Hej,

Jag funderar på att lägga sedum på några ytor som idag har gräs, men som är väldrigt opraktiskt att klippa.
Har försökt läsa på hur man skall göra, men de flesta beskrivningar verkar vara för rondeller, där bla plastfolie används.

Om jag förstått rätt så finns det lite olika sätt att välja mellan (material, underifrån och upp)

1. Markduk, makadam 16/32, sedum
2. Markduk, makadam 16/32, markduk, stenmjöl, sedum
3. Markduk, makadam 16/32, plastfilm, vt-filt, sedum


Har någon av er anlagt ytor med sedum? Vilket uppbyggnadsvariant använde ni, och hur blev resultatet?

Tack på förhand
 
BirgitS
Jag hade några olika fetknoppar (Sedum) i en torr slänt och jag planterade dem direkt i den sandiga jorden.

Som jag ser det ska man inte ha markdukar eller plast i jord eftersom det hindrar maskarna och de är viktiga för jordens kvalitet.
 
Nej skulle gärna vilja slippa plastfilmen, dock verkar det vara väldigt viktigt att det är väldrenerat.
Jag har förlikat mig med tanken att gräva ur och lägga in makadam. Helst skulle jag vilja slippa resten och bara lägga på sedumen, men osäker om det blir bra.
 
BirgitS
Ja, Sedum trivs bara i torra lägen och om man inte har det så kan det nog vara bättre att välja något annat för bästa resultat. Finns ju många marktäckare som passar för olika typer av jord.
 
Ring till två sedumleverantörer idag. En rekommenderade att lägga direk på stenmjöl, den andra rekommenderade att lägga dränerande makadam, sedan en fukthållande filt och sist sedum. Konstigt att det kan vara så olika
 
BirgitS
Det betyder kanske att det mesta funkar eftersom fetknoppar har mycket låga anspråk.
 
  • Gilla
StatusQuo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.