Tänkte bygga utdragslådor för klädförvaring och den här gången snäppa upp nivån lite mot sist när det blev låda i 18mm limfog, skruvlimmad plyfabotten och front i MDF.

Nu blir det finare 4mm björkplyfa som botten i spår i lådan istället för skruvlimmad. Fronten kan ju fortfarande vara MDF om jag ändå ska lacka.

Själva lådan dock, de fyra väggarna, kanske vore bättre att ha i ett material som är mer stabilt än limfog, upplever att mina gamla lådor är olika tröga, kanske inte bara beror på biltema-beslagen, utan att limfogen slagit sig något.

Är plyfa-väggar att rekommendera? Tycker mig ha sett att man föredrar det här på forumet. Vilken dimension och kvalitet är det som gäller isåfall?
 
Plyfa är såklart mer formstabilt än limfog men det måste varit fel fukt i virket i limfogen om den slår sig så mycket att kärvar.
 
A
Vi brukar köra fanerad mdf, 13&16 till lådor i klädförvaring.
 
Ok, då är man inte fel ute ändå. Har för mig att man brukar avråda från vissa material hör för lådor, men tror det handlar om mdf i bottenstycket pga att det är lite mjukt. Där känns ju plyfa självklart.

En sak till - tänkte beställa skenor från https://www.teleskopschienen24.de/ , men de är inte för undermontering, utan skruvas på sidan av lådorna. Det gör ju att man inte vill gå ner för mycket i dimension på väggarna. Men nog bör väl 12 mm funka även för sidohängda beslag? 18mm känns rätt onödigt för lådor till klädförvaring.
 
A
Så länge du inte ska lägga kulskenan i ett notspår så funkar det såklart. Personligen tycker jag att 18mm är alldeles för blockigt till en låda, om den inte är enorm då. Jag sa att vi gör de i 16mm ibland, men när jag tänker efter så har det nog bara varit på butiksinredning.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Nu är det snart dags att sätta igång! :)

Blir nog limfog i furu till sidorna, och 4 el. 6mm plyfa i botten.

Men funderar på fronten, en del verkar köra lös front som fästs på främre "sidan", så har jag också själv gjort tidigare. Andra skippar främre sidan och fäster fronten direkt på gavelsidorna. Fördelar med det senare förutom att man sparar in på en sida? Tycker själv det verkar svårt att få fronterna att passa in snyggt mot varandra, om de inte är lösa utan en del av lådans stomme.

Med lös front har man ju goda möjligheter att justera innan man skruvar fast fronten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har precis byggt 18 ganska stora lådor i björkplywood. Hälften i 12mm och hälften i 15mm. 12mm räcker gott o väl till de baslag jag köpt som ska tåla 45 kg. Väldigt stabilt och lätt byggt, använde lameller mest för styrning under limningen. Tänker sätta lösa fronter så dubbel front.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
leby leby skrev:
Har precis byggt 18 ganska stora lådor i björkplywood. Hälften i 12mm och hälften i 15mm. 12mm räcker gott o väl till de baslag jag köpt som ska tåla 45 kg. Väldigt stabilt och lätt byggt, använde lameller mest för styrning under limningen. Tänker sätta lösa fronter så dubbel front.
"12mm räcker gott o väl...". Du menar att du kan ha tunnare sidor om beslagen bär mer, hur går det ihop?

En annan fundering är hur mycket luft man måste lämna i frästa spåret botten sitter i, så botten kan röra sig. Räcker 1mm runt om, alltså totalt två mm i båda ledderna?
 
Jo alltså, jag har använt 12mm i alla delar av lådan, även botten som är bärande i mitt fall då jag använder beslag från biltema som monteras på sidan men även har en vinge som går under lådan.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Då var allt byggt o lackat här, blev plywood 12mm till lådornas väggar, 10mm till botten.

Tänkte montera i stommar imorgon när sista lacken torkat.

Dock ett litet problem, multislides.eu, där jag köpte teleskopskenorna, rekommenderar försänkt 4x16mm eller euroskruv 6,3x16mm för skenorna. Men jag behöver ju nåt kortare för lådorna som är 12mm. Hittade inget på Bauhaus, sett 4x11 på nätet, med skalle dock. Tips om försänkt skruv för 12 mm lådor?
 
Redigerat:
A Alko skrev:
Då var allt byggt o lackat här, blev plywood 12mm till lådornas väggar, 10mm till botten.

Tänkte montera i stommar imorgon när sista lacken torkat.

Dock ett litet problem, multislides.eu, där jag köpte teleskopskenorna, rekommenderar försänkt 4x16mm eller euroskruv 6,3x16mm för skenorna. Men jag behöver ju nåt kortare för lådorna som är 12mm. Hittade inget på Bauhaus, sett 4x11 på nätet, med skalle dock. Tips om försänkt skruv för 12 mm lådor?
Såga ner? Funkar bra så länge som du förborrar.
 
Tilman Tilman skrev:
Såga ner? Funkar bra så länge som du förborrar.
Hmm, visst, men det är typ 50 skruv, lite drygt ändå. Tycker det verkar vara vanligt att man bygger med 12mm, så nog borde det gå ganska enkelt att få tag på?
 
Om 3mm
A Alko skrev:
Hmm, visst, men det är typ 50 skruv, lite drygt ändå. Tycker det verkar vara vanligt att man bygger med 12mm, så nog borde det gå ganska enkelt att få tag på?
Håller med, jag letade själv ganska länge efter korta skruvar just för lådor. Byggmax har 3x12 och 3x9.5 om jag minns rätt. Om det måste vara 4mm så måste man kanske beställa.
 
A
Går det inte med systemskruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.