Tänkte att det är enklare att fråga om det ens är lönt att på egen hand researcha min frågeställning via kommunen.

Vi bor utanför detaljplanerat område, på landet. Dikt an med vår häck mot vägen har vi en parkeringsficka i syrensnåren som skulle passa ypperlig att sätta tak över.

Finns det någon möjlighet alls att få bygglov för en carport dryga 20-24 m2 som kommer ligga 2 meter från vägbanan på andra sidan häcken med våra förutsättningar?
 
Utifrån din beskrivning är det svårt att ge något tips, så det blir att hänvisa till att det kan nog endast kommunen ge svar på.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Troligen blir de inte jätteglada över en sådan lösning. Men jag tror inte att det alltid är helt omöjligt. Kommunen brukar vilja att ett garage elle carport ligger en billängd in på tomten. Det gäller sakligt för garage, man skall kunna köra in från gatan innan man öppnar garagedörren, även om den kanske är fjärrstyrd.

Om du kan få in din carport 4,5m från gränsen, så får du bygga attefallshus.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
6m fritt brukar det vara FRAMFÖR garageport så man kan stanna och öppna utan att vara ivägen. En carport saknar port så där bör det inte vara någon mer begränsning än att det skall vara fri sikt. Däremot brukar det inte uppskattas med bebyggelse nära vägar över huvud taget.

Tyvärr är det bara att höra med kommunen
 
  • Gilla
Fred_HL och 1 till
  • Laddar…
Hur stor väg?
Om det är grusväg till fem hus tror jag det går bra.
Om det är en riksväg med X tusen bilar/dygn tror jag det inte ses som bra.

Även om det är er mark så kolla att ni inte är förhindrade att bygga där. Det kan ingå i vägområde om det är allmän väg eller täckas av servitut/annan rättighet om det är en enskild väg. Kan innebära att det t.ex. ska vara fritt att röja vägkant eller lägga plogvall utan hinder.
Är det säkert att P-fickan inte har något samband med väganläggningen, typ att den ursprungligen är anlagd som mötesplats, men bara inte är så aktivt skött och brukad idag?
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Ta reda på var den riktiga tomtgränsen går.

Jag skulle bygga garage. Kommunen saknade aktuella kartor så jag fick bekosta en mätning, och då visade det sig att jag ägde halva vägen. Frågade kommunen igen om det var 4 meter från tomtgräns eller asfaltskant, och påvisade då att garaget skulle hamna 2 meter från vägen om jag använde tomtgränsen.
"Det bryr inte vi oss om, det är ett problem mellan dig och vägverket"
Jag frågade inte vägverket, och byggde mitt garage.

På senaste tid har det dock blivit problem (jag bor inte där längre) Vägverket vill bygga cykelbana, men konstaterat att det bla står 2 garage ivägen. Grannen mitt emot ritade in sitt garage 4 meter från asfaltskanten och fick det godkänt, men i verkligheten står det garaget dikt mot tomtgränsen, för det är halvvägs in på grannens tomt som vägen egentligen ska gå, och troligtvis gick för länge sen, det var en stig på 40 talet som idag är en landsväg.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Tack för svar allesammans!
Jo, jag inser att det till sist och syvende är en fråga för kommunen såklart, det var väl mest en fråga om det ens är lönt att fråga, och framför allt om det finns goda argument man kan komma med till en illa påläst regelgnidare på myndigheten.
Ett av problemen är att vi gärna vill ha dryga 3 meter i takhöjd invändigt (hög husbil), så bara det kanske sätter stopp för bygget då det blir något av ett schabrak.

Har ritat en snabb bild över gårdsplanen i paint. Avståndet mellan vägbanan och den tilltänkta ytterväggen blir dryga 2 meter.
Som ni ser så är inte fickan ansluten till vägen, utan man kör ut på gårdplanen först. Den ligger på vår mark och det finns inga servitut eller liknande. Den påverkas inte av snöröjning, kabeldragningar eller något annat liknande. Det är en allmän väg med låg trafikrytm då det ligger ett par småbyar längre bort. Finns dock en bergtäkt som trafikeras en del av tung trafik beroende på läget med asfaltsläggningar i trakten.

Som en extrafråga antar jag att det är samma lika regler för att ställa upp ett "permanent" tältgarage?

Ett solklart alternativ är att ställa carporten söder om förrådet på bilden. Förlänga taket på befintligt byggnad och slå ner några stolp. Det blir dock lite mer meck eftersom jag gärna skulle lyfta hela det förrådet en dag med ett varv leca under bärlinan för att kunna gjuta golv och isolera taket.
 
  • Enkelt ritat planeringsschema i Paint som visar en gårdsplan med planerad carport, förråd, lada och omgivande gräsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Fred_HL Fred_HL skrev:
Tack för svar allesammans!
Jo, jag inser att det till sist och syvende är en fråga för kommunen såklart, det var väl mest en fråga om det ens är lönt att fråga, och framför allt om det finns goda argument man kan komma med till en illa påläst regelgnidare på myndigheten.
Ett av problemen är att vi gärna vill ha dryga 3 meter i takhöjd invändigt (hög husbil), så bara det kanske sätter stopp för bygget då det blir något av ett schabrak.

Har ritat en snabb bild över gårdsplanen i paint. Avståndet mellan vägbanan och den tilltänkta ytterväggen blir dryga 2 meter.
Som ni ser så är inte fickan ansluten till vägen, utan man kör ut på gårdplanen först. Den ligger på vår mark och det finns inga servitut eller liknande. Den påverkas inte av snöröjning, kabeldragningar eller något annat liknande. Det är en allmän väg med låg trafikrytm då det ligger ett par småbyar längre bort. Finns dock en bergtäkt som trafikeras en del av tung trafik beroende på läget med asfaltsläggningar i trakten.

Som en extrafråga antar jag att det är samma lika regler för att ställa upp ett "permanent" tältgarage?

Ett solklart alternativ är att ställa carporten söder om förrådet på bilden. Förlänga taket på befintligt byggnad och slå ner några stolp. Det blir dock lite mer meck eftersom jag gärna skulle lyfta hela det förrådet en dag med ett varv leca under bärlinan för att kunna gjuta golv och isolera taket.
Om detta nu är viktigt för dig, varför påtalar du inte möjligheten med Attefall. Det finns ett skärmtak som är bygglovfritt till exempel, kan det nyttjas? Är det helt stopp?
 
N Nylenskavillan skrev:
Om detta nu är viktigt för dig, varför påtalar du inte möjligheten med Attefall. Det finns ett skärmtak som är bygglovfritt till exempel, kan det nyttjas? Är det helt stopp?
Du får inte bygga attefallshus nära väg eller annan allmän plats. Det förbudet är absolut, men det kan gå att få bygglov.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
N
Ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.