Landxcape har en hyffsat billig klippare på ca 5 lapp.

https://www.bauhaus.se/robotgrasklippare-landxcape-lx812i-wifi-600m

Det är lockande, men som alltid får man väl vad man betalar för. Jag har dock en liten och enkel trädgård på ca 450 m2 så det känns inte särskilt krävande. Kanske det är bra nog för det ändamålet.

Ett problem är att asfalts-gången upp till huset delar gräsmattan i två delar. Hur i hela friden löser man sådant på ett snyggt sätt? Ett alternativ är väl att ha guide-kabeln över asfaltsgången med risk att folk snubblar på den eller åtminstone fastnar och rycker i den med skorna ... och trampar på den dagligen... Känns varken snyggt eller hållbart på sikt. Hur löser ni sådant? Skära upp en skåra i asfalten med cirkelsåg och peta ner kabeln i skåran? Inte heller supersnyggt men man snubblar åtminstone inte på den. Hjälp! Vad göra? Det finns säkert en uppenbar lösning som jag missar här...

Ett annat problem är att jag inte har el ut till gräsmattan. Vet inte hur jag ska lösa det på ett bra sätt. Jag har el i boden som sitter ihop med altanen på framsidan så jag skulle kunna göra ett hål i väggen där och ha en kabel längs med väggen och genom en rabatt... Med nackdelen att garaget kommer behöva sitta på framsidan fullt synligt. Hade hellre velat ha det på baksidan men då måste jag fixa el genom hela husväggen... Hmm det känns klart bättre faktiskt, men jobbigare. Jag antar att jag då utgår från ett eluttag på insidan och borrar ett långt hål rakt genom till utsidan, genom tegel och allt, och monterar ett IP65 uttag där?
 
Iaf på Husqvarnas är laddkabeln både lång och tillräckligt platt för att ta genom fönsterlisten...
 
  • Gilla
Huggobuggo
  • Laddar…
D Melb skrev:
Iaf på Husqvarnas är laddkabeln både lång och tillräckligt platt för att ta genom fönsterlisten...
Aha, det är ju också ett alternativ förstås! Inte snyggt dock, med en kabel upp längs väggen och in genom fönsterlisten, men det kan ju vara en väg att gå tills man har orkat fixa det på ett mer permanent sätt.
 
C
Jag har petat in vår kabel genom ett ventilationsgaller till källaren om det kan ge någon inspiration.
Jag skulle satsa på att placera själva transformatorn under tak. Vanliga utomhusuttag är sällan särskilt täta när det sitter en stickpropp i uttaget.
 
En skiss över tomten som förklarar vart det är asfalt och vart el finns osv underlättar för att kunna ge vettiga tips.
Om man behöver dra kabel förbi en asfaltsgång så hade jag spårat brett nog för att få ner en tunn pem-slang för att ha möjlighet att byta kabel i framtiden. Detta förutsätter förstås också att gången är i nivå med gräset.
Observera också att det bara är Husqvarna/Gardena/McCulloch som har guidekabel, alla andra nyttjar begränsningskabeln vid ut- och hemgång.
 
M Maximarcus skrev:
Om man behöver dra kabel förbi en asfaltsgång så hade jag spårat brett nog för att få ner en tunn pem-slang för att ha möjlighet att byta kabel i framtiden. Detta förutsätter förstås också att gången är i nivå med gräset.
Observera också att det bara är Husqvarna/Gardena/McCulloch som har guidekabel, alla andra nyttjar begränsningskabeln vid ut- och hemgång.
pem-slang, ah det låter ju vettigt.. men då behöver jag en rejäl maskin för att göra det hålet men det finns väl att hyra något. Och så behöver jag fylla i med ny asfalt sedan.
Ang guide-kabel, jag blandade nog ihop begreppen, trodde alla hade samma typ av kabel. Jag menade begränsningskabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.