Hej!
Vi ska förmodligen bygga ett Sandhem från Eksjöhus. Kan man pruta hos säljaren?
Kan man få ner kostnaderna något på annat? Andra tips & fallgropar.
Vad ska jag ta upp med säljaren. Vad sk ajag fråga :)

Supertack!
 
Hej

Gå noga igenom ALLT du vill ha i huset och få offert på detta. Det gäller inte bara uppenbara saker som öppen spis, bubbelbad, golv, köksstandard mm utan också isolering i innerväggar, isolering mellan våningar, tapetstandard osv. Till din hjälp kan du ta säljarens slutliga beställning av huset (Myresjöhus har i alla fall en sådan.) för att hitta sådant man inte tänkt på. Få listpriserna så du vet hur mycket rabatt du får i offerten. Och sedan försök pruta. Kostar inget även om utrymmet för prutning hos en seriös säljare inte är alltför stort.

/Fredrik

/Fredrik
 
TACK vad snälla ni e som hjälper till!
Det ska nog gå bra det här ;)
 
Jag jobbar som säljare (inte hus) och det är alltid så att en säljare vill sälja!

Pruta, pruta och pruta säger jag!
Var hårdnackad, bjud det du vill betala för huset. Om han tar det har du prutat för dåligt, tar han det inte så avvakta tills han kommer med ett motbud.

Kommer det inget motbud, gå till en annan leverantör för då har han endera för mycket att stå i eller så är han inte intresserad av att sälja. Jag kan lova att du inte vill ha med en sådan säljare att göra.

Om jag ska gå till mig själv så agerar jag så här:
Om jag erbjuder en produkt för 1,2 milj. då har jag en viss marginal. Om min kund säger -ok vi är intresserade, men du måste komma ner i pris!
Då svarar jag -vad är du beredd att ge?
Om de säger 1 miljon då svarar jag omeddelbart att det går inte, jag har inga sådana marginaler = ingen affär.

Men då kollar jag vilka ytterligare tillägg det finns till en eventuell order och kommer med ett motförslag, t.ex. produkten 1,2 miljoner och tillval för 75 000:- vi säger 1,2 för hela paketet!
75 000:- är vad du skulle ha betalat, jag har kanske ett inköpspris på 60 000:- då blir det 60 jag prutar.

Detta innebär att jag sänker min vinst med 60 och skatte-effekten 30% gör att det blir en minskning med 60 000 x 0,7= 42 000:-
Förutsatt att jag har ett företag som genererar vinst.

Likaså kan man resonera att det är bra att hålla uppe volymerna och ibland kosta på sig att sälja till mindre marginal.

Så pruta med list och pruta aldrig om du inte är beredd att slå till!

Lycka till
 
Välkommen till Rodges prutskola!

Det kan ha varit bland det nyttigaste jag läst på länge...
Men får du avslöja sådana hemligheter?

Jag trodde att ni skrivit på något hemligt avtal, precis som de som jobbar med illusionister.

"...vidare får man aldrig avslöja tricken för utomstående..." ;D ;D ;D
 
Rodge68 skrev:
Jag jobbar som säljare (inte hus) och det är alltid så att en säljare vill sälja!

Pruta, pruta och pruta säger jag!
Var hårdnackad, bjud det du vill betala för huset. Om han tar det har du prutat för dåligt, tar han det inte så avvakta tills han kommer med ett motbud.

.........

Så pruta med list och pruta aldrig om du inte är beredd att slå till!

Lycka till  
Hej

Det där sista tycker jag fler borde ta efter. Allt för ofta har jag hört bekanta som börjat pruta innan de ens vet om de ska köpa och när det är fardigprutat och de har fått ett bra pris säger de att de ska fundera för att sedan inte höra av sig till säljaren.
Jag har själv inställningen till allt går att pruta på. På ett eller annat sätt. OK på reavaror kan det vara lite svårt.

Kan berätta att jag en gång skulle köpa en hushållsassistent för 2995:- och tänkte att försäljaren kunde lägga på ett par damsugarpåsar för det behövde jag. När jag frågade vad han kunde göra på priset knappade han lite på datorn och sa "Du får den för 2300:-" 700:- på en gång.
Jag behöver väl inte tillägga att jag varken frågade efter damsugarpåsar eller gick hem och funderade?? Och jag tror inte att han sålde prylen med förlust.

Pruta, pruta, pruta.
Men som föregående talare (skrivare) nämde, pruta med pengar i fickan och slå till när det ser bra ut.

Said
 
Nix skrev:
Välkommen till Rodges prutskola!

Det kan ha varit bland det nyttigaste jag läst på länge...
Men får du avslöja sådana hemligheter?

Jag trodde att ni skrivit på något hemligt avtal, precis som de som jobbar med illusionister.

"...vidare får man aldrig avslöja tricken för utomstående..." ;D ;D ;D
Eftersom jag är i en helt annan branch törs jag avslöja mina knep. Men det är ingen garanti för att det är så andra säljare jobbar!
Men utgå från att en husförsäljare säljer i snitt 1/månad, á 1,5 miljoner med alla tillbehör. Ta det gånger 10% som det antagligen har i provision och vipps så har du 150 000:- att knapra på. Självklart ska säljare ha ersättning för sitt arbete, men det kan vara bra att ha det som en fingervisning. Jag har hört att de har mellan 5% och upp till 15% i provision på hela försäljningbeloppet. Sedan brukar de få från hantverkare som de rekomenderar.

