Hej,

Bor i en 3 plan suterrängradhus med krypgrund under ena halvan. Jag har sprickor i väggen på mellanplan i vardagsrummet sedan förra ägaren som går från golv till tak i den målade väggen, sprickan är rak, tar man bort färgen är sprickan som är jätte tunn i betongväggen bakom färgen, jag har ytterliggare 2 sprickor som är lika på 2 andra ställen på samma vägg. Går jag ner 1 plan till bottenvåningen så verkar i alla fall 2 av sprickorna finnas även där, jag mistänker att det är samma spricka (har inte tittat noga på den nedre väggen ännu eftersom jag har en stor bokhylla framför väggen.

Undrar om ni har några tips, är det något att oroa sig för? Sprickorna har varit där sedan vi köpte huset för 5 år sedan. Hur inte tänkt så mycket på det innan men håller nu på att renovera vardagsrummet och vill inte att sprickorna kommer tillbaka, om jag spacklar och målar om. Vad bör jag använda för att fylla sprickorna innan jag målar? Eller ska jag vara orolig för dem?
 
Här är en bild på en av sprickorna En närbild av en ljus vägg med en fin spricka som löper vertikalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se på bilden men ser bara ut att vara spackel mellan ett par gipsskivor som spruckit?
 
Det är högst osannolikt att det är betongväggar. OM det nu är det så går inte samma vägg över två våningar.

Som ovan skrev ser det mer ut som en reglad gipsvägg...
 
Hej,
Tack för svaren jag uppskattar dem för jag är novis på det här. Väggen går in mot grannen, så jag antog det är någon form av betong/cement, men som sagt jag kan ha fel. Tog en bild närmare precis, jag har skurit bort en bit av färgen så man ser det underliggande materialet, när jag tittar ser jag ett jack in där, det ser jag inte tydligt på fotot. Jag har heller inte mätt om sprickorna på nedervåningen är direkt under sprickorna på mellan planet. Tycker ni jag borde vara orolig? Eller bara tabort färgen och använda någon fog för att täta sprickan och sedan spackla där det behövs i övrigt i rummet och sedan måla? Tack igen för era svar uppskattar det mycket En vägg med en vertikal spricka och en skrapad sektion som visar underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du inte har någon ritning/beskrivning på hur huset är byggt kan du kolla med kommunen. Ofta brukar det i mäklarprospektet nämnas något om det t.ex. trästomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.