-Man ska också helst ha kärnsida uppåt eftersom den står mot röta bättre, enligt Svenskt Trä.
-Blandad glad/ledsen förstärker problemet med att sparka tårna i kanter...
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Det finns en del anledningar till att lägga glad gubbe.
-Trallen eftersträvar att räta ut årsringarna och då får man en kupighet på mitten om man lägger ledsen gubbe. Med vatten stående på brädan, ökad belastning på skruven samt kanter som står upp att slå tårna i.
-Man ska också helst ha kärnsida uppåt eftersom den står mot röta bättre, enligt Svenskt Trä.
-Blandad glad/ledsen förstärker problemet med att sparka tårna i kanter...
Så jag tänker också, så då är svaret på den frågan felaktig även enligt mig. Tjoho, då vart det 10/10 ändå. :cool:
 
torbeno torbeno skrev:
9 rätt. Bara fel på priset.
Samma här, för den fick jag gissa på :)
 
Har alltid lagt brun trall på våra trädäck, tyvärr verkar det bara finnas rillad numera så på senaste tralldäcket fanns det inga val. Rillen neråt oavsett hur plankan såg ut. För 10 år sen fanns det brun trall överallt som var slät på båda sidorna.
 
9/10. Fel på ’gubben’
Men måste erkänna att en del inte var självklart, tex priset eller vilka verktyg som alltid krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.