Hej, ny här. Skulle behöva bygga dörr till detta rum. Mått finns på ena bilden. Väggen har plywood bakom gipsen.

Tänker mig att enklaste sättet är att bygga en skjutdörr av en vit skiva, ev ha något stoppskydd och en magnet för att hålla dörren stängd. Går inte att ha dörrblad på andra sidan pga murstock etc. Nån som har några handfasta idéer eller vad jag behöver för skjutdörrsanordning?

Eller finns det någon annan lösning?
 
  • Öppning för en dörr med måttetikett, som leder till ett annat rum, i en hemmiljö med ljusa väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av dörröppning med angivna mått 65x180 cm och en extra 40 cm höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser onekligen ut som att en skjutdörr är det vettigaste alternativet.
Finns bra beslag för det på Bauhaus. t.ex detta: https://www.bauhaus.se/beslag-for-skjutdorr-stal-max-40kg

Du kan dölja skenan i en kornisch. Det skulle ju också gå att sätta hyllplan på dörren för dubbelt nyttjande, så blir det lite som en lönndörr med :)
 
  • Gilla
Johannes Sjöblom
  • Laddar…
Tack, kommer nog köra på det kitet, då vi ändå brukar handla på Bauhaus. Får se vad jag hittar för lämpligt dörrblad. Vill helst bara ha billig vit slät skiva i innerdörrskvalitet, tips mottages gärna.

Tänker att jag först ser till att få skjutdörr på plats, efter det kollar jag på knopp/handtag, ev magnet och kornisch.
 
MDF som du målar själv är ett alternativ. Fördelen med MDF är att det inte slår sig som t.ex. en limfog gör.
Vitt hyllplan av spån eller MDF kan också funka om du hittar en tillräckligt bred, dock så blir det alltid fult när man kapar.

Eller om du vill ha nåt lite finare kan du ta en tunn plywood och limma dit en ram på av planhyvlat virke.
 
  • Gilla
Johannes Sjöblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.