Har smygande fått svarta prickar på mitt trägolv. Är det någon som vet vad detta kan vara

Trägolv med spridda svarta prickar som kan vara tecken på mögel eller smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med små svarta prickar som kan tyda på skada eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med många små svarta prickar spridda över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter de första två bilderna skulle jag säga flugskit men på den sista såg det ju lite annorlunda ut.

Går det att torka bort? I vilka rum och var i rummet uppträder det?

Och välkommen till forumet!
 
Nej inte flugskit. Prickarna finns i alla rum inklusive större garderob. Sitter hårt. Kan skrapa bort med nageln men det blir en liten svart prick kvar som verkar komma upp genom lacken.
 
Känns spontant som svartmögel eller järnmärken. Var är det för typ av golv och hur har ytbehandlingen gjorts? Massivt eller färdig parkett, slipad och lackad/oljad på plats eller på fabrik? Om jobbet gjorts på plats kan man testa om det är järnmärken med en svag syra t.ex. oxalsyra, bleks pricken bort är det järn annars brukar det vara mögel.
 
Tror det är kåda.
 
  • Gilla
CeciliaAnjuna
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilket slags golv ni har men vårt såg ut så här och vi fick detta till svar från golvtillverkaren ang. vårt massiva trägolv.
Närbild på massivt trägolv med synliga repor och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Massivt trägolv med synliga ådringar och kvistdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av ett e-postsvar från golvtillverkare om underhåll av massivt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B betula skrev:
Känns spontant som svartmögel eller järnmärken. Var är det för typ av golv och hur har ytbehandlingen gjorts? Massivt eller färdig parkett, slipad och lackad/oljad på plats eller på fabrik? Om jobbet gjorts på plats kan man testa om det är järnmärken med en svag syra t.ex. oxalsyra, bleks pricken bort är det järn annars brukar det vara mögel.
B betula skrev:
Känns spontant som svartmögel eller järnmärken. Var är det för typ av golv och hur har ytbehandlingen gjorts? Massivt eller färdig parkett, slipad och lackad/oljad på plats eller på fabrik? Om jobbet gjorts på plats kan man testa om det är järnmärken med en svag syra t.ex. oxalsyra, bleks pricken bort är det järn annars brukar det vara mögel.[/QUOT
Hej. Och tack för ditt svar. golvet är från Bauhaus och är ett parkettgolv med någon typ av trä under. Det är slipat och lackat på fabrik.
 
R
Lill72 Lill72 skrev:
Nu vet jag inte vilket slags golv ni har men vårt såg ut så här och vi fick detta till svar från golvtillverkaren ang. vårt massiva trägolv.
[bild] [bild] [bild]
Har liknande svarta prickar på mitt massiva trägolv från Moelven det är hårdvaxoljat i vitt från fabrik. Har du testat underhållsvaxet från Osmo gick prickarna bort ?
 
R Rillsan skrev:
Har liknande svarta prickar på mitt massiva trägolv från Moelven det är hårdvaxoljat i vitt från fabrik. Har du testat underhållsvaxet från Osmo gick prickarna bort ?
Nej, det har inte blivit av.
 
Bilderna från TS är på ek. Det finns ingen kåda i ek så det måste vara något annat som orsakat prickarna.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
B betula skrev:
Bilderna från TS är på ek. Det finns ingen kåda i ek så det måste vara något annat som orsakat prickarna.
Tack för svar . Om jag fattade rätt finns inte kåda i ekparkett med en underliggande träkonstruktion?
 
Har fått prickar på ekgolv som liknade de på bild tre. Berodde med stor sannolikhet på att modern färg inte tränger in nämnvärt i trä, lägger sig som en hinna ovanpå. Vatten vid städning hade genom mikrosprickor trängt in i eken som svartnat.
Gick utmärkt att bleka med väteperoxid. Baddade bara på, ingen ytterligare åtgärd behövdes för att bleka. Försiktig städning tillämpades tills golvet slipades och lackades
Tyvärr verkar väteperoxid numera inte säljas allmänt. Kanske kan vara värt ett försök med oxalsyra.
Edit: Den treprocentiga väteperoxid som säljs allmänt tror jag är för svag.
 
Redigerat:
Väteperoxid upp till 12% kan köpas av nån snäll frisör.
 
hscn hscn skrev:
Har fått prickar på ekgolv som liknade de på bild tre. Berodde med stor sannolikhet på att modern färg inte tränger in nämnvärt i trä, lägger sig som en hinna ovanpå. Vatten vid städning hade genom mikrosprickor trängt in i eken som svartnat.
Gick utmärkt att bleka med väteperoxid. Baddade bara på, ingen ytterligare åtgärd behövdes för att bleka. Försiktig städning tillämpades tills golvet slipades och lackades
Tyvärr verkar väteperoxid numera inte säljas allmänt. Kanske kan vara värt ett försök med oxalsyra.
Edit: Den treprocentiga väteperoxid som säljs allmänt tror jag är för svag.
Hej har aldrig haft vatten på golvet vid rengöring, har torkat upp ev. spill eller fläckar med en lätt fuktad trasa och därefter torrtorkat med torr trasa.
 
Flugprickar sitter väl för det mesta i små grupper, inte jämnt utbrett.
Så här t.ex.:
Trägolv med en liten grupp flugprickar och en linjal för skala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Vårt bokgolv år 2013. Numera har vi inga flugor inne :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.