"Kontrollera, kontrollera, kontrollera, kontrollera, fråga, fråga, fråga. fråga. Tro inte på allt hantverkarna säger, Vissa har "gamla" kunskaper/erfarenheter och vissa vill göra på enklaste sätt för dom själv. Ring andra kunniga och fråga så att du själv får en bild av hur det ska vara. SKRIV riktigt vattentäta kontrakt oavsett om ni kör på löpande eller med fast pris.

Själv har vi råkat ut för så otroligt mycket som gör att vi egentligen skulle vilja ta en "time out" men det går tyvärr inte. Men det kommer att bli bra till slut!

Ett litet axplock. Snickarna läser inte ritningen, en golvbjälke på 9m blev över... sneda väggblock, fel dimensioner i två takstolar från husleverantören, taket tog en vecka att få på under värsta snöstormen i januari, under innerväggarna saknades det först plast. Sen skar man bort den utstickande plasten några veckor senare, elemenrören drogs där skorstenen skulle vara, muraren murade upp kaminen snett. fel plaster i taket på olika ställen. 80 eldosor stack ut för mycket ur väggen. avloppen till grunden var på väg att hamna fel på flera ställen osv, ventilationsrören hade ingen isolering, 2 st skadad dörrar, fel glas i ett fönster osv.... Puh!

Men jag vill säga att vi lyckats få precis vart enda fel tillrättat! Genom att vi upptäcker dom och verkligen är där varje dag (är föräldraledig så barnen får se huset dagligen.). Vill också säga att det inte bara är "rötägg" till hantverkare som gjort detta utan snarare beroende på deras tidigare erfarenheter eller i vissa fall olyckliga omtändigheter. Men trots allt beror det mesta på en viss form av slarv eller att man inte är van att göra exakt som efter ritningen. Sen hör till saken att vi egenyligen har väldigt noggranna hantverkare i grunden samt att dom ganska snart förstått att jag också är den noggranna typen som kontrollerar osv. Så dom säger själva att det är bara att se till att göra rätt från början eftersom dom ändå får rätta till det sen.

Ja snickarna fick riva ner innerväggarna och sätta upp dom med plast under för att sen såga upp dom nya för att tejpa ihop plasten någon vecka senare, muraren fick riva ner kaminen och sätta upp den igen, rörmokaren fick dra om rören, plasterna i taket var för "hög" kvalitet så sen saknades det någon rulle som snickarna fick köpa själva. Takstolarna fick plockas ned och sågas ner till rätt dimension, den extra golvbjälken blev faktiskt bättre att den inte sattes dit eftersom den var satt dit som extra för att den sen skulle avväxlas (kapas) för att ventilationsrören skulle få plats men nu fick dom plats ändå utan att vi behövde kapa någon golvbjälke. Ventilationsrören fick tas ned och isoleras. Hustillverkaren får ta timmarna för alla sakerna som dom är skyldiga till osv

Jag själv anser mig så pass insatt att jag kan läsa ritningarna (oftast bättre än dom själva) eftersom jag läser ALLT som står på ritningarna och inte bara tittar på bilderna. Ofta står där olika anmärkningar som är viktiga. Sen kan jag också en del om ventilation, isolering, avlopp, värmesystem osv som gör att jag märker när det börjar bli konstigt. Sen kan jag, bättre än någon annan hur just vårt hus ska se ut eftersom vi levt med just detta hus sen förra sommaren. Genom att vara påläst, noggrann, TREVLIG men ändå saklig så har jag inte en enda gång fått minsta mothugg mot att rätta till det som varit fel. Jag har helt enkelt bara visat ritningarna, grymtat lite om att "det måste vara rätt" för att försäkringar ska gälla i vissa fall med plaster, försökt ställa upp själv om möjligt i vissa fall osv.

Sen är det ofta så att det inte finns något rätt och fel utan bara olika sätt eller skolor för hur olika saker ska göras. Det är ofta förklaringen till att det uppstår frågetecken under byggets gång. Och det händer hela tiden att man kan välja att göra på olika sätt. I mitt fall så är det ganska enkelt eftersom hantverkarna numera alltid frågar mig hur jag vill ha det om dom är det minsta osäker eller om dom själv har förslag på en annan lösning.

Det jag skulle gjort annorlunda till nästa hus är antingen att köpa helt nyckelfärdigt och acceptera hur leverantören löst det men då skulle det antagligen vara ett hus som i princip tillverkas helt färdigt hos husleverentörern eftersom man där har rutiner och kontroll på hur allt ska byggas på just deras hustyp.

