C Christoffer falsen skrev:
Hej vi har pratat med WWL houses och Optimea som nu kommer lämna offert på ett hus. Någon som använt dem tidigare?

/C
Har inte byggt, men har också funderat på alternativ till svenska hustillverkare. Hur har det gått får er så här långt?
 
Hej vi har fått bra hjälp från WWL och hoppas snart få en offert från dem. Hoppas också att vi snart när Corona har lugnat sig lite att vi kan besöka fabriken i Lettland.

Mycket snabba, proffsiga än så länge och har fått prata med två referenser som också rekommenderade dem. Jag kommer fortsätta att uppdatera den här tråden så snart ja får mer information från dem.

troligtvis kör vi stomresning och väggmoduler från dem och sedan kör vi en svensk firma på insidan.
 
Med risk för att göra dig irriterad så kan jag tycka att man (framförallt i dessa coronatider) ska försöka stötta och handla inhemskt och allra helst lokalt. Tycker personligen att det är tråkigt att en så stor investering hamnar hos utländska företag. Vår svenska ekonomi kommer behöva all hjälp den kan få.

Det är som sagt endast min åsikt och inte någon mening att skuldbelägga. Jag är själv mitt uppe i mitt första husbygge (dock vårt tredje hus) och vi har valt en lokal husleverantör som endast använder sig av lokala arbetare. All inredning frånsett vitvaror tillverkas även i Sverige och det mesta inom en 10-mils radie.
Nu vet jag inte vart du bor men för min del som bor i en mindre kommun så betalar jag gärna lite extra för att stötta närområdet.
 
  • Gilla
nilsson6804 och 5 till
  • Laddar…
Jag förstår absolut din invändning och detta var något vi diskuterade. Jag arbetar själv mycket i Östafrika och Västafrika och min tjej växte upp i Lettland så vi har alltid ett globalt perspektiv. I mitt tycke så skall man försöka att alltid använda en leverantör som man får förtroende för och där har faktiskt WWL varit mycket snabbare, proffsigare och vänligare än samtliga svenska leverantörer vi jämfört med.
Om det är någonstans som dessa pengar behövs så är det i Lettland som drabbats hårt av sanktioner mot Ryssland och avbefolkning till andra EU länder. Jag gillar tanken av att tänka över gränser och att använda vart land eller regions styrkor. Förstår helt din invändning men för oss känns det bra att hjälpa ekonomin där min tjej vuxit upp och ju längre i processen vi gått så har vi blivit positivt överraskade för varje steg.

Jag är övertygad om att vi kommer stöta på hinder på vägen men ja hoppas att de här kan bana vägen för andra som tänker som oss.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 9 till
  • Laddar…
Vad tänker ni bygga 1-, 1½- eller 2-plan? Hur stort? Planer på någon typ av garage eller sidobyggnad?
 
Vi tänkte beställa ett 1,5 plans med oinredd vind. Kan du inte berätta mer om ditt projekt? Var någonstans i landet?
 
F Falsen91 skrev:
Vi tänkte beställa ett 1,5 plans med oinredd vind. Kan du inte berätta mer om ditt projekt? Var någonstans i landet?
Vi bor i Mälardalen och planerar att bygga 1-plan på ca 125 kvm samt ett garage/förråd i storleken 7x9 m.
 
Aha, okej inte så olikt då! Vi tänker också på garage och Attefalls på tomten.
Skall bli spännande att följa även ditt projekt.
 
Är nyfiken på vad skillnaden blir prismässigt mot en svensk leverantör om någon vill dela med sig.
 
Yes jag kommer återkomma med samtliga offerter jag fått in, kommer redovisa för stomresning samt totalentreprenad för vårat hus vilket ger en fingervisning om prisskillnaderna men vi har haft ganska svårt att få dem att ge pris på exakt samma hus eftersom dom tolkat våra ritningar. Nästa vecka återkommer jag med de offerter vi fått in!
 
Raka Raka skrev:
Är nyfiken på vad skillnaden blir prismässigt mot en svensk leverantör om någon vill dela med sig.
En viss vägledning kan man få hos Northcon. Om de sedan är bra eller inte kan jag inte svara på.
http://northcon.lv/prices/
 
Jag byggde hus med WWL 2015 och är fortfarande nöjd. Bygget blev ett par hundra tusen billigare men att reda ut att detaljer tog otroligt mycket tid. De kanske har bättrat på sin svenska organisation sedan dess.

Det avgörande var att WWL kunde av bygga modulhus från vår ritning. Jag har ritat huset själv.

För övrigt är vi mycket nöjda med deras träfönster. Väldigt energieffektiva och håller värmen ute på sommaren
 
Redigerat:
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Super intressant kan du inte skicka bilder?
Är speciellt intresserad av hur fönstrens kommer de ut.
/C
 
Ska försöka komma ihåg det när jag är där igen nästa helg

Vad med fönstren är du intresserad av?

Vi fick dörrar med eurocylinder där dörrhandtagen dras uppåt för att låsa. Dessutom med olika nycklar till alla dörrar. Det kan vara värt att speca bättre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.