Hej!

Planerar att installera en Mitsubishi Hero LN50 i vårt 1,5 plans hus (-79). Framförallt för kyla på ovanvåningen men snedtaket gör att vi har lite begränsat med utrymme att sätta den. Den enda platsen vi har möjlighet att installera innerdelen är ovanför trappan. Utrymmet är begränsat på bredden men den går in om vi kan dra slangarna rakt genom väggen.

1. Jag skulle vilja förbereda en kanal för slangarna och kablarna då det behöver gå genom isoleringen ut i takfoten. Vad jag förstår så är det bara en kort längd på rören som sitter på innerdelen och att det blir en koppling. Jag antar att den kopplingen inte får vara dold i kanalen för att man behöver se eventuellt läckage?
Avståndet från innerdel till takfot är ca 1m. Kanalen tänkte jag mig att det skulle vara 75mm avloppsrör eller dylikt.
Diagram som visar planerad installation av Mitsubishi Hero LN50 med innerdel ovanför en trappa och slangar genom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2. Ytterdelen kommer att sitta 2-3m längre bort bredvid husväggen. För att slippa ha en lång ful plastkanal funderar jag på om det är möjligt att dra slangpaketet inuti takfoten och bara låta slangpaketet komma ner rakt ovanför ytterdelen?
Antingen friliggande på takstolarna eller i en kanal/avloppsrör för stöd och enklare dragning.
(Sista biten rakt ner kommer behöva en plastkanal såklart)
Schematisk illustration av placering för en innerdel av en luftvärmepump ovanför en trappan med tillhörande utomhusdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för råd :)
 
Ser ut som det är en skarp vinkel i din rörritning och det fungerar inte att få i dubbla isolerade kopparrör .
Du får nog använda någon form av flexslang i så fall.
Men varför måste det ligga i rör/slang?
 
C Comfort Thomas skrev:
Ser ut som det är en skarp vinkel i din rörritning och det fungerar inte att få i dubbla isolerade kopparrör .
Du får nog använda någon form av flexslang i så fall.
Men varför måste det ligga i rör/slang?
Det ska självklart inte vara en skarp vinkel, det var bara lite snabbt skissat.
Det måste inte ligga i rör utan det var snarare för att underlätta. Jag har ingen känsla över hur styva rören är. Sen tänkte jag att det nog underlättar för dräneringsslangen att ligga i ett rör för att få fall och inte hänga ner mellan takstolarna.
 
Rören är rätt styva.
Kondensslangen tejpar montören ihop med rören så det inte ska hänga ner men visst kan det bli en extra säkerhet som skydd för kondensslangen och eventuellt underlätta rördragningen beroende på hur slang/rör ska dras.
Innan du lägger för mycket tid och jobb på det så bör du kolla med återförsäljaren/installatören vid kundbesök vad dom anser.
 
Låter onödigt att dra rör för det. Vi hade vår kopplad så förut, utedelen stod på garagetaket (som ruttnade av kondensvattnet så den är flyttad nu), innedelen satt på väggen i trappan. Bara ett 5 cm hål borrat i väggen, sedan var ledningarna till utedelen dragna där.
 
C Comfort Thomas skrev:
Rören är rätt styva.
Kondensslangen tejpar montören ihop med rören så det inte ska hänga ner men visst kan det bli en extra säkerhet som skydd för kondensslangen och eventuellt underlätta rördragningen beroende på hur slang/rör ska dras.
Innan du lägger för mycket tid och jobb på det så bör du kolla med återförsäljaren/installatören vid kundbesök vad dom anser.
Ah, ja då får kondensslangen stöd av rören. Jag har tyvärr inte varit med när man installerat en LLVP så därav att jag frågar kring dessa saker.
Jag ska självklart diskutera med installatören men har inte beställt och har ingen installatör att fråga ännu

Känner du till hur lång slangen är som sitter på innerdelen innan den ska skarvas? Jag antar att man behöver ha åtkomst till skarven när man testkör maskinen?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Låter onödigt att dra rör för det. Vi hade vår kopplad så förut, utedelen stod på garagetaket (som ruttnade av kondensvattnet så den är flyttad nu), innedelen satt på väggen i trappan. Bara ett 5 cm hål borrat i väggen, sedan var ledningarna till utedelen dragna där.
Jag vet som sagt inte hur dessa rör är, om de behöver skyddas mot mekanisk nötning och möss eftersom de kommer ligga ”tillgängliga” för mössen. Hellre lite för noggrann än att behöva korrigera efteråt
 
rören och kondensslangen är ca 40cm från bakkant innerdel så skarvar kommer hamna mitt i din isolering.
Man måste inte ha tillgång till skarven vid provkörning .
Har ni mycket skadedjur så är det en vettig ide att lägga det i någon form av skydd för kondensslang samt att möss/råttor kan gilla att stjäla isoleringen,

