Vi har tänkt göra en utbyggnad av vårt hus och jag har suttit och ritat utbyggnaden utifrån befintliga husritningar. Är det någon idé att gå upp med dessa ritningar för att söka bygglov? Något uppenbart som behöver förbättras/ändras/kompletteras?
Arkitektritningar över en husutbyggnad med markerade områden för tillbyggt sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritade skisser av en husutbyggnad med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritade arkitektoniska ritningar av en husutbyggnad från fyra olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är så olika från kommun till kommun men jag skulle säga att de allra flesta skulle acceptera dessa ritningar.
 
Nja... jag tycker nog den är lite för otydlig saknar lite info.
Som hen ovan skriver så är det olika från kommun till kommun. Kolla kommunens hemsida så har de nog en lista om vad som skall vara med i ritningarna.

Eftersom det är ett så gammalt hus så tror (hoppas) jag nog att handläggarna kan vara lite kinkiga/ambitiösa. Tror också därför att man skall vara övertydlig och ha med så mkt info som möjligt. Ser ju ut som att ni vill att nya delen skall se ut som gamla. Var tydlig och tryck på det så blir de nog glada.

Planer:
-Tydligare väggar vilka som är nya. Fyll i de nya väggarna alt. Skraffera. Fyll inte i gamla väggar.
-Sätt ut mått, bredd och längd på BÅDA våningarna.
-eftersom det är en helt ny entré kan den eventuellt behöva vara ”tillgänglig”, så strecka in en cirkel på 1300mm i entrén. Eventuellt strecka in en ramp utanför och skriv typ. ”möjlig placering tillgänglig ramp”.
-glöm inte rita in de nya fönstrena.

fasader
-va tydligare vad som är nytt. Svartare penna eller pilar befintligt/tillbyggnad.
-måttsätt bred och nock. Både befintligt nock och ny.
-skriv vilken typ av fasad, tak och fönster. Typ. ”Tak=Tegelpannor lika befintlig”, fasad=Stående träpanel målad faluröd lika befintligt. TräFönster med spröjs lika befintliga etc. Befintlig entrédörr. Detta går ofta skriva i bilagan du skall skicka in. Men övertydligt kan va bra.
-rita in marklinjen
-eventuellt strecka in den där rampen.

situationsplan. (Mkt tydligt :)
-måttsätt tillbyggnad.
-måttsätt tillbyggnad till fastighetsgräns. (Nog det viktigaste i mina kommentarer)

Sen ska det väl in skalstock, Norrpil samt skala.

Lycka till! Gillar att den subtila tillbyggnaden känns klockren. Både i planlösningen och exteriört.
 
N
J Jockeastrom skrev:
Vi har tänkt göra en utbyggnad av vårt hus och jag har suttit och ritat utbyggnaden utifrån befintliga husritningar. Är det någon idé att gå upp med dessa ritningar för att söka bygglov? Något uppenbart som behöver förbättras/ändras/kompletteras?
[bild]

[bild]
[bild]
Hej
Även om ritningarna går att läsa så brukar de aldrig bortse från vad jag kallar formalia och det finns dokument som visar e x a k t vad som skall vara med och du hittar dem HÄR:
https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/mitt-bygge/ritningar-och-handlingar.html


En annan sak som jag tycker att kommunerna aldrig gör avkall på är enkel nybyggnadskarta som kostar kanske 1000 kronor. Om man vill ha en dialog med en handläggare för att få reda på vad de kräver så brukar de önska att du startar ett ärende och kompletterar med deras önskemål sedan. Dina ritningar duger bra till att starta ett ärende men du har en bra väg att gå tror jag innan det är godkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.