Fakturaklipp som visar debitering för servicetekniker, restid, traktamente, övernattning, och servicebil på totalt 14 300 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar ett fakturaklipp för att få andras synpunkter på deras debitering.
När fakturan kom visar det sig ju vara billigare att skicka maskinen till dom för reparation än att få ut en servicetekniker.......
Företaget i fråga ligger i Karlstad och maskinen står i Enköping, enligt googlemaps 23,8 mil enkel väg och tar 2timmar och 43minuter.
 
Vad är det för maskin? Du får ju tänka på att du besparat dig själv jobb genom att slippa åka å lämna maskinen?
 
Fick du inte skicka dit maskinen då? Att det kostar mer att få ut en tekniker på plats är väl föga förvånande.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T
Övernattning för en resa mellan Karlstad och Enköping och ett tretimmarsjobb??
 
Att det kostar att ta ut en servicetekniker är skälvklart men ”övernattning” är det en rimlig post?
 
C
Det är inte i sig något konstigt om man från början är införstådd med resans längd och att den kräver en övernattning.
Men man gör inte en sådan resa spontant utan att stämma av.
Om grejorna lika gärna hade kunnat skickas in till verkstad är det ju bara fånigt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P patfred skrev:
Du får ju tänka på att du besparat dig själv jobb genom att slippa åka å lämna maskinen?
Min jämförelse är ju att maskinen skulle kunnat ställts på en pall och skickats med lastbil för en betydligt lägre kostnad är deras servicetekniker

Är inte helt rättvist att jämföra så då det kräver lite mer arbetsinsats...... men för kr8100:- + moms får jag en lastbil att köra den sträckan och dessutom vänta där i 3timmar
 
Ja men vad var alternativen när du kontaktade dem första gången då? Fick du inga alls ?
 
C
T Taxture skrev:
Min jämförelse är ju att maskinen skulle kunnat ställts på en pall och skickats med lastbil för en betydligt lägre kostnad är deras servicetekniker
Finns massor med anledningar till att man kan vilja ha service på plats, så det går inte att jämföra på det sättet utan att veta mer om omständigheterna och alternativen. Det bästa alternativet är inte alltid det billigaste alternativet. Låter som att det saknats en dialog kring hur reparationen skulle utföras.
 
Tyvärr pratas det sällan om alternativ utan saker ska ju lagas
Vill mer belysa kostnader som
”Restid”
”Milpris”
”Övernattning”
Bara arbetstid inklusive restid eller ett högra milpris utan arbetstid känns mer rättvist.

Skickar man gods med lastbil kostar det antingen mil eller timme.....

Tyvärr är det nog en omöjlighet att få till sånt här helt rättvist.......
 
Men är det dom 670:- som övernattningen kostade eller det faktum att serviceteknikern kom ut till maskinen som är problemet?
 
C
T Taxture skrev:
Bara arbetstid inklusive restid eller ett högra milpris utan arbetstid känns mer rättvist.
Det sättet att debitera är praxis i servicebranschen så inget avvikande där. Men visst kan man ha åsikter om det och andra branscher i tjänstesektorn använder andra sätt att debitera på som man kan tycka är bättre eller sämre i jämförelse.

Det som förvånar mig lite i detta fall är att de debiterat för traktamente, men att de verkar bjuda på själva kostnaden för övernattningen(?)
 
Är första gången jag ser en faktura specad på det här sättet......
Är väl mest posten övernattning som är underlig om jobbet ink restid är på 10timmar är det väl ingen som övernattar?
 
B
Vad var det för servicebil, Citroën 2CV? Eniros vägvisare anger 2 h 25 min för 237,4 km mellan Karlstad och Enköping, du skrev nog exakta adresserna i Google maps, så det kanske är mer rätt iaf. Det är väl motorväg med minst 100 km/h en stor del av sträckan, jobbet och resan borde ha klarats på en arbetsdag.
 
Sökte på exakta adresser
Men resan kan ju vara att hämta upp reservdelen på vägen?
Vet inte säkert men tror att det förekommit en felsökning innan jobbet, känner tyvärr inte till alla detaljer i det här ärendet utan har själv fått frågan om det är rimligt.
Kan för lite om det själv och ställer då frågan här på forumet för att lära mig mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.