LN50 låter kanske inte som riktigt rätt modell om den ska sitta på en övervåning och även användas för värmedrift.
Ganska hög lägsta avgiven effekt på värmen så det blir mycket on/off.
Nu kanske det är väldigt stort och öppet men det är väldigt sällsynt att vi monterar LN50 med din beskrivning av hus.

Ta hem återförsäljaren/montören för genomgång så det blir rätt
 
C Comfort Thomas skrev:
rören och kondensslangen är ca 40cm från bakkant innerdel så skarvar kommer hamna mitt i din isolering.
Man måste inte ha tillgång till skarven vid provkörning .
Har ni mycket skadedjur så är det en vettig ide att lägga det i någon form av skydd för kondensslang samt att möss/råttor kan gilla att stjäla isoleringen,

LN50 låter kanske inte som riktigt rätt modell om den ska sitta på en övervåning och även användas för värmedrift.
Ganska hög lägsta avgiven effekt på värmen så det blir mycket on/off.
Nu kanske det är väldigt stort och öppet men det är väldigt sällsynt att vi monterar LN50 med din beskrivning av hus.

Ta hem återförsäljaren/montören för genomgång så det blir rätt
40cm är det utifall man tar ut rören på sidan av innerdelen? Jag har möjlighet att dra slangarna rakt bak från från där slangen börjar så då torde det vara över en meter till kopplingarna?

Det är primärt kyla den ska vara till därav att den är överdimensionerad för värmen. Värmetillförseln kommer bara vara en bonus.

Jag kommer inte installera själv men jag vill vara så förberedd som möjligt
 
Ca 40cm från bakkant av innerdelen blir 40cm bakåt och inte 1m ;)

Möjligt att det behövs LN50 och dess kyleffekt, låter dock rätt mycket men beror på isolering, solinstrålning och utetemperatur.
Har ni inte haft någon för att kika på plats innan så är det en bra ide.
LN50 utedelen är ingen liten pjäs men det har ni säkert koll på
 
C Comfort Thomas skrev:
Ca 40cm från bakkant av innerdelen blir 40cm bakåt och inte 1m ;)

Möjligt att det behövs LN50 och dess kyleffekt, låter dock rätt mycket men beror på isolering, solinstrålning och utetemperatur.
Har ni inte haft någon för att kika på plats innan så är det en bra ide.
LN50 utedelen är ingen liten pjäs men det har ni säkert koll på
Nu är jag nog dum igen. Jag tolkade bilden som att slangen som satt var tillräcklig för att komma genom väggen vid vänstermontering. Då menar du att kopplingen hamnar bakom innerdelen när man drar slangarna till vänster :)
Jag antog att man behövde ha innerdelen på plats när man kopplade ihop slangen men då måste man kan göra det i förväg om kopplingen hamnar bakom innerdelen :)

Illustration av en luftkonditioneringsenhet med anvisningar för vänstermontering av slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo utedelen är väldigt maffig. Mest högre som tur är. Det bästa hade varit att ha den på garagetaket där man inte ser den men man får väl tänka på grannarna också ;)
 
Då jag inte vet hur du kommer dra dina rör så vet jag inte vart kopplingen hamnar.
Din återförsäljare/installatör kan ge dig info om detta vid hembesöket innan du beställer så både du och firman är överens.
 
C Comfort Thomas skrev:
Då jag inte vet hur du kommer dra dina rör så vet jag inte vart kopplingen hamnar.
Din återförsäljare/installatör kan ge dig info om detta vid hembesöket innan du beställer så både du och firman är överens.
Tack för svar. Jag får hoppas att jag hittar en bra installatör :)
 
Ta hem några återförsäljare och få förslag och pris och välj den som känns rätt är nog den enklaste vägen eller gå på rekommendation om du känner någon som köpt nyligen och är nöjd
 
Jag hade en installatör ute och vi diskuterade precis den installationen du har skissat på. Ingen problem enligt honom, kravet var 75 HT-rör med 30gr böjar och lutning hela vägen för kondensvatten.
Så nu har vi hål ut genom takfoten och 75 rör genom katvinden. Vi har dock inte kommit så långt att det är dags för installation än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.