Vi kanske ska lära oss i sverige att pruta mera? Det är inte farligt att fråga, du får ett ja eller nej, värre är det inte.

OBS, det jag skriver är inte på något sätt en mall för hur andra jobbar, det är mest hur jag resonerar.

Jag kan säga att jag prutar nästan alltid, om det är i en butik så frågar jag mer snällt om man får någon rabatt. När jag varit på t.ex. Siba så frågar jag och oftast får jag några hundringar i rabatt! Min sambo skäms när jag drar igång så jag får förvarna henne innan jag drar igång.

"Många bäckar små gör en stor å"! ;D

Kom ihåg att en säljare går aldrig under en viss gräns för att få en order, men om han (eller hon) känner att det är det som krävs för att få en order så gör de alltid något på priset.

Tänk er själva att ni sitter och försöker sälja ett hus, du lägger ner ett antal timmars arbete. Då vill du helt enkelt inte missa chansen på grund av att du inte prutat. Ha alltid i åtanke att de är oftast egenföretagare som säljer åt husföretagen, de har ingen annan inkomst.
 
Jag tror att man som köpare intar en alltför underlägsen hållning..
"Snälla, snälla, kan jag inte få ge er 500 tusen för att bygga ett hus värt två miljoner åt mig..."
Så känner i alla fall jag.
Kan inte ens köpa en bil utan att pruta, det står "jag kommer att köpa, även om du smäller mig på baken och kallar mig Judy" i pannan på mig.

Så dina tips är mer värda för mig än du tror.
Det är ju faktiskt mina pengar, inte deras!
 
Kul att jag kunde tillför något för en gång skull!

Åk till Thailand innan ni skriver på kontrakt. Där har ni gyllene tillfällen att se hur det går till utan att det kostar som ett hus gör!

Kostnaden för resan sparar ni många gånger in på det ni lär er i Thailand om prutning.

Nu är det bäst att jag slutar innan det spårar ur fullständigt.

;) :D ;D :p
 
Toppentack för bra tips! ;D

/Jessica
 
Jag är säljare med & har några års erfarenhet av stora & små affärer. Själv är jag inne i husköpstankar & börjat prata lite pris med säljare. Bra knep är att komma under ytan på han, dvs skämta lite & ta dig själv som ett offer. Undermedvetet så kan han inte tycka illa om dig i det läget då det är ju så synd om dig egentligen. Men en duktig säljare brukar inte ge med sig direkt av den enkla anledningen att du kommer nog inte bestämma dig på första mötet att du tar just det huset bara för att han inte drog ner den 50.000 eller 150.000.
Nej den smarta säljaren kommer med motfrågor & massa annat för att höra hur långt ni kommit. Har ni en tomt som bara väntar på hus så är ni heta...annars, tja köp tomt först så kan man dra en djupare diskussion. Men låt gå att du har tomt...dåkommer han vilja träffas en gång till om man nu fastnat för just deras hus. Självklart har du ytterligare alternativ leverantör för att kunna välja & som du anser är likvärdigt & där bara priset är avgörande. Detta är ditt kort. Hans kort blir att med humor & annan list försöka inge förtroende mm för att få hem affären. Sen när man snackar detaljer så gäller det att börja pruta.

Ex: Han kommer försöka trycka på att det är bra kvalitét, de har inga marginaler, de är snabba (om de nu är), de tillverkar i en annan miljö, grunden är bättre osv osv. Men stå på dig då. Låt han inte prata bort dig & fortsätta sitt snack utan stoppa han direkt. Säg att du förstår situationen men att han måste förstå din situation att du nu står i valet & kvalet mellan det han har & leverantör X med hus Y. Informera han att det priset han ger dig kommer jämföras mot det andra & att du kommer återkomma till han med deras bud så att han ändå får chansen att sälja bara för att du har fått sådant förtroende för han men att du tyvärr inte kan bara låta dig styras av han utan att din ekonomin är viktig. Vill du pressa han ytterligare (och du är redo att köpa) så avsluta med att: Om du släpper detta så gör vi affär & du slipper tappa massa tid på mig & jag slipper jämföra dig mot företag Y så blir det en snabb affär (snabba affärer är ett bra argument sen för säljaren att förklara sig varför han sålde det billigare).




Så kan det gå...så tyck synd om dig själv, pressa han & låt dig inte luras att det är synd om han...för prutracet vinner den som lurar den andre att det är mest synd om han (Thailändare är duktiga på det & de ger sig inte) :)
 
Ok,
lite siffror tack.

Säg att du ska köpa ett hus nyckelfärdigt för 2 Mkr, (ingen tomtkostnad i denna summa).

Vad ska man vara nöjd med om man nu lyckas pruta någonting?

/Steve_O
 
Jag prutade ner Miele diskmaskin (den dyraste) med hela 1500 kr. ;D på Elgiganten. Så nog fasen kan man pruta även hos lågpris kedjorna. VÅGA FRÅGA!
 
Är det någon som lyckats pruta även hos de "billigare" leverantörerna som ex Älvsbyhus och Smålandsvillan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.