Jo men det är nog ingen som kan säga hur det blir med fukten...
 
Mogge skrev:
När det gäller fukt ska det väl inte vara några problem, dom brukar ju säga att värme och ventilation är bra för att hålla borta fukten. (om det är väldränerat)
Man skall absolut tänka på fukten - har man osis så får man fuktvandring åt fel hål när man stänger av golvvärmen.....

 
Hur värmer du vattnet?

Förlusterna nedåt kan vara betydande om du inte har någon isolering.

Jag tycker du ska titta på tex Energijägarnas golvvärmekassetter. Dessa är tillverkade i frigolit med spår i, dessutom plåtar ovanpå. Då får du både bra värmespridning OCH lite isolering nedåt. Prata också med om om ev fuktproblem.

Att bila spår (fräsa snarare) låter lite jobbigt - glöm bort detta!
 
MathiasS skrev:
Att bila spår (fräsa snarare) låter lite jobbigt  - glöm bort detta!
Dessutom finns det risk att du stöter på armeringen i betongplattan, den kan ligga i överkant, underkant eller både och man kan aldrig veta exakt var med säkerhet.

Och den vill man ju ha hel för plattans skull. Bilar du så kan man klara armeringen men det blir bara en massa extra arbete.
 
Hej

Tänkte göra en liknande sak:
Bila bort "finsatsen" som ligger på plattan, jämna till med fin leca blandat med cementvatten (mest för att binda leca'n) poängen med detta är att plattan inte är så jämn och att det åtminstone isolerar lite. Efter detta på med spårad frigolit och plåtar...

Vet att värmeförlusterna inte blir så små men det kan det vara värt när man sitter där framför TV'n...

Angående fukt så har jag förstått att om golvet är målat och lackat och lacken inte släpper så har man inte direkt problem med markfukt.... kan det stämma?(mitt golv är målat och lackat sedan ca 20 år tillbaka och det sitter finfint....)

Mvh
Reine
 
Reine, inga problem ännu vill säga men det kanske man skapar genom golvvärmen om du nu inte tänkte ha på den året runt såklart.
 
Risken är att fuktvandringen ökar genom golvet, om man värmer ett oisolerat betonggolv. Har man då en inre fuktspärr (typ tät målarfärg) finns risk att golvet förstörs.
Om man inte vill (orkar) bila upp golvet och lägga isolering (typ isodrän), skulle jag föredra isolerplattor på golvet.
Enligt tex Floore golv, som har ca 10-15mm isolering (frigolit) är värmeförlusten mot ett kallt betong golv ca 15-20% av tillförd effekt.
Skulle tro att om man fräste ner slingorna i betongen så pratar man om minst det dubbla

 
Golvvärmen kommer att vara kopplad separat, så det skall inte vara några problem att ha igång den på sommaren.

Man skulle ju kunna shunta ut lite lägre temp då, typ 20-22 grader så håller jag ju fortfarande högre temp än plattan och marken under, det borde väl räcka?

Rörläggaren kommer på besök snart, skall se vad han säger om det också...

 
Benno. skrev:
Angående fukten brukar man säga att den flyttar sig från varmt till kallt dvs nedåt men även till andra delar av grunden som inte värms upp, t.ex grundsulor under väggarna. Stänger man av värmen kommer fukten tillbaka, i värsta fall i större omfattning än tidigare då marken nu är varmare än tidigare.
Vad som händer i praktiken får man nog bara veta om man provar...
Jag vet inte om jag missuppfattat det, men fuktvandringen går från vått till torrt, dvs från hög relativ fuktighet till låg relativ fuktighet, dvs normalt från kallt till varmt.
Men fuktvandring (i gasform) är inga problem så länge som det inte kondenserar och kondensation sker mot kalla ytor.
eller har jag missuppfattat det hela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.