Har en gcm 8 gersåg men tycker klingan(original) är lite för grov. Jag är helt växlad på skillnade på klingor och när man söker på 216mm bosch klingor så får man en ganska spridd prisbild. Vilken klinga rekomenderar ni att jag köper?
 
Håller med dig, utbudet är förvirrande.
Men vad ska du främst såga — foder, lister mm eller panelbrädor och altantrall?

Tumregeln, som du säkert vet, är ju fler tänder desto finare snitt. Sedan kan tandningen se olika ut och inne-/utejobb kan kräva olika klingor.

//Ronnie
 
En likadan som den som satt på, fast mera fintandad borde bli bra.
2 608 640 433 som har 48tänder
https://www.bosch-professional.com/se/sv/optiline-wood-cirkelsagklingor-2592814-ocs-ac/
Den som heter lika fast 434 på slutet med 60 blir säkert också bra men kanske lite väl, 48är nog bra gyllene medelväg ;)

Mitt tips är att googla på art nr och sedan beställa från bäst/billigaste butik i Tyskland eller UK gissar jag resultatet blir. (y)
 
Vet inte vad som satt på din men jag tycker det blir fina snitt i foder etc med min även om den ser grov ut.

ibland kladdar tänderna igen och man får göra rent med alkohol (brukar testa lite olika). Kladdet kommer från typ kåda och tryckt virke (tror jag). Titta noga på din klinga, troligtvis är spetsen på tänderna i ett annat material, tänderna är lite bredare än klingan så det blir en liten kant, den byggs gärna igen.
 
Jag hittade en klinga med 80 tänder för några år sedan som jag är riktigt nöjd med. Den gör märkbart finare snitt i lister och annat smått än vad originalet med 48 tänder gör. Men till reglar och annat som är lite grövre så åker grova klingan fram igen.
Den här klingan tror jag att det är som jag köpte.
 
Jag hittade den här klingan på bosch sidan 2 608 640 432 som har 48T. Men vart hittar jag den billigare än i svedala(380:)? Försökte kolla på idealo.de men var samma pris....
 
T trojlee skrev:
Jag hittade den här klingan på bosch sidan 2 608 640 432 som har 48T. Men vart hittar jag den billigare än i svedala(380:)? Försökte kolla på idealo.de men var samma pris....
380 låter som bra pris (y)
Jag har 10" och då vill dom ha det dubbla. :rolleyes:
 
T trojlee skrev:
Jag hittade den här klingan på bosch sidan 2 608 640 432 som har 48T. Men vart hittar jag den billigare än i svedala(380:)? Försökte kolla på idealo.de men var samma pris....
Men 48T är väl standardklingan som följer med sågen? Lite onödigt att köpa en till kan man ju tycka.
 
Det finns massor av tillverkare av sågklingor det viktiga för dig är att måtten stämmer. GCM 8 har den lite dumma storleken 216mm, 210mm är vanligare och har större utbud av klingor. Så länge yttermåttet är 216mm och centrumhålet är 30mm kan du välja vad du vill.
https://www.toolab.se/sok/sågklinga/1?filter[10][0]=98&filter[34][0]=310

Jag har tre klingor till mina gcm8. orginal, grov billig med 36 tänder och en finare 48 tänders från festool.

Den grova gör snabba snitt och reglar och tryckimpregnerat och har framförallt alla tänder kvar vilket orginalklingan saknar. En viktig egenskap är också priset eftersom den slits hårt av tryckimpregnerat.
Festool klingan har lika många tänder som orginal men har raka (inte växlande vinklade åt håger/vänster) vilket get en helt jämn botten i snittet samt att den har 5graders negativ skärvinkel vilket ger mycket finare snitt.

Nu har jag precis sågat ribbor av tryckimpregnerat med fin klingarn mot bättre vetande men det var viktigt att det inte flisade. Det syns hur mycket gegga som fastnat på framsidan av tänderna.

Närbild av en sågklinga med gegga på tandspetsarna och tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Har en gcm 8 gersåg men tycker klingan(original) är lite för grov. Jag är helt växlad på skillnade på klingor och när man söker på 216mm bosch klingor så får man en ganska spridd prisbild. Vilken klinga rekomenderar ni att jag köper?
Jag har en metabo såg och kör med biltemas 210mm 60T 169:-
Ger fina snitt tycker jag.
 
En 210mm klinga kommer tyvärr inte ta hela vägen in i bakkant på en gcm8, jag har provat.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Man kan väl bara lägga en bit MDF där bak för att flytta fram snittet.
 
Såg att det sitter en 48T, kanske skulle köpt en 60T som komplement när man kör lister mm.
 
Eller ännu hellre 80T som jag tipsade om tidigare. Den ger superfina snitt i lister och liknande.
 
Jo kanske blir en 80T men det finns säkert liknande klingor som jag har(48T) som flisar mindre och är bättre än bosch originalklinga. Tack för all hjälp här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.