Bor i en bostadsrätt med klassiskt com hem-uttag (3-hål-i-väggen). Detta uttag sitter på fel sida rummet från TVn. Kabeln kommer från taket och har dragits ned utanpåliggande till golvlisten. Jag vill flytta uttaget till bokhyllan där jag ställt TV, på så sätt kan jag få bredbandet/routern gömd snyggt också. Dvs, dra kabeln längs taklisten till bokhyllan och gå ned i den för att montera uttaget ”osynligt”.

Min fråga är: Kan jag skarva kabeln och flytta uttaget? Vart köper man i sådana fall en sådan kabel? Hade gärna bytt uttaget till något mindre gult också :)
 
Är det koax kabel?
 
Vet inte. Kan det vara olika typer av kablar när man pratar klassiskt com hem’s 3-hål-i-väggen? Bifogar bilder på uttaget.
 
  • Multimediauttag med tre anslutningar öppnat och exponerat för inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • TV-uttag med märkning för DATA, TV och R, en kabel ansluten till DATA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koax, skarva med F-Kontakter
 
Observera att F kontakterna är beroende av vilken diameter det är på kabeln, de finns för (minst) 3 olika tjocka kabeltyper.
 
L largab skrev:
Koax, skarva med F-Kontakter
Menar du att jag ska skarva från uttaget? Jag vill ha både Kabel-tv och bredband i en kabel bort till bokhyllan. Såhär ser kabeln ut som jag hade velat skarva utan uttaget som ”mellanhand”.
 
  • Hand håller en koaxialkabel som är avskalad och redo att skarvas med en F-kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tänk också på att kablarna är parallellkopplade i centralen så det finns potential för att sabotera grannarnas TV/radio/data-signal.
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
Du kan INTE lossa uttaget och skarva kablarna på baksidan. Uttaget tillhör föreningen och inte dig som innehavare av bostadsrätten.
Om du gör det så kan du förstöra signalen för någon granne och i många fall är det troligt att du gör det.
Mao kabel från uttaget är det som gäller.
Locket kan du byta.
Prylar finns på tex Kjell o co, bara att mäta avstånd till där du vill ha grejerna så tar dom fram rätt saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.