Tittade på en lada byggd i gammal stil. Hur länge brukar denna typ av tak hålla och håller det tätt eller läcker det igenom ner till pappen med denna typ?

Närbild på ett traditionellt trä-tak på en lada med grova plankor och åsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Det håller inte tät, så det finns säkert papp under.
 
Det måste inte va papp under detta, kolla dom undre så ser du att dom är spårade för att vatten inte ska rinna in.
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
S
Denna konstruktion kallas planktak eller faltak, har ett själv på vårt fritidshus.
Det finns ingen papp under plankorna utan plankorna i sig själv är pappen.
Förr tjärade man in taket med jämna mellanrum och har läst att taket då kunde hålla i 100år utan något annat skydd.
Under lockbrädan finns skåror längs undrbrädornas kant, denna skåra är till för att leda vatten ner till takfoten så vattnet inte kommer in på vinden.
 
  • Gilla
Zzznoz och 3 till
  • Laddar…
S Självfixaren skrev:
Denna konstruktion kallas planktak eller faltak, har ett själv på vårt fritidshus.
Det finns ingen papp under plankorna utan plankorna i sig själv är pappen.
Förr tjärade man in taket med jämna mellanrum och har läst att taket då kunde hålla i 100år utan något annat skydd.
Under lockbrädan finns skåror längs undrbrädornas kant, denna skåra är till för att leda vatten ner till takfoten så vattnet inte kommer in på vinden.
Behöver väl vara ett äldre hus som klarar att lite vatten kan rinna in och det torkar ur av sig själv. Bygga ett modernt hus med ett sånt tak lär inte bli så bra.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Behöver väl vara ett äldre hus som klarar att lite vatten kan rinna in och det torkar ur av sig själv. Bygga ett modernt hus med ett sånt tak lär inte bli så bra.
Nej inte utan papp såklart. Här på Gotland verkar det vara populärt just nu att bygga bostadshus i leca med puts med tillhörande garage med träfasad och trätak, riktigt snyggt. Är nog någon byggare som har som sitt signum.
 
S
Här är förresten en video på hur taket ser ut i detalj och hur det tillverkas för den som vill fördjupa sig.
Kallas även för brädtak.
Vårt tak är fint på insidan av vinden så det verkar inte läcka in något nämnvärt, huset är 70år gammalt och har pannor över men ingen takpapp.

 
  • Gilla
Fiskarn01 och 2 till
  • Laddar…
S
Såhär kommer vi göra efter att ha pratat med en byggnadsingenjör.
Av med gamla pannor och på med nya, varför äventyra en konstruktion som hållit i en mansålder?
Huset är enkelt byggt, typ som ett torp så eventuell fukt kan leta sig ut, med andra ord inga spärrar av plast och liknande.
 
  • Renovering av gammalt hustak där gamla takpannor tas bort och ersätts med nya på en ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takomläggning på gång, med gammalt tegeltak halvt avlägsnat, visar takstolar och gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tänkt bygga en enklare carport, jag funderat på att lägga ett "brädtak". Problemet med att det inte är 100 tätt känns inte så farligt. Tänker fräsa två spår på underbrädan som på fotot. Är bredden på brädorna avgörande för hållbarheten? Går det bra med både gran o tall?
Lämplig behandling? olja, tjära ?
 
  • Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
S
Jag är varken snickare eller utbildad inom bygg men vi har ju ett sånt tak så kan ge mina tankar.
Jag tror egentligen inte bredden på brädorna spelar någon roll, det viktiga är att något bär upp konstruktionen underifrån, typ som ett gammalt torpartak med liggande bjälkar undertill.
Däremot lägger man fortare större ytor med breda brädor och får mindre skarvar, så jag hade kört breda brädor.
Hade själv tankarna på att tjära vårt tak, finns en blandning för det men kommer inte ihåg namnet.
Nackdelen är att den kan självantända så jag vågade inte om det skulle droppa ner i sågspånsisoleringen Inter yttertaket.
Har kommit fram till att vi inte har frästa rännor i våra brädor, taket har klarat sig mycket bra ändå förutom på vissa ställen där pannorna varit spruckna under många år.
Tror det är viktigt att skydda från fåglar och löv så inte det kommer in under pannorna, skulle en panna spricka så binds fukten i det i så fall.
Viktigast är nog god ventilation under pannorna som torkar upp eventuella läckor, sen behöver man kolla över pannorna under året så man märker läckor i tid då det inte finns nåt backup skydd under med papp.
Hoppas du blev lite klockare. :)
 
harry73
Jag är faktiskt lite sugen på att göra sånt tak
 
  • Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
Tack för info. Men jag har tänkt mig brädtaket som enda tak, alltså inget tegel över. Tänkte det skulle passa in bra på en "naturtomt". Därav tänkte jag tjära det för hållbarheten. Stommen i övrigt har jag tänkt svartlasera.
 
Rickard.
Jag skulle säga att det beror första hand på virkessort/kvalité och i andra hand på underhållet.

Kärnfuru och tjära är väl det mest klassiska även om folk nog tagit vad man fått tag på, gran känns spontant lite sämre pga alla kvistar men kan säkert fungera.

Jag tror att man oavsett vad man väljer får räkna med att kvaliteten inte kommer vara tillräckligt på alla brädor och man kommer få byta ut nån bräda då och då. Då kan man välja och se på det som en träbåt som med rätt underhåll har oändlig livslängd :)

Finns att köpa "färdiga" falor i diverse arter, kvalitéer och behandlingar om man vill göra det enkelt för en.

"Underlags" brädtak är inte nödvändigt samma som ett faltak även om det såklart kan vara ett gammalt som är överbygt.

//självlärd killgissare
 
  • Gilla
John85 och 1 till
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Tack för info. Men jag har tänkt mig brädtaket som enda tak, alltså inget tegel över. Tänkte det skulle passa in bra på en "naturtomt". Därav tänkte jag tjära det för hållbarheten. Stommen i övrigt har jag tänkt svartlasera.
Det låter som en toppen bra ide.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.