Hej! Flyttar in i hus nästa vecka och Har fått upp intresset för odling, men har snålt med kunskap inom detta. Har läst runt en del men svårt och få ett humm om det.
Jo det är så att jag tänkte sätta upp 4 pallkragar (120x80) i trädgården för att odla lite grönsaker, rotfrukter, m.m.

1.Vad har man i botten? Tidningspapper? Någon form av duk?
2. Vad ska man ha för typ av jord? Blanda egen jord? Har inte tillgång till egen kompost än
3. Vad ska man tillsätta för gödsel för jordförbättring Osv och när?
4. Hur ofta behöver man näringsvattna och med vad?
5. Tänkte sätta potatis i potatislandet också ,kan man addera någon typ av gödsel/ny jord till landet innan sättning och vad isåfall?

tack på förhand!
 
Våra odlingslådor fyllde vi med hälften planteringsjord, hälften kogödsel, ingen duk i botten. Även kögödsel i potatislanset är bra att blanda ner. Känner du någon som har hästar kan du fråga om du får ta välbrunnen hästgödsel därifrån.
 
Vad finns under pallkragarna? Om det är risk för att ogräs växer in kan markduk vara bra. Vi ska som exempel flytta några till ett område där det växer tistlar och nässlor som vi inte vill få in.

Du vill kanske ha två kragar högt för några grödor.

Gödsel är nästan alltid bra att tillsätta i början av säsongen, särskilt väl brunnen häst- eller koskit med strö, de förbättrar struktur också. En del grödor ska dock inte få för mycket kväve, särskilt i slutet av säsongen - läs på om det du vill odla.

Lycka till!
 
Jag har odlat med både en och två kragar på höjden, men i samtliga fall gräver jag upp grässvålen och vänder på den så att jag får djupare med jord och tar bort det som eventuellt skulle kunna växa upp genom jorden. Sen i med "vilken jord som helst". Jag har alltid tagit det jag hittar, om det så är egen kompost, ko-på-påse eller jord från trädgården. Men gödsel i någon form är bra, ett par ko-på-påse brukar funka att blanda upp med.

Skippa duk i botten.

Framåt juni brukar det bli en giva med någon gödning, 21-4-7 eller hellre 11-5-18.

Sen är det bara att vattna.


För potatis kan du även där hiva i kompost eller liknande, men eftersom du inte har något kan du strunta i det. Dra på vanlig gödning av valfri sort bara. Vill du "göra på riktigt" kan du kolla gödningsråden från Yara till professionella odlare: https://www.yara.se/vaxtnaring/potatis/godsling-potatis/
 
  • Gilla
nameloser
  • Laddar…
Håller med det som tensiden skriver.

Kika gärna på Sara Bäckmos youtubevideos, hon har ofta bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.