Det funkar även utan kontinuerlig lutning, men som du märkt är det svårare att få igång.

Min pump pumpar inte vacuum på det sätt som beskrivs här. Det klarar dessutom inte luft särskilt bra under drift.

Så här har jag gjort när den tappat vatten totalt.

Fyll ledningen så mycket det går om den är tom.

Lossa tryckslangen på pumpen och fyll pump och slang.

Stoppa ner i en hink halvfull med vatten.

Starta pumpen, den spottar ur sig lite luft och vatten för att sedan sluta pumpa.

Stäng av pumpen undertrycket i sugledningen kommer att suga in vatten. Åter upprepa tills pumpen pumpar vatten med bra fart.

Koppla in slangen till hydropressen.

Det har funkat för mig.
 
K Kraxen skrev:
Höjdskillnaden är max 4 m. Så det är lugnt.

Ledningen kanske är 30 m lång. Och jag minns och har även bild på när vi lag slangen att den höjs med detsamma från källaren(där pumpen står) med kanske 20 cm, sedan relativt plant till brunnen till en 90 graders vinkel nedåt.
Med såna förutsättningar skulle jag säga att det är problemfritt och inget att fundera över.
 
Tack för alla som har svarat, Jag ska givetvis överväga/prova alla förslag som getts.

Jag är nyfiken dock på vad ni tror om lösningen att sätta en t-koppling i brunnen, där man kan lufta eventuellt fylla på vatten, skulle det bli bekymmer i framtiden så vill jag att det ska vara smidigt att lösa, då skulle bara hissa ner en hink i brunnen efter vatten och fylla på direkt där i t-kopplingen. När det är fullt så pluggar jag igen.
Schema över två vattenledningssystem med T-koppling alternativ och brunnpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För- och nackdelar med detta??? Är det en knasig lösning?

Vh Robin
 
Tips ( utdrag ur min "sätta-på-vattnet-på-våren-i-stugan-manual" :
En vattenpump kopplad till rör och en kulventil på en vedvägg, med instruktioner för igångsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara den sitter på högsta punkten i sugslangen, så fungerar det alldeles utmärkt.
OBS ! en kulventil måste vara i öppet läge om det är risk för frost ( = på vintern ) .
 
Redigerat:
En kulventil är inte helt frostsäker i öppet läge heller. Den bör stå halvöppet.
 
K Kraxen skrev:
Tack för alla som har svarat, Jag ska givetvis överväga/prova alla förslag som getts.

Jag är nyfiken dock på vad ni tror om lösningen att sätta en t-koppling i brunnen, där man kan lufta eventuellt fylla på vatten, skulle det bli bekymmer i framtiden så vill jag att det ska vara smidigt att lösa, då skulle bara hissa ner en hink i brunnen efter vatten och fylla på direkt där i t-kopplingen. När det är fullt så pluggar jag igen.
[bild]

För- och nackdelar med detta??? Är det en knasig lösning?

Vh Robin
Krångla inte med något i brunnen du behöver högst troligt inget extra öht bara du gör rätt vid uppstart. Och skulle det visa sig att det vore bra med någon påfyllningspunkt gör då likt det Hasse visar i #19. Det blir rejält och lättarbetat samtidigt verkar dina förutsättningar att göra något sånt enkelt utgått från din bild.
 
GK100 GK100 skrev:
Krångla inte med något i brunnen du behöver högst troligt inget extra öht bara du gör rätt vid uppstart. Och skulle det visa sig att det vore bra med någon påfyllningspunkt gör då likt det Hasse visar i #19. Det blir rejält och lättarbetat samtidigt verkar dina förutsättningar att göra något sånt enkelt utgått från din bild.
Ok!

Fick igång det idag. Tog bort vinklarna på bilden och ställde pumpen rakt framför. Böjde till en 110cm lång PEM slang till ett S-format och fick upp pumpen lagom högt på det viset istället. (Glömde ta bild)

Sedan tröck vi in en smal trädgårdsslang 10m in i PEM slangen och fyllde på vatten med en annan pump.

Funkade fint!

Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.