Jag ska idag åka och titta på ett begagnat (1989) Lööve LS1300 släp.
Det är nybesiktigat i mars och säljaren begär 10000:-.

Kan någon kunnig ge mig lite tips på vad jag ska kolla på, är helt novis vad gäller släp-köp?
Är priset rimligt?

 
Du o dina gamla transiter Mathias.. ;)
Men jag håller med om att lägga 10 000 på ett beg släp låter fel... Svärfar köpte ett nytt förra sommaren, lastyta 130 X 300 cm lastar 750 kg.. Gav han 12500 för..
 
Jag har den känslan med, men när jag letar efter begagnade släp så är de oftast mycket äldre, i dåligt skick(ofta bromsarna) samt att man bara kan lasta runt 500 kg på dem. Den kategorin släp ligger också oftast på 4000-7000 kr, och i det perspektivet så känns mitt alternativ mycket mer lockande...

Släpet jag är intresserad av är ett sådant här:
http://www.loove.se/index.jsp?cat=produkter&produkt=proffs&item=ls1300
Av årsm. -89 då vill säga, samt att mannen ifråga har tillverkat egna trähäckar som höjer lemmarna rejält. Han påstod också när vi talades vi på tfn att det var i mycket gott skick.

Fast någon tusenlapps prutmån bör väl ändå finnas...?
 
Man ska aldrig lita på att de säger mycket gott skick... Vart o tittat på bilar o en massa annat som har vart i gott skick osv när man tittar på ¨sakerna så har de hänt att de nästan ramlat ihop av rost o en massa andra småfel..
 
Sådär, nu är jag ägare av släpet...

Stort och rejält i aluminium, och de hemtillverkade trähäckarna var fina och välgjorda.
Släpet var i gott skick, precis som han sa, och nygenomgånget och besiktigat för en månad sedan.


Tyvärr så lyckades jag inte pruta, han var inte medgörlig alls på den punkten, men efter lite diskussion så fick jag med ett par vinterdäck som passade, alltid något.

Summa summarum så är jag nöjd med köpet, trots att pengen var något högre än vad jag tänkt mig att lägga på ett släp.
 
Jag tror du har köpt ett bra släp. Lööve är släpvagnarnas(eller släpkärrornas som det heter söderut) Klippo, Ambassadeur, Miele, Rolls Royce eller vad du vill.
INTE att förväxla med obromsade tunnplåtsbyggen som säljs på samma ställen som alla kinesiska fyrhjulingar.

Sätt trädgårdsslangar över bromsvajrarna så slipper du problem med fukt som tränger in när skyddsplasten blästrats bort och frilagt de spunna vajerhylsorna. Bra knep !

MVH lob ( som gärna bytt mitt Fogelsta-släp mot ett Lööve)
 
Tack lob, ditt inlägg lindrade plånboksplågorna...

Jag har precis pratat med en kompis som sa samma sak som du angående släpkvalitén. Lööve verkar vara rejäla grejor, det ser man ju inte minst på det släp jag köpt, som är i så gott skick efter 10-15 års användande i säljarens byggfirma.

Kompisen nämnde som du även flera av de nya billiga släpens kvalitet, klent popnitade i tunnplåt som blir buckliga av ingenting och som släpper i fogarna hur lätt som helst.
Innan någon nu går till försvar för billighetssläpen, så vill jag påpeka att detta är hans ord och inget som jag varken kan eller vill försvara eller förkasta...
 
Då får man ju grattulera till ett bra köp! ;)
 
galento
Chinaski skrev:
Sådär, nu är jag ägare av släpet...

Stort och rejält i aluminium, och de hemtillverkade trähäckarna var fina och välgjorda.
Släpet var i gott skick, precis som han sa, och nygenomgånget och besiktigat för en månad sedan.


Tyvärr så lyckades jag inte pruta, han var inte medgörlig alls på den punkten, men efter lite diskussion så fick jag med ett par vinterdäck som passade, alltid något.

Summa summarum så är jag nöjd med köpet, trots att pengen var något högre än vad jag tänkt mig att lägga på ett släp.
Grattis,tycker personligen att om grejerna man ska köpa är i gott skick kan man nog betala lite mer för att få schysstare grejer.Huvudsaken man känner sig nöjd själv.Har tittat på ett flertal fordon genom åren som skulle vara såå välskötta och sen visar det sig att så inte är fallet,är grejerna fina och välskötta betalar jag gärna nån tusenlapp mer,det kostar att renovera upp också.
 
En skäpkärra är en stel konstruktion, med en eller flera axlar.

En släpvagn har en vridbar vändkrans framtill, som dragstången sitter fast i. Vändkransen bärs oftast av en eller två axlar, medan släpvagnen baktill har en till tre axlar.

Efter lastbilar kallas släpkärrorna ofta för jigg.
 
Kolla nypriset på Lööves rejäla släp så ser du varför dom kostar en slant begagnat. Utan att ha sett vilken modell du köpt så tror jag att motsvarande jos Lööve idag med aluminiumdurk osv kostar ca 25000-30000 så här talar vi om proffssläp och inte någon vanlig volvo (typ Fogelsta som jag själv har) och definitivt inte såna släp som köps på byggmarknaderna vilket oftast kan jämföras med mycket billiga bilar från fjärran Östern. Intressant att tex Silvan säljer en sorts släp till kunderna men att deras egna släp dom lånar ut är ett helt annat kvalitetsmärke.... Men visst en privatperson använder sitt släp mycket mindre än släp som hyrs/lånas ut dagligen
 
Chinaski skrev:
Jag ska idag åka och titta på ett begagnat (1989) Lööve LS1300 släp.
Det är nybesiktigat i mars och säljaren begär 10000:-.

Kan någon kunnig ge mig lite tips på vad jag ska kolla på, är helt novis vad gäller släp-köp?
Är priset rimligt?
Ja ,det tycker jag .Du behöver då inte vara orolig om rost(aluminium) .
Släpar som har plyfabotten och ej kåpa ruttnar och måste bytas för dyra pengar .
kolla på senaste bes å att allla glas är hela handbroms fungerar osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.