Hej
Vi har flyttat in i en ny hyresrätt med stor besvikelse över det lilla förrådet. Det är lite drygt 2 (krångliga) kvadrat till en 3 rumslägenhet, hyresvärden menar att vi fick nitlotten i förhållande till övriga likvärdiga lägenheter som har betydligt större förråd och att vi får nöja oss med det. Det skulle jag gjort om vårt ändå lilla extra bohag gick in.

Storleken på förråd regleras i svensk standard SS914221:2006 (SIS) gnom hänvisning i allmänt råd BBR 3.23 vilket såklart är en kommersiell branschprodukt till blygsamma tusenlappen och finns inte att låna eller på kommunen.

känns helt orimligt att betala utan att veta hur den reglerar storleken men Boverkets rådgivning menar att det rimligen bör vara 1 kvadrat per person i lägenheten=antal rum. Här står man ju ganska liten mot en jättefastighetsvärd.

Är det någon i forumet som kan bidra med lite kunskap eller en skärmdump från standarden så vore det ju supersnällt :)
 
Du får väl hyra ett annat boende om du är missnöjd med det du har fått. För jag tar för givet att du kollade upp vad du skulle hyra och var nöjd med allt innan du skrev på hyresavtalet.
 

Bästa svaret

Standarden är troligen bara en rekommendation, som möjligen skulle påverka bygglovet, om man vill bygga ett helt hus utan förråd till lägenheterna. Knappast något som kan tvinga en hyresärd att ordna ett förråd.

Du har möjligen rätt till något lägre hyra enligt bruksvärdessystemet. Men det borde bara handla om någon enstaka tia i månaden.
 
H hempularen skrev:
Standarden är troligen bara en rekommendation, som möjligen skulle påverka bygglovet, om man vill bygga ett helt hus utan förråd till lägenheterna. Knappast något som kan tvinga en hyresärd att ordna ett förråd.

Du har möjligen rätt till något lägre hyra enligt bruksvärdessystemet. Men det borde bara handla om någon enstaka tia i månaden.
E elmont skrev:
Du får väl hyra ett annat boende om du är missnöjd med det du har fått. För jag tar för givet att du kollade upp vad du skulle hyra och var nöjd med allt innan du skrev på hyresavtalet.
Hyreskontraktet var på ritning utan specificerat storlek på förråd. Det är så det funkar när man söker hyresrätt vid nyproduktion även om det i de bästa av världarna gick att inspektera inför. Därav söker jag kunskap av vilka krav som ställs för ett ”förvaringsutrymme”. Förstår du inte avsikten med inlägget eller möjligheten för dig att bidra med kunskap om du sitter på sådan?

Tack för svaret Hempularn. Det är nog säkert så och bara att acceptera. Misstänker att det bara handlar om att acceptera men tråkigt att det ska vara svårt att komma åt de dokument som branschen själv fått möjlighet att komma överens om, med Boverkets välsignelse. Det vore ju intressant och absolut allmänintresse att se vad de har att förhålla sig till.

Ha en trevlig dag och tack för att du bidrog med dina tankar!!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ska väl tillägga att första stycket adresseras till Elmont och andra till hemmapularn :)
 
Är det tydligt att ditt miniföråd tillhör din lägenhet?

Om inte, så kanske du kan hålla dig vän med vaktmästaren och få byta upp dig i samband med att en annan lägenhet byter hyresgäst. Sist in kommer då få skräpförrådet.
 
Haha, ja det var faktiskt min första ansträngning i frågan men både vaktis och förvaltaren är extremt nervösa för det trots att det gapar tomt i förrådet då inte så många flyttat in än. Svaret blev: du får absolut inte byta förråd i smyg, byggherren har gjort en uppdelning som är var den är - vi har koll på dig.
 
Hej, storleken på förråd baseras som du skriver på antalet personer.
När man räknar antalet personer i en bostad så räknar man oftast på antalet sängplatser.
En trea kan alltså ha ett sovrum med dubbelsäng och ett med kontor, eller två sovrum med enkelsängar.
I ditt fall är det mycket möjligt att planlösningen har redovisats på något av dessa sätt och därmed är 2kvm förråd godkänt enligt svensk standard.
 
G Gurkmat skrev:
Hej, storleken på förråd baseras som du skriver på antalet personer.
När man räknar antalet personer i en bostad så räknar man oftast på antalet sängplatser.
En trea kan alltså ha ett sovrum med dubbelsäng och ett med kontor, eller två sovrum med enkelsängar.
I ditt fall är det mycket möjligt att planlösningen har redovisats på något av dessa sätt och därmed är 2kvm förråd godkänt enligt svensk standard.
Gurkmat!

Tack för hjälpsamt svar, det verkar stämma precis med vad du beskriver. Ritningarna hos byggnadsnämnden har ett skrivbord inritat i ett rum och det står 2p (personer antar jag) inskrivet. Ritningen vi fick till start var bara väggar så det gav väl ingen direkt ledtråd. Därmed har väl förvaltaren rätt i att det var jag som drog nitlotten :(

Tack återigen och ha en trevlig kväll!
 
Och sedan är väl "Svensk standard" inte tvingande utan bara "rådgivande" ? Så är det i alla fall inom mitt gebit.
 
F Fgrhm skrev:
Hyreskontraktet var på ritning utan specificerat storlek på förråd. Det är så det funkar när man söker hyresrätt vid nyproduktion även om det i de bästa av världarna gick att inspektera inför. Därav söker jag kunskap av vilka krav som ställs för ett ”förvaringsutrymme”. Förstår du inte avsikten med inlägget eller möjligheten för dig att bidra med kunskap om du sitter på sådan?

Tack för svaret Hempularn. Det är nog säkert så och bara att acceptera. Misstänker att det bara handlar om att acceptera men tråkigt att det ska vara svårt att komma åt de dokument som branschen själv fått möjlighet att komma överens om, med Boverkets välsignelse. Det vore ju intressant och absolut allmänintresse att se vad de har att förhålla sig till.

Ha en trevlig dag och tack för att du bidrog med dina tankar!!
Hej
Jag fick ett bostadserbjudande från Bostadsförmedlingen om ett hyresrätt vid nyproduktion. Undrar bara om du är nöjd med ditt val?!För att ingen visning sker så vi är lite oroliga för det
 
Hej
Jo, känns som det var ungefär som förväntat men som sagt var förrådet verkligen en nitlott. Fick en ganska stor vattenläcka efter några veckor från grannens badrum, vilket även det är något man kanske får ta med i beräkningen med nybygget. Alltså att det finns lite byggfel som inte upptäcks förrän man själv eller grannar börjar använda lägenheterna. Lycka till med er nya lägenhet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.