Vi har precis reserverat en tomt! Den är ca 24x39 meter, totalt 950 kvm. Hur ska man tänka när det gäller placering av huset på tomten? Känns som det måste vara ett gavelställt hus (inget hinder från kommunen). Man får bygga minst 4 m från tomtgräns och sidobyggnad minst 1 m från tomtgräns.
På bilden ser ni väderstrecken, det gäller alltså tomt 7. Hur ska vi tänka när det gäller husmodell, enplanshus eller 1,5?
 
  • Flygbild över tomtområde med numrerade tomter, hus och anvisade väderstreck för tomt 7.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämna förslag på hus samt en ritning på tomten ovanifrån så kan vi nog hjälpa dig.
 
Jag har ingen ritning på huset än tyvärr. Endast mått samt väderstreck i den bifogade bilden.
 
Då blir det svårt at hjälpa. Uteplats är fint mot väster/söder. Undvik stora fönster mot söder. Försök ha trevlig utstikt från fönster.
 
  • Gilla
mallan02
  • Laddar…
BirgitS
M mallan02 skrev:
Hur ska vi tänka när det gäller husmodell, enplanshus eller 1,5?
Det är en smaksak om man vill få sovrummen mer privata på övre planet eller om man vill slippa en trappa.
Sen beror det ju på om det går att få in den yta ni vill ha på bara ett plan och det ändå ska bli tillräckligt mycket yta kvar för garage, förråd och trädgård.
 
Du har rätt. Frågan är om det inte måste bli ett 1,5 plans. Men hur får jag svaret? Är det läge och ringa till en husleverantör som får titta på tomten? Känns inte som att vi kommer vidare innan vi vet exakt hur mycket yta huset kommer ta samt hur mycket av tomten som blir kvar. Våra barn är idag 6 och 8 år så det kan vara att föredra 1,5 plans men tänker när barnen är utflugna så blir ju övervåningen oanvänd.
 
BirgitS
En arkitekt kan ju hjälpa er att komma vidare genom att diskutera med er vad ni vill ha ut, kolla på tomten osv. Ni kan också titta i huskataloger från de olika leverantörerna.

Förhoppningsvis kommer väl barn (och barnbarn) på besök och kan utnyttja övervåningen då och då, och när de inte är där så blir det knappt dammigt där uppe så ni slipper städa där.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tack för ditt svar
 
Jag skulle nog ställa ifrån mig ett avlångt 1,5-planshus, gärna med källare, i nordöstra hörnet av tomten, så långt ute i det hörnet det går. Detta för att kunna få så mycket av tomten som möjligt i söder- och västerläge.
Har man barn finns det tre saker man vill tänka på när man ska ha hus: Yta, yta samt yta. Ungarna måste ha utrymmen. Flyttar de ut sen så hyr ut övervåningen eller vadsomhelst, men se till att det finns ytor både ute och inne.
Sen är det också viktigt att inte krångla till det, utan se till att få upp huset så snart det bara går, och tvinga upp en gräsmatta omedelbart därefter. Tro mig – barnen växer upp VÄLDIGT fort, särskilt när man envisas med att hålla på och bygga, och det är en tid i livet som aldrig kommer igen. Skippa diverse smarta lösningar och perfekt inredning och prioritera att snabbt få en kåk som det går att bo uti.
 
  • Gilla
mb68 och 2 till
  • Laddar…
Tack för jättebra feedback
 
Själv byggde vi enplans och hade inte velat ha nån 1,5 plans historia med trappa och snedtak, brrr. Och med den tomtstorleken får ni lätt in ett 1-plans hus.

1 plans med ryggåstak, härligt som attans, hade inte bytt bort det idag!
 
Det lutar definitivt åt enplanshus. Tack för att du tog dig tid att svara :)
 
Vi har 700kvm tomt och det är på gränset med enplanshus, så du klarar dig väl.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag skulle nog ställa ifrån mig ett avlångt 1,5-planshus, gärna med källare, i nordöstra hörnet av tomten, så långt ute i det hörnet det går. Detta för att kunna få så mycket av tomten som möjligt i söder- och västerläge.
Instämmer till fullo!
Sätt inte huset "mitt på" tomten, utan i ena delen, så det blir lite större sammanhängande öppen yta för era fritids- och uteaktiviteter.
Och då gärna, som Ricebridge skriver, sätt huset i den nordöstra delen.
Det är ju dock tyvärr nära den stora vägen.
Hur är det, kan man vänta sig mycket trafik där?
Var det den sista tomten i området som inte var bokad, så kanske ni skall tänka igenom er bullerkänslighet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer till fullo!
Sätt inte huset "mitt på" tomten, utan i ena delen, så det blir lite större sammanhängande öppen yta för era fritids- och uteaktiviteter.
Och då gärna, som Ricebridge skriver, sätt huset i den nordöstra delen.
Det är ju dock tyvärr nära den stora vägen.
Hur är det, kan man vänta sig mycket trafik där?
Var det den sista tomten i området som inte var bokad, så kanske ni skall tänka igenom er bullerkänslighet.
Håller med om hur placering bör vara. Undvik att centrera så du får halvdan tomt på alla sidor om huset som du inte kan utnyttja på ett bra sätt.

Vad gäller trafik/buller tittade jag på detaljplanen och utifrån den ser det inte ut som om det kommer vara nämnvärd trafik på gatan, så till vida de egentliga matargatorna blir nerlusade med farthinder och annat så att vägen förbi erat hus blir den väg alla tar för att "det är smidigare".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.