Hej, min gräsmatta är 2 år gammal men nu har jag börjat hitta mer mer kala fläckar, jag har kollot runt, och lösningen är att lägga till gräsmattedress och så nytt
Frågan är hur gör man när man har en robotgräsklippare som kör runt och klipper, är det ok att den kör över där man har lagt ny jord och sått gräsfrö?
 
  • Gilla
kallo
  • Laddar…
Det kommer säkert att bli ojämnt om du låter klipparen köra över det nysådda men detta kan rättas till efterhand med lite mer dress. Du kan också försöka packa till jorden efter sådd för att minimera eventuella spår som klipparen gör i det nysådda.

När jag själv har kompletteringssått har jag försökt undvika att beträda gräsmattan under ganska lång tid. Enklare för mig eftersom jag har en vanlig bensinklippare.
 
hur lång tid var det? och hur gjorde med den delen som inte var nysådd?
 
hur lång tid var det? och hur gjorde med den delen som inte var nysådd?
Om du menar hur lång tid det tar innan gräset är färdigt för att klippas utan spår av klipparen så är det väldigt väderberoende.

Packa jorden när du sått. Vattnar man ofta så går det fortare och dag/natt-temperatur spelar också stor roll. Är det stora områden så brukar jag lägga väv över för att snabba upp grodd och växt men det är nog inget alternativ för dig som kör robotklippare. Du kan nog räkna minst 1-2 månader innan gräsmattan är någotsånär färdig.
 
S Shad skrev:
Hej, min gräsmatta är 2 år gammal men nu har jag börjat hitta mer mer kala fläckar, jag har kollot runt, och lösningen är att lägga till gräsmattedress och så nytt
Frågan är hur gör man när man har en robotgräsklippare som kör runt och klipper, är det ok att den kör över där man har lagt ny jord och sått gräsfrö?
Hej jag står inför samma problem. Hur gjorde du och hur gick det?
 
Antingen begränsar man området, exempelvis som jag gjort här: https://www.byggahus.se/forum/threa...r-traedgard-idag.226977/page-279#post-3689746

Eller så låter man det bara vara och roboten får gå över bäst den vill. Sen efter runt två månader kan man jämna till det sista om det behövs med lite dress eller sand.

Fördelen med att gränsa av är att man kan lägga på duk för att slippa springa med vattenspridaren stup i kvarten under sommaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.