Hej,

Jag funderar på att övertala mina föräldrar att installera solceller på sitt villatak i Linköping.
Jag hittade en lokal firma (PPAM Solkraft) som var och såg på taket och har skickat offert.

Jag är inte insatt, och mina föräldrar är det definitivt inte. Men de är positiva, mycket pga miljöaspekten, och som en investering i huset.

Frågor till alla kloka människor här:

1.Hur verkar denna offert i pris?
2.Är det någon som har erfarenhet av panelerna (deras "egna" PPAM Onyxium Nano) och växelriktaren (SMA 6 000 STP) i fråga?
3. Bör jag ta in fler offerter - i så fall tips på andra företag?
4. Vilka alternativ finns till totalentreprenad? Kan man köpa utrustning själv (var?) och anställa en firma endast för installationen?

Jag har någonstans hört att SolarEdge har växelriktare som har individuell kontroll av panelerna och att detta skulle vara fördelaktigt - är det någon som här som kan säga något om det? Denna firma säljer tydligen endast SMA, så jag kan alltså inte välja växelriktare själv.



Offert för solcellspaket från PPAM Solkraft inkluderar 17 moduler och installation, totalt 122 000 kr före ROT-avdrag och rabatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte svara på dina frågor men det är väldigt viktig att ni besiktar anläggningen innan ni betalar för den för jag har sett många mardrömsinstallationer. Länsförsäkringar håller på och rotar i detta och jag tror man kommer landa i att vid elbrand i en solcellsanläggning som inte är besiktad kommer inte försäkringen gälla fullt ut, kanske inte alls, för lantbrukare gäller redan detta.
 
Tack för tips om besiktning! Skall definitivt ta det i beaktning när vi kommit så långt.
Till att börja med behöver jag dock mer insikt och en utvärdering av offerten. Har nu också bett om en offert från Svea Solar (via Ikea) för att ha något att jämföra med. Annars ser det ut som om många läser denna tråd, men ingen svarar, så kanske jag formulerade mig dåligt. När jag läser i forumet ser det ut som om man kan spara väldigt mycket på att köpa utrustningen själv och få anläggningen installerad av elektriker. Kanske det således är att föredra före att anlita en totalentreprenör?
 
  • Gilla
Tobias95g
  • Laddar…
För de som är händiga och kan montera takfästen och litet till, lönar det sig nog att kontakta firmor som vänder sig till egenbyggare solcellsanläggningat med elektriker som hjälper med det elektriska, t.ex. Rofoto, http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/
Då plockar de nog ihop offert för allt material för en anläggning. Men för att det ska löna sig måste man göra litet jobb själv, och inte elektriker göra precis allt, tror jag.
Det mesta jobbet är att göra fast fästen för panelerna på taken.
 
Redigerat:
H huggan skrev:
Kan inte svara på dina frågor men det är väldigt viktig att ni besiktar anläggningen innan ni betalar för den för jag har sett många mardrömsinstallationer. Länsförsäkringar håller på och rotar i detta och jag tror man kommer landa i att vid elbrand i en solcellsanläggning som inte är besiktad kommer inte försäkringen gälla fullt ut, kanske inte alls, för lantbrukare gäller redan detta.
Hej Jag tycker du ska ta in fler offerter definitivt. Solaredge&optimerare kan löna sig endast om du vet att det finns skuggiga partier där panelerna ska vara. Sma är ju ett välkänt märke och på offerten står det shadefix så jag antar att den har någon form av hantering för skuggor.
Andra leverantörer jag tittat på är:
Alibaba :cool: importera själv och montera och sedan låta en elektriker koppla ihop det samt inkoppling till nätet.
Solcellsgrossen
Ikeas solpaneler.
Linköpings kommun har ju 2 st personer som kan hjälpa till med div frågor om bidrag etc. Du behöver även kolla det med Tekniska Verket så att det finns kapacitet i elnätet där de ska monteras innan men väljer du totalentreprenad så antar jag att de fixar allt detta åt dig.
Mvh Bim
 
  • Gilla
chris_m
  • Laddar…
E EagleF1 skrev:
Andra leverantörer jag tittat på är:
Alibaba :cool: importera själv och montera och sedan låta en elektriker koppla ihop det samt inkoppling till nätet.
Solcellsgrossen
Ikeas solpaneler.
Linköpings kommun har ju 2 st personer som kan hjälpa till med div frågor om bidrag etc. Du behöver även kolla det med Tekniska Verket så att det finns kapacitet i elnätet där de ska monteras innan men väljer du totalentreprenad så antar jag att de fixar allt detta åt dig.
Mvh Bim
Hej och tack för svar! Fint med östgötar!
Alibaba/Aliexpress - kan man lita på att man får CE-märkta saker som håller det de lovar? Och vilka växelriktare snackar vi om då? Huawei? För SolarEdge o Co finns väl inte på alibaba? Ikeas solpaneler är väl liktydigt med Svea Solar? Dem har jag nu också fått en preliminär offert av - och den var billigare fast den innehöll på Solaredge och 20 optimerare.
Har du namn/epost till personerna på Lkpgs kommun du nämner?
Och om du är i startgroparna för ett liknande projekt kanske vi kunde importera paneler ihop?
Hälsar!

