Sockerhög Sockerhög skrev:
Du jobbar uppenbarligen inte som hantverkare. Läste nyss en tråd där en arg röris hade postat 18 inlägg jämnt utspritt över en vanlig arbetsdag :p
Du vet, Corona drabbar oss små företag hårt. Man har inte så mkt jobb nu och staten hjälper oss inte, men skatt ska dem ha (y)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
L Lingonpannkaka skrev:
Du var snabb med antaganden.

Jag jobbar heltid och renoverar det nya boendet i princip all resterande vaken tid. Jag har uppdaterat när tid funnits :)
Tråden startades under en jobbrast.

Informationen kommer när jag har tid att sätta mig ner en stund.
Jo, efter en del år här i forumet så får ganska snabbt en känsla för när råd/tips börjar dra iväg pga att tillräcklig info saknas.
 
  • Gilla
Nina Htn och 2 till
  • Laddar…
F
Man funderar ju spontant på vad detta är för hantverkare? Lämna en offert eller en uppskattning på 7h? Redan där blir man ju fundersam... en arbetsdag är 8h och man får vara bra obegåvad för att då lämna en uppskattning på 7h. När man sen läser vidare och detta även innefattar en kontroll av en kollega? Allt låter konstigt.

Är det elektriker det handlar om så hade jag kollat behörighet i detta läget och inte varit så oroad över själva fakturan.

Att betala 10h är väl rimligt i sammanhanget. Oavsett om det blir 10h eller 16h du i slutändan betalar så är det en oförskämt låg kostnad på den läropengen.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har det framkommit vad arbetet bestod av?
 
Offerten kommer.
Arbetet gäller jordning av befintliga uttag samt installation av nya uttag.

Offerten är inte egentligen på 7 timmar.

Jag satte andra timmar för att undvika att elektrikern som varit anlitad skulle hitta detta och lista ut att jag pratar om honom då jag vet att han finns på detta forum.

Med nu skiter jag i detta och kommer ladda upp offerten utan att stryka antalet timmar.


Ursprungsfrågan var egentligen bara om det är okej för en hantverkare att öka med 100%
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Egentligen är alltså offerten på 14 timmar.
Just nu ligger vi på 33 timmar.
Montering av det sista ska göras efter köket är på plats.
 
  • Offert för elinstallation med prisuppgifter, arbetstidsberäkning och ROT-avdrag, daterad 2020-04-01.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lingonpannkaka skrev:
Egentligen är alltså offerten på 14 timmar.
Just nu ligger vi på 33 timmar.
Montering av det sista ska göras efter köket är på plats.
Jag tror elektrikern har räknat fel :)

Om första timmen gick på 999 kr borde beloppet rätteligen blivit 7 499 kr ;)
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Men för att svara på frågan ser det mörkt ut för elektrikern. Så länge inte något har tillkommit torde inte priset överstiga 14 h + 15%.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Lämna en offert eller en uppskattning på 7h? Redan där blir man ju fundersam... en arbetsdag är 8h och man får vara bra obegåvad för att då lämna en uppskattning på 7h.
Eller så är det en slipad affärsman som vet att hen kommer se billig ut med 7 timmar när alla konkurrenter säger 8. Medveten om att det går att skruva upp prislappen i slutändan med 15%.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jonathan C Jonathan C skrev:
Men för att svara på frågan ser det mörkt ut för elektrikern. Så länga inte något har tillkommit torde inte priset överstiga 14 h + 15%.
Skönt att veta att jag inte är helt fel ute med att vara lite fundersam då.
 
Efter ett långt mail samma dag som elektrikern gick hem för denna gång, där jag skrev att detta inte kändes korrekt så fick jag igår ett sms.

I smset medger han att han gjort en grov felberäkning och erbjuder sig att endast ta betalt för 25 timmar.
Han säger också att han kan göra klart i köket "gratis" (Detta ingick ju också i ursprungofferten, så klart fan vi inte ska betala mer), men att hans kollega behöver finnas på plats för att koppla in i centralen. Kollegans arbete ska vi betala för.

Har ännu inte svarat på detta sms och planerar att ringa konsumentverket en andra gång.
 
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Lingonpannkaka skrev:
Efter ett långt mail samma dag som elektrikern gick hem för denna gång, där jag skrev att detta inte kändes korrekt så fick jag igår ett sms.

I smset medger han att han gjort en grov felberäkning och erbjuder sig att endast ta betalt för 25 timmar.
Han säger också att han kan göra klart i köket "gratis" (Detta ingick ju också i ursprungofferten, så klart fan vi inte ska betala mer), men att hans kollega behöver finnas på plats för att koppla in i centralen. Kollegans arbete ska vi betala för.

Har ännu inte svarat på detta sms och planerar att ringa konsumentverket en andra gång.
Det är inte ditt fel att han har räknat fel, jag hade betalat 14 h + 15%. Detta inkl. personen som ska koppla in centralen, för ni hade väl inte avtalat om att du ska betala extra för det?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jonathan C Jonathan C skrev:
Jag tror elektrikern har räknat fel :)

Om första timmen gick på 999 kr borde beloppet rätteligen blivit 7 499 kr ;)
Alternativt 7998 om man räknar med att man får utkörning två dagar á 999 då 14 timmar kan vara knivigt att få ihop på en arbetsdag, även för den mest flitige hantverkare. ;-)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Alternativt 7998 om man räknar med att man får utkörning två dagar á 999 då 14 timmar kan vara knivigt att få ihop på en arbetsdag, även för den mest flitige hantverkare. ;-)
Nja, då skulle han skrivit "första timmen varje dag", som jag tolkar det är detta en etableringskostnad som endast är första dagen. Annars skulle han kunna åka dit 14 dagar och jobba en timme per dag ;)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Jonathan C Jonathan C skrev:
Det är inte ditt fel att han har räknat fel, jag hade betalat 14 h + 15%. Detta inkl. personen som ska koppla in centralen, för ni hade väl inte avtalat om att du ska betala extra för det?
Jag skulle säga att det rimliga är den högsta siffran av (7998:- + 15% som är det som får skilja från offert) ELLER (för de timmar du har godkänt på vägen). Det du godkänner på vägen är ENBART för att utöka de 15% med ditt godkännande, inte för att utöka den ursprungliga offerten och sen lägga till ytterigare 15%.

Timmar är arbetstimmar och det syns tydligt i offerten att det är timmar för en person då uppskattad totalsumma finns med (som dock är tokigt uträknad). Är de två skulle det räckt med 7 timmar på en dag och därmed en utkörningsavgift och 7499:- enligt ovanstående talare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.