S Stefan1972 skrev:
Jo men ska vi ha en statlig byrå då som väljer vad vi behöver? Så länge vi väljer fritt så kommer det alltid finnas en marknad för allt. Både bra och dåliga grejer. De allra sämsta grejerna brukar försvinna fort men det är ju marknaden som ser till det. Inte någon som bestämmer.
Nej absolut inte. Problemet är nog snarare att det lutar åt det hållet idag. Slutkunden, den som ska bo i bygget, har liten möjlighet att påverka. Kanske får jag välja vitvaror och tapeter. Troligen från en viss leverantör och inte fritt.
Det du sätter fingret på är att vi inte har en fungerande marknad idag.
 
P Pin skrev:
Nej absolut inte. Problemet är nog snarare att det lutar åt det hållet idag. Slutkunden, den som ska bo i bygget, har liten möjlighet att påverka. Kanske får jag välja vitvaror och tapeter. Troligen från en viss leverantör och inte fritt.
Det du sätter fingret på är att vi inte har en fungerande marknad idag.
Men vill kunden välja fritt så får man ju bygga själv då? Man måste inte köpa av nån som bara låter en välja enstaka saker.
 
S Stefan1972 skrev:
Men vill kunden välja fritt så får man ju bygga själv då? Man måste inte köpa av nån som bara låter en välja enstaka saker.
Ja det skulle jag göra om jag skulle bygga hus till mig själv.
Med lägenheter blir det svårare.
 
J JohanLun skrev:
Vvs artiklar verkar vara gjorda av guld.
... Även el-material. Verkligen något som skulle behöva granskas.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Visst finns det material som är dyrt. Ta badrumsmöbler t.ex. 11st målade MDF skivor ihopskruvad för 8-10tsek. Köper du den av din VVS:ar så lägg på 2tsek. Även om det skulle vara lite dyrare med "fukttrög" MDF så känns det ruskigt bra betalt.

Men som någon säger så är det arbetskostnaden som drar iväg. Min erfarenhet är dock att den går att hålla nere genom att köra väldigt detaljerade förfrågningar på fast pris. Det gynnar både dig som kund och hantverkaren, hantverkaren vet precis vad han ska räkna på och behöver inte "riska" något och du som kund vet vad du får. Kostnader för ÄTA-arbete kan lätt uppgå till orimliga proportioner i förhållande till fastprisuppdraget så försök att verkligen ha med allt i förfrågan. Kräv fast pris på de ÄTOR som trots detta uppstår och framför att du funderar på att ta in en annan entreprenör om priset är för högt.

Använd bara löpande debitering om du har mkt stort förtroende för hantverkaren eller om jobbet är litet.

Fast pris får också bort alla luriga "extrakostnader" som sedan dyker upp som anden ut flaskan på faktura. Typ bilavgifter, hyra av verktyg , lite extra milersättning för hämta något man glömde ta med, ockerpris på det där eluttaget m.m. Sånt som hantverkaren naturligtvis glömde att nämna i sin prisuppskattning men som naturligtvis är "kotym" i branschen.

Nu låter det som att jag hyser ett speciellt agg mot hantverkare men det är bra att inse att de liksom andra företagare vill tjäna pengar och täcka upp för sina kostnader och kommer försöka göra det på alla sätt och vis. Det är en del av spelets regler...
 
Artikeln säger tyvärr inte så mycket om hur man räknat. Men jag skulle säga ett par saker kanske kan förklara en del:

1. Folk idag väljer väldigt dyra material på grund av att det sätts upp i den allmänna räkningen som går till banken. Man väljer vilket golv man vill ha ur listan (kostar ju bara 50:- mer i månaden), den snygga fräsiga fläktkåpan (som också bara kostar en tjuga mer i månaden). Extrakostnaden är dock bara räntan på grejorna och hade man fått skita ut 75 000:- istället för 15 000:- för sovrumsgolvet hade man diskuterat priset lite mer eller kanske valt det billiga.

