Hej,

Jag äger en FTX aggregat Flexit SL4R. Vi hade service på den som visade att flera komponenter behövde bytas ut, bl.a. styrkort, rotormotor etc. De tyckte att det är bättre att investera i en ny aggregat. Dock blir jag osäker med tanke på att aggregaten är endast 13 år gammal. Hur länge håller dessa egentligen?

Ny aggregat ligger runt 36 000 inklusive arbete och han påstår att byte av komponenter + arbete ligger runt 20 000kr. Kan det stämma?

Borde jag ta kontakt med en ny ventilationsfirma?

Tack för hjälpen!
 
Låter konstigt tycker jag. FTX borde hålla många år, minst 25 år. Efter ett antal år kanske lagren i fläktarna blivit slitna och låter mer men det kan man fixa för en 50-lapp själv om man är händig och slippa byta motorer. Kanske någon rem och elektrisk kondensator kan behöva bytas också men det är billiga saker om man fixar det själv.
 
Har ett gammalt aggregat Flexivent VGL400S från 1998.Har bytt styrkort en gång och nu kanske det är dags igen.
Däremot går fläktmotorerna kontinuerligt sedan dess. 22 år i höst ggr 365 dagar ggr 24 timmar.=192.720 timmar!
Motorer finns som reservdel vet inte om styrkortet finns kvar eller om någon annan styrkomponent lagt av.
Ringde Assemblin service för ventilation till konsumenter. Hoppas få höra av dem. Just nu går aggregatet i normalläge så det verkar gå bra. Är lite orolig om alla funktioner är ok typ värmeelementet och avfrostningselementet. Det är inte långt till vintern igen. Byter filter minst en gång per år! Gör ren växlaren i duschen och motorernas fläkthjul med gammal tandborste på hösten.
 
S Skåning1 skrev:
Hej,

Jag äger en FTX aggregat Flexit SL4R. Vi hade service på den som visade att flera komponenter behövde bytas ut, bl.a. styrkort, rotormotor etc. De tyckte att det är bättre att investera i en ny aggregat. Dock blir jag osäker med tanke på att aggregaten är endast 13 år gammal. Hur länge håller dessa egentligen?

Ny aggregat ligger runt 36 000 inklusive arbete och han påstår att byte av komponenter + arbete ligger runt 20 000kr. Kan det stämma?

Borde jag ta kontakt med en ny ventilationsfirma?

Tack för hjälpen!
Att man behöver byta rotormotor är inget konstigt, men vad är anledningen till att styrkortet måste bytas?
En rotormotor kostar ca 2000:-, styrkortet vet jag inte vad det kostar.
Vet man vad man håller på med så tar det max 2-3 timmar att byta motor och styrkort. Blir en skaplig timpeng..
Ring någon annan..
 
Hej,

Har precis haft en annan kille som tittade på aggregaten och han tyckte att styrkortet fungerade. Dock ännu oklart med rotormotorn och elbatteriet då man inte riktigt kan testa de när det är varmt ute.

Men han tyckte inte att det var större kostnader och man kan reparera denna.

Killen sade att det finns företag som inte vill reparera för att de vill sälja på nytt. Tråkigt att det ska vara på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.