Var på banken idag för att diskutera lån till mitt planerade hus. Jag har tänkt att bygga ett lösvirkeshus själv, dvs ingen byggsats eller snickare. Utan helt själv med hjälp från far och bror och ev vänner. Från tom tomt till färdigt hus.

Normalt får man byggkreditiv vid husbygge. Problemet är att det normalt bara gäller 1 år. Det är inte realistiskt att jag skall klara detta. Nu lutar det åt att mina föräldrar belånar deras hus tills mitt hus är klart och jag kan ta lån på mitt hus och betala mina föräldrars lån.

Finns det någon annan vettig lösning?

PS. Banken ville att jag skulle ha 7000 över till "fritid". Vilken fritid? Löjligt. :)
 
Banken vill hålla koll, så att projektet inte rinner ut i sanden.

Ett knep kan vara att du bygger i etapper. Vid varje "station" värderar banken om fastigheten i dess nya skick. Då lägger du om första byggkrediten till vanligt bostadslån, och lyfter nytt byggkreditiv till nästa etapp.
 
Det påpekade jag för bankmannen men det gillade han inte. Jag tänkte att tomten har ett värde och sen när vatten, avlopp och el finns så höjer det värdet. Då borde jag kunna ta bolån på detta och ta nytt byggkreditiv men det gillade han inte. Han ville att det skulle vara ett klart hus för att ta bostadslån.

Ska prata med en annan bank som jag pratat med tidigare om att köpa hus, fick känslan att dom var mycket mer öppnare och förstående.
 
Ta du och tala med två banker! Mycket snart ska du upptäcka, att de är utbytbara som kalsonger...

;)
 
billy_baver skrev:
Ta du och tala med två banker!  Mycket snart ska du upptäcka, att de är utbytbara som kalsonger...

;)
Vad ska det betyda?
 
Att du kan byta, exempelvis när den gamla börjar växa fast...

... Plus att man inte måste ha alla affärer i samma bank.
 
Halloj,

Nu byggde inte vi nytt utan byggde till en redan befintlig pyttekåk men totalt sett har vi ändå byggt nytt hus.

Vi resonerde med banken om vad huset skulle bli å så fick vi ett 'startlån' baserad på tomtens värde. Kåken som stod på var inte värt mkt i värderingen ( rutten sommarstuge typ).
Sedan värderade vi upp bygget allteftersom det framskred och lånade lite till. Banken 'vet' ju vad kåkarna intill är värda och bygger man någorlundalikvärdigt så är ju detta det som ju blir (grovt sett). Nu hade vi ju lite tur också efetrsom kåkarna i vårt område steg kraftigt i värde under byggets gång, så vår ombyggnad hamnade i bottenlånet. Vi tjänar ganska hyfsat båda två så vi sköt in egna pengar också i bygget, det tog banken också hänsyn till.

Så gå å hör med en annen bank vetja. Å ta inte allt på ett bräde utan en bit i taget :)

Lycka till!
 
Kolla med banken om de inte kan lägga upp krediten som en vanlig checkkredit? Där finns ingen begränsning i tid. Eller att de lägger upp den som ett lån i banken, men att ni först börjar amortera på krediten efter exempelvis ett år.

Jag tycker också att ni ska höra med flera banker. Det är viktigt att man har en bra relation till den bankkontakt man har. Att ni vill bygga själva över en längre tid tycker inte jag borde vara något ovanligt - det finns lösningar för er som en bättre bankman kanske kan komma på.
 
billy_baver skrev:
Att du kan byta, exempelvis när den gamla börjar växa fast...

... Plus att man inte måste ha alla affärer i samma bank.
Det var första gången jag hade med den banken att göra. Bara dom som har öppet efter jobbet.
 
Gummigum skrev:
Halloj,

Nu byggde inte vi nytt utan byggde till en redan befintlig pyttekåk men totalt sett har vi ändå byggt nytt hus.

Vi resonerde med banken om vad huset skulle bli å så fick vi ett 'startlån' baserad på tomtens värde. Kåken som stod på var inte värt mkt i värderingen ( rutten sommarstuge typ).
Sedan värderade vi upp bygget allteftersom det framskred och lånade lite till. Banken 'vet' ju vad kåkarna intill är värda och bygger man någorlundalikvärdigt så är ju detta det som ju blir (grovt sett). Nu hade vi ju lite tur också efetrsom kåkarna i vårt område steg kraftigt i värde under byggets gång,  så vår ombyggnad hamnade i bottenlånet. Vi tjänar ganska hyfsat båda två så vi sköt in egna pengar också i bygget, det tog banken också hänsyn till.

