Blir inte klok på detta med avståndet mellan hällen och ugnen. Många säger att det måste vara minst 20 mm, men på andra håll, talas det om mindre. Vad är det som gäller egentligen? Glaskeramik kräver väl dessutom mindre än induktion?
 
BirgitS
Det som gäller är det som tillverkarna skriver i sina instruktioner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det som gäller är det som tillverkarna skriver i sina instruktioner.
Jo, men det är inte helt lätt. För ugnen står det "Monterar du inbyggnadsugnen under en häll, följ hällens monteringsanvisning" och för hällen står det "se ugnens monteringsanvisning". Snacka om Moment 22!
 
Då kontaktar du respektive tillverkare eller inköpsställe om det inte finns angivet på deras hemsidor i produkt eller installationsanvisningar om du vill vara säker.
Och så får du min en tolkning, ingen av dem har några krav då det hänvisas på det sättet att de i princip kan placeras mot varandra. Men jag skulle ändå välja en luftspalt på någon cm.
 
BirgitS
Ja det var ju inte så bra. Har tillverkarna någon kundtjänst som du kan kontakta?
 
Ja, det löste sig till sist, då jag hittade en bra kombo med ca 20 mm mellan. Enda aber var när ugnen skulle skjutas på plats. Den gick inte in hela vägen, då eluttagen tog plats. Det slutade med att stickkontakterna fick klippas och allt fick monteras in i eluttagets dosa istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.