Hej!

Jag pratade precis med den lokala elektrikern om vårt bastubygge. Just nu är det vanlig elkablage dragit högt upp på väggen i bastu med doslock inne i bastun. Det låter i min värld galet men han menar att vi kan dra om den kabeln till värmebeständig kabel och sätta ett ip24-lock på dosan.

Låter det riktigt?
 
Låter fel.

En snabb sökning i forumet gav:

https://www.byggahus.se/forum/threads/elkablar-i-bastu.49778/#post-647420 och inlägget efter med den tillhörande ritningen. Detta är iofs sedan 2008. Reglerna har troligen ändrat sig något sedan dess.

Men enligt den länken så får det inte finnas några kopplingsdosor i taket eller 30cm under taket på bastun.

Området ned till 0,5m över golvet verkar det vara OK med dosor, om du hittar ett doslock som är OK för 125 grader.
 
Jag blir inte klok på det här. Elektrikern säger att man kan byta till värmebeständig kabel och ha doslocket där uppe (IP24) men man kan även inte byta till värmebeständig kabel? Vad är egentligen rätt?

Kablarna är som jag förstår det inte värmebeständiga idag, ligger i zon 4 (dvs mindre än 30 cm från taket) och kablarna ligger precis bakom alumniumfolien:

bastupanel|luftspalt|alumniumfolie|kablar|isolering..
 
När jag installerade mitt bastuaggregat stig det tydligt där att elkabeln till aggregatet eller kopplingsdosa ska vara så nära golvet som möjligt.
Varför satte ni kablarna så högt ?
 
T TheGame skrev:
När jag installerade mitt bastuaggregat stig det tydligt där att elkabeln till aggregatet eller kopplingsdosa ska vara så nära golvet som möjligt.
Varför satte ni kablarna så högt ?
Det är elkablar till ytterbelysningen.. har inget med aggregatet att göra
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Det är elkablar till ytterbelysningen.. har inget med aggregatet att göra
Nej men jag antar att det har att göra med att inga kablar högre upp överhuvudtaget.
 
T TheGame skrev:
Nej men jag antar att det har att göra med att inga kablar högre upp överhuvudtaget.
Precis!
 
Om jag förstod det rätt så är kablarna draget utanför rummet, altså i isolation bakom folien? Bara dosa som visas i bastun? Då ser ja äg inte helt "problemet" annat än att det är märklig sätt att placera dosan.... och dosan måste skärmas. Det är möjligt att det rent formelt är fel men om elektrikern går i god för lösningen så hadde jag inte tänkt så mycket på det...
Har tydligen fungerat ok till nu.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Om jag förstod det rätt så är kablarna draget utanför rummet, altså i isolation bakom folien? Bara dosa som visas i bastun? Då ser ja äg inte helt "problemet" annat än att det är märklig sätt att placera dosan.... och dosan måste skärmas. Det är möjligt att det rent formelt är fel men om elektrikern går i god för lösningen så hadde jag inte tänkt så mycket på det...
Har tydligen fungerat ok till nu.
Mvh
Sakke
Grejen var att vi hade hantverkare som gjorde detta först. När vi märkte hur elen var dragen så sa vi till de att sluta arbeta. Ett år senare tog vi i kontakt med en lokal byggfirma här och bad de färdigställa bastun och dra om elen. Nu är bastun mer eller mindre klar och väggarna är stänga och inget har hänt med elen. Bara det är väldigt frustrerande.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, det ÄR fristrerande när det blir så!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.