Så gå å hör med en annen bank vetja. Å ta inte allt på ett bräde utan en bit i taget :)

Lycka till!
Precis så tänkte jag också att man kunde göra. Får man fråga vilken bank det var?
 
Alla banker har stora lokala variationer. Att en storbank har skitbra folk på kontoret i Värnamo hindrar inte att samma bank har en käppkines anställd på Ljungby.

De största bankkontoren är så stora att käppkineser och hyggligt folk jobbar som handläggare vid var sina skrivbord intill varandra! De är tillochmed medlemmar i samma golfklubb...

Alltså måste du utrusta dig med machete, och själv bana din väg genom bankdjungeln. Det finns ingen genväg till Fantomens grotta.
 
Det var Nordea - men vi säger som så här - be banken kika på vad husen i grannskapet är värderade till - de har schabloner å har utmärkt koll på vad huset i området säljs för och gan pss ge lite 'skjuts'. Om det är i ett 'fint 'område d v s inte med alltför blandad byggstil utan en viss standardnivå så har ju redan tomten inklusive vvs ett visst värde.
Du kan ju också gå 'den långa vägen' som en annen bekant till oss gjorde d v s smällde up en pyttekåk som han (och det var lilla familjen då )bodde i ett tag för å sedan bygga om och till då det i alla fall här är enklare att bygga om än nytt (beror på geografisk region).
Men mkt beror som sagt var i tidigare trådar på vart Ni bor. Och vad Ni tjänar och vad Ni kan pumpa in. Vi startade med ett lån på 450 000 det räckte en bit :) men nu gjöt vi ingen platta å sånt (plintgrund på berg) eller hade våldsamma markarbeten(vi anpassade huset til berget istället samt gjöt plintar). Så det är ju redan där lite enklare än för många andra.

Lycka till!
 
Jag tror som många andra att det helt och hållet handlar om vilken person du träffar på banken och vilken kontakt/förtroende ni får för varandra. Jag har byggt sommarhus i lösvirke och är i uppstarten av att bygga två hus 2007/2008 båda i egen regi, tomter redan införskaffade. Inga problem med banken hitills. Min rekomendation är att du tar kontakt med flera banker. Det kan vara värt att ta ett par semesterdagar, en där du ringer och bokar in tider hos olika banker, som du besöker den andra semesterdagen. Förklara ditt upplägg när du besöker bankerna. Det är ju helt normalt att man lyfter pengarna allt eftersom bygget fortskrider. LYCKA TILL!!!
 
Pratade med Nordea idag, dock inte med samma person som förut. Det blev nobben direkt i stort sett. Be brydde sig inte ett dugg i att jag hade över 20 000 efter skatt. Eller att jag, under byggperioden, har mellan 10 och 15 kvar efter skatt, bilkostnader, mat, boende , studielån, samt räntan på byggkreditivet - ja allt. Trots bara 950 kkr begärt. Det enda dom brydde sig i är vad jag hade i egen insats samt säkerhet. Vilket inte är mycket.

Verkar som enda sättet är att ansöka om något lån, personlån eller byggkreditiv men att mina föräldrar går in som borgenärer.
 
putte82 skrev:
Pratade med Nordea idag, dock inte med samma person som förut. Det blev nobben direkt i stort sett. Be brydde sig inte ett dugg i att jag hade över 20 000 efter skatt. Eller att jag, under byggperioden, har mellan 10 och 15 kvar efter skatt, bilkostnader, mat, boende , studielån, samt räntan på byggkreditivet - ja allt. Trots bara 950 kkr begärt. Det enda dom brydde sig i är vad jag hade i egen insats samt säkerhet. Vilket inte är mycket.

Verkar som enda sättet är att ansöka om något lån, personlån eller byggkreditiv men att mina föräldrar går in som borgenärer.
Nu kan jag fårstås inte detaljerna, men jag antar att banken inte tror på att du verkligen har 15kkr över varje månad om du inte har sparat ett öre tidigare?

Om du kan spara 10-15kkr per månad är det väl ganska enkelt att vänta ett halvår, så har du en insats på 10% innan du sätter igång?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.