2. De stora grossistdrakarnas luft-prislistor. När man inte kan nyttja ROT vid nyproduktion för att dra in den vinsten man behöver får man försöka övertyga kunderna att materialet är kvalitativt och dyrt genom att hänvisa till prislistor som inte har med verkligheten att göra. Lite för mycket ta igen på karusellerna vad man förlorar på gungorna.

Vet inte säkert hur byggmaterial står sig mot utländska priser numera men många andra varor har jämnat ut sig rejält. För något år sedan kunde man hitta exakt samma skruvdragare/barnvagn/jacka utomlands för en bråkdel av priset i Sverige, numera lönar det sig knappt att leta. Online-handeln har helt klart jämnat ut priserna. men när det gäller gips-skivor är det så klart svårt att konkurrera, man skickar ju inte en bil från Polen till Svedala med 50 gipsplattor värda nån tusenlapp eller två.
 
Jag har inte orkat läsa alla kommentarer men är själv i branschen och här kommer lite reflektionen över varför det blir så dyrt.

Standarden i lägenheterna har ökat. Det ska vara golvvärme, kakel och klinkers, parkett i alla rum m,m. För inte alls så många år sedan så dög det med mattor.

BBR ställer höga krav på energieffektiva hus vilket leder till högre byggkostnader. Sedan så tjänas dessa in under husets livslängd.

Det räcker inte med 1-2 eluttag per rum längre samt ett teleuttag i hallen och tvuttag i v-rummet. Nu ska det vara eluttag till förbannelse och data uttag överallt. Bygger just nu ett äldreboende med 5 datauttag+ Wi-Fi på 23m2!!

All dokumentation som ska genomföras som nån skrev tidigare tar fruktansvärt mycket tid.

Sedan kommer det som är mest skrämmande och det är arbetsmoralen hos många inte är vad den borde vara. Mobilen är klistrad i nyllet eller så pratar man i den konstant. Vem fan pratar man med hela tiden?

Yrkesstoltheten är obefintlig hos många yngre då man skiter i hur det ser ut det som man bygger vilket resulterar i att man får gå tillbaka och göra om det igen. Man skiter i att täcka material, det finns ju nytt. Detta kostar oerhörda summor.

Projektörer och framför allt arkitekter som ritar in så komplexa och dyra material. Krångliga byggnader. Ett hus idag ska helst vara runt eller ha en massa ytterhörn, komplexa tak osv. Titta på miljonprogrammen med långa limpor som såg likadana ut in och utvändigt så bygger man kostnadseffektivt.

Sedn är det tidspressen som gör att priset drar iväg. När en beställare väl bestämt sig för att dom vill ha en byggnad så sätter dom ett inflyttningsdatum och det går inte att rubba trots att starten ibland kan flyttas fram flera månader pga olika anledningar. (Oftast byråkratiska)

Ackordet är ännu en omtvistad nackdel anser jag. Detta enligt mig förlegade lönesystem gör att många genar i hörnen och man får en sämre produkt då man bara ser dollartecknet framför ögonen och mer eller mindre skiter i resultatet. Finns så mycket att skriva om just detta men lämnar det här.

Materialpriserna tycker jag har legat ganska still länge. Vissa har t.o.m gått ner på sistone. Problemet i branschen är att man saknar kompetens att planera. Kan man beställa i tid så får man mycket bättre pris. Men idag är det panik så fort man ska köpa minsta skruv för att man missade att göra en inköpsplan. Kan man vänta 2 veckor på leverans så kan man ibland spara upp till 50% på vissa material, och detta gäller även material från våra grannar i öster som har mycket bra grejer.

Branschen har mycket att jobba med kring detta, men jag älskar att jobba i denna bransch. Vi som gör detta måste vara lite dumma i huvudet då vi utsätter oss för väder och vind, tidiga mornar, mer eller mindre livsfarlig moment dag efter dag och stress till den grad att det inte är hälsosamt med ett leende på läpparna.