ELLER så skulle jag bygga ett lösvirkeshus, ta referenser och avvakta tills dom "rätta" hantverkarna hade tid (observera att riktigt bra hantverkare ofta är uppbokade mycket lång tid i förväg kanske år...) ta tjänstledigt från jobbet (alltså inte ha en 1,5 åring under armen hela tiden) och vara där under hela byggprocessen. Samt att jag skulle alla hantverkar på löpande timpenning med ett fast takpris som nödbroms med rejäla klausuler om tex vilket tillägg på deras material som ska användas, tidsaspekter, närvaro, redovisning av tid osv.

Huset skulle planeras ordentligt under minst ett års tid ner till detaljnivå med möblering osv eftersom det tex styr var element, eluttag, köksutformning, handdukstorkar, larm, hemmanätverk, osv placeras till sist. Kom ihåg att det alltid är för lite förvaringsmöjligheter inritat från början...

Tänk felxibelt och att det ska gå att ändra komplettera saker i framtiden.

Klart du ska bygga! Lägga mer mycket tid så att det blir som just du vill ha det i slutändan. Har du inte kunskaperna själv så skaffa dom eller se till att anställa en nitisk KA eller projektledare. (Jag kanske borde byta bransch!)

 
Skogstomten, stämmer exakt med mina erfarenheter, finns bara tre kategorier av husbyggare.

- De som sliter som du har gjort och får ett rimligt felfritt hus
- De som vet att de har många fel
- De som ännu inte vet att de har många fel

Har aldrig sett ett hus som bara blir byggt, och blir bra, utan att kunden fått slita hund. Ägarna kanske är nöjda men det är mot bättre vetande.
 
skane67 skrev:
Skogstomten, stämmer exakt med mina erfarenheter, finns bara tre kategorier av husbyggare.

- De som sliter som du har gjort och får ett rimligt felfritt hus
- De som vet att de har många fel
- De som ännu inte vet att de har många fel

Har aldrig sett ett hus som bara blir byggt, och blir bra, utan att kunden fått slita hund. Ägarna kanske är nöjda men det är mot bättre vetande.

...Exakt så är det som skane67 och skogstomten skriver.

En sak som är tex lätt att kontrollera är drännering ....men kom ihåg att ni måste titta under cellpasten/tjäl isoleringen intill grunden.

Om detta är fel så är det absolut inte roligt att åtgära efter ni är klara med uppfarter, gångar, altaner mm.
Kan bli en kostsam historia

Till alla som inte har koll på läget kan själva åka på dolda fel vid ev försäljning ....byggfelsförsäkring som inte funkar håller i 10 år.....Vid en försäljning är ni säljare och ansvarar för dolda fel i 10 år....

Fast å andra sidan vet ni om fel så är dom inte längre dolda....knepigt läge ....moralen kan styr lite ;)

/R
 
Hej, vill tacka för alla hjälpsamma svar. Detta är verkligen ett trevligt forum. Jo vi har bestämt oss för att köpa en bostadsrätt istället för att bygga nytt. Vi sitter i ett gammalt 220 kvm stort hus som behöver underhållas och vi är i 50 års åldern.

Min man jobbar mycket och vill inte ha några problem. Och det här med husbyggeriet tycks innebära mycket jobb och bekymmer. Man måste som en del av er skriver, skaffa massor av kunskap och vara intresserad av alla tekniska saker. Själv tycker jag om att inreda och titta på ny design. Min gubbe skulle gå i taket om det krånglar. Jag hörde att man kan anställa någon som kontrollerar och hjälper till. Men känner jag min man rätt så skulle han ändå efter jobbet engagera sig och blir det då massor av fel så skulle han inte klara det.

Vi var inne på ett Trivselhus eller ett Vårgårdahus. De hade verkligen fina hus och många roliga alternativ. Lycka till ni som bygger.
 
@MAnnaSvensson

Man kan ju också välja att bygga nyckelfärdigt, på så sätt slipper ni alla eventuella problem under byggtiden. Det blir helt enkelt någon annans problem.
 
Robert_Maria skrev:
@MAnnaSvensson

Man kan ju också välja att bygga nyckelfärdigt, på så sätt slipper ni alla eventuella problem under byggtiden. Det blir helt enkelt någon annans problem.
Fast här måste jag nog varna lite. För det första så betyder inte nyckelfärdigt alltid totalentreprenad. Många hussäljare kallar även ett bygge med delad entreprenad nyckelfärdigt, så länge byggherren själv inte tänker delta i själva byggandet. Ordet nyckelfärdigt är en marknadsföringsterm.

