Införskaffat Spaltventil till fönster och borrat så det är nästan igenom med hål i fönsterbågen.

Men fick rekommendation att täta runt ytterpartiet med någon form av fog. Materialet är plast och fönstret är målat (naturligtvis).

Skulle behöva lite råd i vad för fog eller silikon som passar. Kommer ju inte måla på den här troligen men skulle man behöva byta eller montera bort den i framtiden borde det inte sitta som fastgjutet. Bör givetvis klara fukt.

Kikat på Illbrucks olika fogmassor, t.ex
FA165
SB014
FS500
SP054
och
FA180

Tycker alla verkar fylla ändamålet men blir rätt osäker ändå.

Kommer ju knappast gå åt så mycket så en inte alltför dyr vore ju nått, fast jag vet inte haha...
 
Någon MS polymer, tec7 eller liknande. Dyrare än vanlig fog men så extremt mycket bättre och du kan ha det till väldigt mycket. Finns alltid något man behöver det till.
 
Raka Raka skrev:
Någon MS polymer, tec7 eller liknande. Dyrare än vanlig fog men så extremt mycket bättre och du kan ha det till väldigt mycket. Finns alltid något man behöver det till.
Törs man fråga hur länge den kan hålla när den väl öppnats? Hade en silikontub förr som torkade invändigt, var ingen trevlig syn när tuben sprack i mina fingrar :surprised:
 
B bradgard skrev:
Införskaffat Spaltventil till fönster och borrat så det är nästan igenom med hål i fönsterbågen.

Men fick rekommendation att täta runt ytterpartiet med någon form av fog. Materialet är plast och fönstret är målat (naturligtvis).

Skulle behöva lite råd i vad för fog eller silikon som passar. Kommer ju inte måla på den här troligen men skulle man behöva byta eller montera bort den i framtiden borde det inte sitta som fastgjutet. Bör givetvis klara fukt.

Kikat på Illbrucks olika fogmassor, t.ex
FA165
SB014
FS500
SP054
och
FA180

Tycker alla verkar fylla ändamålet men blir rätt osäker ändå.

Kommer ju knappast gå åt så mycket så en inte alltför dyr vore ju nått, fast jag vet inte haha...
Silikon är absolut bäst, enda nackdelen är att det inte går att måla över.
 
B bradgard skrev:
Törs man fråga hur länge den kan hålla när den väl öppnats? Hade en silikontub förr som torkade invändigt, var ingen trevlig syn när tuben sprack i mina fingrar :surprised:
Det kan jag tyvärr inte svara på men av erfarenhet så har jag haft tuber som har gått att använda två år efter att dom öppnats utan problem.
Peter2400 Peter2400 skrev:
Silikon är absolut bäst, enda nackdelen är att det inte går att måla över.
Utveckla gärna varför silikon är bäst. Själv tycker jag att silikon är precis värdelöst till allt det är tänkt att användas till då föredrar jag någon MS polymer.
 
  • Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
Raka Raka skrev:
Utveckla gärna varför silikon är bäst. Själv tycker jag att silikon är precis värdelöst till allt det är tänkt att användas till då föredrar jag någon MS polymer.
Det är den enda fogmassan som är 100% UV-tålig.
Jag använder också Tec7 till det mesta, men min erfarenhet är att den påverkas av och bryts ner av sol och regn.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är den enda fogmassan som är 100% UV-tålig.
Jag använder också Tec7 till det mesta, men min erfarenhet är att den påverkas av och bryts ner av sol och regn.
Vad använder du för silikon till utebruk? Har du något du kan rekommendera?
 

Bästa svaret

B bradgard skrev:
Vad använder du för silikon till utebruk? Har du något du kan rekommendera?
Jag har mest använt Sikas Sikasil.
Men det är det som är bra med silikon att det faktiskt tål solljus, så märket spelar inte så stor roll, bara det är en byggsilikon.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
En fundering om de här fogmassorna som nämns, tex Illbruck SP 054 är ju rätt så seg och svår att få till snyggt.
Hur brukar ni göra med den?
Är det okej att använda tvålvatten eller liknande, då blir den ju slät och snygg men tänker om vattnet på något sätt skulle förstöra vidhäftningen om det kommer på själva underlaget?
Någon som har erfarenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.