OBS detta är mina personliga reflektioner men jag står för dom.// Matti
 
  • Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag har inte orkat läsa alla kommentarer men är själv i branschen och här kommer lite reflektionen över varför det blir så dyrt.

Standarden i lägenheterna har ökat. Det ska vara golvvärme, kakel och klinkers, parkett i alla rum m,m. För inte alls så många år sedan så dög det med mattor.

BBR ställer höga krav på energieffektiva hus vilket leder till högre byggkostnader. Sedan så tjänas dessa in under husets livslängd.

Det räcker inte med 1-2 eluttag per rum längre samt ett teleuttag i hallen och tvuttag i v-rummet. Nu ska det vara eluttag till förbannelse och data uttag överallt. Bygger just nu ett äldreboende med 5 datauttag+ Wi-Fi på 23m2!!

All dokumentation som ska genomföras som nån skrev tidigare tar fruktansvärt mycket tid.

Sedan kommer det som är mest skrämmande och det är arbetsmoralen hos många inte är vad den borde vara. Mobilen är klistrad i nyllet eller så pratar man i den konstant. Vem fan pratar man med hela tiden?

Yrkesstoltheten är obefintlig hos många yngre då man skiter i hur det ser ut det som man bygger vilket resulterar i att man får gå tillbaka och göra om det igen. Man skiter i att täcka material, det finns ju nytt. Detta kostar oerhörda summor.

Projektörer och framför allt arkitekter som ritar in så komplexa och dyra material. Krångliga byggnader. Ett hus idag ska helst vara runt eller ha en massa ytterhörn, komplexa tak osv. Titta på miljonprogrammen med långa limpor som såg likadana ut in och utvändigt så bygger man kostnadseffektivt.

Sedn är det tidspressen som gör att priset drar iväg. När en beställare väl bestämt sig för att dom vill ha en byggnad så sätter dom ett inflyttningsdatum och det går inte att rubba trots att starten ibland kan flyttas fram flera månader pga olika anledningar. (Oftast byråkratiska)

Ackordet är ännu en omtvistad nackdel anser jag. Detta enligt mig förlegade lönesystem gör att många genar i hörnen och man får en sämre produkt då man bara ser dollartecknet framför ögonen och mer eller mindre skiter i resultatet. Finns så mycket att skriva om just detta men lämnar det här.

Materialpriserna tycker jag har legat ganska still länge. Vissa har t.o.m gått ner på sistone. Problemet i branschen är att man saknar kompetens att planera. Kan man beställa i tid så får man mycket bättre pris. Men idag är det panik så fort man ska köpa minsta skruv för att man missade att göra en inköpsplan. Kan man vänta 2 veckor på leverans så kan man ibland spara upp till 50% på vissa material, och detta gäller även material från våra grannar i öster som har mycket bra grejer.

Branschen har mycket att jobba med kring detta, men jag älskar att jobba i denna bransch. Vi som gör detta måste vara lite dumma i huvudet då vi utsätter oss för väder och vind, tidiga mornar, mer eller mindre livsfarlig moment dag efter dag och stress till den grad att det inte är hälsosamt med ett leende på läpparna.

OBS detta är mina personliga reflektioner men jag står för dom.// Matti
Väldigt bra sammanfattning. Håller med dig i allt.
 
Även jag känner igen mig i det Matti_75 skriver.

Arbetsmoralen och yrkesstoltheten är generellt låg. Man verkar inte förstå att kunden anlitar hantverkare just för att det ska gå smidigt, snabbt och bli bra. Annars kunde ju kundem gjort det själv.

Lite av detta tror jag beror på den överhettning som varit på marknaden. Man accepterar lite förseningar och småslarv för hålla uppe tempot. Samt att de bra hantverkarna har alltid fullt upp.

Beträffande tidspressen så är den ibland helt sjuk. Jag jobbar som byggkonsult och så tighta tidplaner som man har nu hade man bara i undantagsfall för 10år sedan. Finns inga marginaler överhuvudet taget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.