Sedan innebär inte totalentreprenad alls att man slipper problem. Det är lätt att i teorin säga att det är någon annans problem, men i slutändan drabbas ofta byggherren av problemen som uppstår även under totalentreprenad. Det är lätt att skriva in i ett avtal att något är någon annans ansvar, men det är inte lätt att få dem att ta ansvar och det är inget kul att försöka utkräva ansvar via utdragna rättsprocesser, så därför bör man även när man valt totalentreprenad noggrannt följa med i allt som händer under processen och proaktivt försöka förhindra problem. Det går tyvärr sällan att bara teckna avtal och luta sig tillbaka och tro att det går bra.
 
en fundering...

De som tänker bygga och gör klart för säljaren att de inte har några kunskaper och har hört en massa hemska historier om folk som råkar illa ut...

hur kan de då lita på säljaren? total,general,delad entreprenad samma problem kan uppstå ändå och du/ni ska bevisa att fel föreligger.

Om ni får en oseriös säljare/entreprenör på totalentreprenad så kommer ni troligtvis ha en massa fel som ni inte vet om ...och när de visar sig kan det vara försent
Byggfelförsäkringen funkar inte.
Ni har 10 år vid försäljning för dolda fel.

Det finns massor av skräck exempel hos mäklare som visar på just detta privat personer hålls ansvariga för fel som är entreprenörens.

Juridik är juridik och Moral är moral

Nej fy fan det behöver göras radikala ändringar i denna branch.

/ Robert
 
De flesta är nog överrens om att det i byggbranschen finns väldigt gott om inkompetens, idioti och människor som bara ser till sitt eget kortsiktiga bästa.

Men många verkar mena att det gör byggbranschen speciell.

Min erfarenhet är att det är så det funkar precis överallt, oavsett om man söker vård på vårdcentralen, om man ska få något byggt, få bilen lagad, få en utbildning på universitetet, låna böcker på bibblan, blir intervjuad av en journalist, eller vad det nu må vara. Det finns givetvis många kompetenta och stolta yrkesmän och kvinnor i alla dessa branscher, men generellt sett måste man i princip alltid utgå ifrån att de man anlitar inte sköter sitt jobb. Om man inte själv tar ansvar för att det funkar så är risken stor att det inte gör det. Detta gäller i byggbranschen, men tyvärr också allt annat, är min erfarenhet.

Därför ser jag det mindre som ett problem för byggbranschen och mer som ett samhällsproblem. Vi har inte ett samhälle som uppmuntrar till kompetens och ett väl utfört jobb, tyvärr.
 
Visst finns det en poäng i det du säger Ksund, men skillanden är att om du köper en jacka, så har du ett i mina ögon väldigt gott konsumentskydd. Du har mycket goda garantier, det är lätt att klaga, också till högre instans innebär det inga större kostnader för dig. Detsamma gäller vid bilköp, som också är en dyr vara, det är tom så att om du behöver åtgärda samma fel mer än två gånger under garantitiden, kan du begära ny bil.

När det gäller hus så garantibesiktas huset av en kompis till byggfirman, vill du påpeka ngt kan du göra det till honom, försäkringen som ska skydda dig ägs av han som byggde osv osv. För att sedan hamna i tingsrätt med ett regelverk som egentligen passar bättre på kommersiella byggen, kompletterat med bindande avtal som branschen i kartell har tagit fram, de är nämligen så orimliga att det enda sättet att få kunder att acceptera dem är att alla erbjuder samma, då finns det inga alternativ och kunden vänjer sig.

Nä, in med skurkarna under konsumentlagen med allt vad det innebär.
 
Visst vågar man det! Det gäller att ha ordning och reda på kontakter med myndigheter, men annars gäller konsumenttjänstlagen (den går inte att avtala bort även om en del husleverantörer försöker få konsumenten att tro att det är ABS 95 som gäller vid fel uatn att ta in svensk lag). Ta det lugn, träffa olika husleverantörer, fundera på vad som är viktigt. Tomten är viktigare än att köket är lyxigt. PLanlösningen viktigare än ett helkaklat bardum. Tänk på vad som är grundviktigt, mycket går att ändra sen. Om tio år vill ni inte ha ekluckor... Vi har byggt Älvsbyhus Torgrim (inte så nöjlda med Älvsbyhus, kvalitén är bar men servicen usel) och ska nu sälja det och bygga Myresjöhus på en annan ort i landet.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.