Vårt badrum är ca 20 år gammalt och är rätt ok. Fogen mellan golvklinkers är spröd på några ställen och mellan två plattor saknas det fog på kanske en tredjedel. Troligen har det åkt in i dammsugaren. Vilken typ av fog ( i liten förpackning) är lämplig att använda för reparation?
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du får köpa ett paket kakelfog i rätt färg. Ofta finns de bara i minst 1 kg förpackningar men priset ligger på facilt kring hundralappen så det är inte mycket att bråka om.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Tack. På Claes Ohlson fanns akrylfog och silikonfog i liten förpackning som skulle räcka. Är för okunnig om detta för att veta om något av detta passar och tycker inte jag fick bra svar hos CO
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
K klimt skrev:
Tack. På Claes Ohlson fanns akrylfog och silikonfog i liten förpackning som skulle räcka. Är för okunnig om detta för att veta om något av detta passar och tycker inte jag fick bra svar hos CO
Nej, du ska ha cementbaserad fog så du måste gå till en bygghandel eller beställs på nätet. Det är ett cementpulver som du blandar med vatten. Så här:

 
  • Gilla
Luppen08 och 2 till
  • Laddar…
Hej, finns det ingen bra färdig produkt att använda. Känns lite mycket att blanda till en stor hink när man bara vill fylla i några cm här och där?
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
S SkogsLasse skrev:
Hej, finns det ingen bra färdig produkt att använda. Känns lite mycket att blanda till en stor hink när man bara vill fylla i några cm här och där?
Ja, det är min fråga, men det verkar inte så. Det blir ju inte dyrt att köpa en stor förpackning men känns onödigt att släpa hem så mycket och bara använda en liten andel.
 
S SkogsLasse skrev:
Hej, finns det ingen bra färdig produkt att använda. Känns lite mycket att blanda till en stor hink när man bara vill fylla i några cm här och där?
Du kan blanda en mindre mängd pulver till lagom konsistens. Du behöver inte blanda allt på en gång.
 
Ok, tack. Något tips på bra verktyg? Det är hörnet mellan klinkers och kakel där jag vill fylla i.
 
S SkogsLasse skrev:
Ok, tack. Något tips på bra verktyg? Det är hörnet mellan klinkers och kakel där jag vill fylla i.
Du behöver i princip bara en gummispackel
och en svamp. Googla på nätet så hittar du bra filmer som visar hur fogar.
 
  • Gilla
SkogsLasse och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.