Chris
 
Min bror köpte solcellsanläggning via bleusun solar från Kina, han fick leveransen för en vecka sedan och vi ska montera det om en månad. En föranmälan till nätverksägaren måste göras av en behörig elinstallatör.
 
S sevenfifty skrev:
Min bror köpte solcellsanläggning via bleusun solar från Kina, han fick leveransen för en vecka sedan och vi ska montera det om en månad. En föranmälan till nätverksägaren måste göras av en behörig elinstallatör.
Kan du utveckla lite? Pris? Fraktkostnad? Effekt på anläggningen? Hur lång tid tog frakten?
Köpte han på Alibaba eller har leverantören en egen sida?
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Det mesta byggs ju i Kina nuförtiden och bara man inte tar det absolut billigaste från okänt företag så tror jag att det kommer gå bra. Lustigt att personen ovan beställt från Bluesun för det är precis de och sungrow jag har fått offert ifrån med CE&Tuv märkt paket. De såg ok ut med lång aktivitet på Alibaba och kommunikationen har varit bra.
Panelerna ser helt ok ut och invertern är vad som verkar vara en av de bättre från Kina Growatt (som säljs av en del firmor i SWE).
Det som har stoppat mig hittills är att jag är rädd för att hamn&frakt från Göteborg är osäker kort som kan kosta mycket om man inte lyckas få tag i någon bra frakfirma som hanterar allt så det inte ligger där länge.
Här kanske sevenfifty kan hjälpa hur ni gjorde med frakten etc.
Bifogar en offert från Bluesun.
Att importera ihop kan definitivt vara interesant för min del.
 
  • Offert för 3KW On Grid solcellssystem från Bluesun med priser för solpaneler, inverter, kablar och monteringssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
chris_m
  • Laddar…
E EagleF1 skrev:
Det mesta byggs ju i Kina nuförtiden och bara man inte tar det absolut billigaste från okänt företag så tror jag att det kommer gå bra. Lustigt att personen ovan beställt från Bluesun för det är precis de och sungrow jag har fått offert ifrån med CE&Tuv märkt paket. De såg ok ut med lång aktivitet på Alibaba och kommunikationen har varit bra.
Panelerna ser helt ok ut och invertern är vad som verkar vara en av de bättre från Kina Growatt (som säljs av en del firmor i SWE).
Det som har stoppat mig hittills är att jag är rädd för att hamn&frakt från Göteborg är osäker kort som kan kosta mycket om man inte lyckas få tag i någon bra frakfirma som hanterar allt så det inte ligger där länge.
Här kanske sevenfifty kan hjälpa hur ni gjorde med frakten etc.
Bifogar en offert från Bluesun.
Att importera ihop kan definitivt vara interesant för min del.
jag återkommer så fort jag har pratat med broder om detaljer men frakten var inga problem, fraktbolaget skötte allt från hamnen i Kina till hem på gården, väldigt smidigt.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
S sevenfifty skrev:
jag återkommer så fort jag har pratat med broder om detaljer men frakten var inga problem, fraktbolaget skötte allt från hamnen i Kina till hem på gården, väldigt smidigt.
Tack det vore väldigt bra med den infon.
Får man fråga vad ni beställde/spec och pris så jag kan jämföra?
 
Lite info om import från Kina.

45 st 310 w mono bleusun solpaneler
1 st growatt 15 kW växelriktare
Montagematerial till betongpannor
Kablar, mc4 kontakter
Pris: ca 78.000 momsat ,tull och frakt
(Frakt:) 8000 kr, key logistics till Karlstad
 
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
Stort tack ska du ha, det här hjälper många tror jag då man har färsk info att jämföra med.
 
Hej Chris! Hur gick det till slut? Valde ni PPAMs offert?
Vi har fått en bra offert från dem, samma paneler och växelriktare som de hade offererar till dig. De verkar seriosa.

Hälsningar
Javier
 
V Viaji skrev:
Hej Chris! Hur gick det till slut? Valde ni PPAMs offert?
Vi har fått en bra offert från dem, samma paneler och växelriktare som de hade offererar till dig. De verkar seriosa.

Hälsningar
Javier
Hej!

Tyvärr blev projektet inte av här pga sjukdom. Men PPAM verkar vara seriösa och bra. Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.