Generellt gissel när man anlitar en hantverkare, och så dyker det upp två. Ibland förstår jag att det är motiverat / nödvändigt, men ibland känns det mer som att det var mest för att de var trevligare för dem.

Detta landar åter igenom i förhållandet mellan utbud vs efterfråga av "bra" hantverkare.
 
Vi vet ju inte vad som är offererat och skulle göras mera än vad ts skriver med sina egna ord.....
Man kan ju gissa att det är elrelaterat.....
"I slutet på första dagen stack det sladdar ur väggar och eluttag låg utspridda överallt. Inte ens hälften av arbetet var avklarat."
 
Claes Sörmland
L Lingonpannkaka skrev:
I offerten står det "ca 7 timmar".

Frågan är återigen vad som offererats. Har ett visst arbete som beskrivs i offerten uppskattats ta 7 h så är det en uppskattning som inte ska överskridas med mer än 15%, alltså kan max 8 h faktureras för det jobb som står på offerten. Men om offerten har kluriga formuleringar så kanske det inte är så enkelt. Fota, maskera namn och lägg upp så kan du få råd här.

Till detta kommer era eventuella muntliga avtal. De är lika gällande som den skriftliga offerten men det är svårare att bevisa vad som har avtalats.
 
Men oavsett hur offerten ser ut, så verkar det ju uppenbart att hantverkaren har uppgivit en ungefärlig kostnad genom att ange 7h. Trådskaparen har dessutom fått förtydligat att det menas 7h. Om de sedan 1, 3 eller 500 hantverkare som utför arbetet, så är det fortfarande 7h arbetstid som uppskattats. Alltså inte 7 x 500.

Nu har ytterligare 3h godkänts. Viket kanske var onödigt. Jag skulle nog hävdat 7h +15%, men ev. accepterat 10h + 15%.

Men sedan beror det ju på. har de gjort ett bra jobb, och det ser ut som det ärligt faktiskt var oväntade svårigheter som dök upp osv. Så skulle jag nog inte bråka om priset.

Som exempel anlitade jag målare för några år sedan för att tapetsera 3 rum, plus takmålning i ett rum och lite annat. Kostnaden blev 25% över det uppskattade priset. Men de gjorde ett kanonfint arbete, de kom när de hade sagt. Och de berättade i förväg när det var en dag de var upptagna på annat håll. Och tidsredovisningen verkade stämma bra, utan att jag hade totalkoll. Dessutom var materialet oväntat billigt, jag skulle inte kunnat köpa spackel och färg till det priset själv. En anledning till den extra tiden var att en av tapeterna vi hade valt var för bred för deras limmningsmaskin. Men det visste de iofs. om i förväg. De trodde de skulle kunna låna/hyra en bredare maskin, vilket inte lyckades. Så jag kommenterade inte fördyringen. Var glad för det fina resultatet.
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Och finns det friskrivningar i offerten eller även specificerat i vad som ingår, var har du sett det.
 
  • Gilla
S76
  • Laddar…
Bestrid fakturan! Om du är offererad ca 7h så är det ok med 15% till, dvs max 9h. Hantverkaren har sedan meddelat om något arbetsmoment som tog 1h mer än vad som kunde förväntas och som ni accepterat! Således hamnar tidsåtgången på 10h.

Jag skulle inte betala mer än så!

Hur betalar du för materialet? Är det ROT? servicebil?
 
Blev vad jag befarade i mitt första inlägg, åter en tråd med vilda gissningar utan någon riktig faktabakgrund till hjälp för ingen.
 
  • Gilla
  • Haha
Nina Htn och 6 till
  • Laddar…
Det sista avtalet är ju på 2h. Möjligen kan man lägga på 15% på 2h.

Jag skulle betalt för 10h och påpekat att man då accepterat mer än de lagstadgade 15% avvikelse.
 
TS har beställt/ok:at
7h+1h+2h = 10h

Så absolut max man kan tolka det som enligt konsumentköplagen är 10h +15% = 11,5h.

Hade du inte sagt ok till något och dom bara kört på för att du råkat vara okontaktbar hade det varit 7h +15% = 8,05h

Skulle betalat 11,5h och hänvisat till att du sagt ok till 10h
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nä de sista 2h beställdes vad de tidigare 8h redan upparbetade. Osäkerheten i uppskattningen måste således vara på det kvarvarande 2h.
 
A AndersS skrev:
Blev vad jag befarade i mitt första inlägg, åter en tråd med vilda gissningar utan någon riktig faktabakgrund till hjälp för ingen.
Du var snabb med antaganden.

Jag jobbar heltid och renoverar det nya boendet i princip all resterande vaken tid. Jag har uppdaterat när tid funnits :)
Tråden startades under en jobbrast.

Informationen kommer när jag har tid att sätta mig ner en stund.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
L Lingonpannkaka skrev:
Gäller detta verkligen även om det inte är fast pris?
Det är just i det läget det gäller.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
TS har beställt/ok:at
7h+1h+2h = 10h

Så absolut max man kan tolka det som enligt konsumentköplagen är 10h +15% = 11,5h.

Hade du inte sagt ok till något och dom bara kört på för att du råkat vara okontaktbar hade det varit 7h +15% = 8,05h

Skulle betalat 11,5h och hänvisat till att du sagt ok till 10h
Det låter rimligt.
 
Nej, det låter inte rimligt.
 
L Lingonpannkaka skrev:
Jag jobbar heltid och renoverar det nya boendet i princip all resterande vaken tid. Jag har uppdaterat när tid funnits :)
Tråden startades under en jobbrast.

Informationen kommer när jag har tid att sätta mig ner en stund.
Du jobbar uppenbarligen inte som hantverkare. Läste nyss en tråd där en arg röris hade postat 18 inlägg jämnt utspritt över en vanlig arbetsdag :p
 
  • Haha
  • Gilla
kest och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.