Hej!

Jag tänkte dela med mig av planlösningen på vårt beställda hus.
Vi är 2 vuxna plus 2 barn (8år + 1år vid inflytt) och en hund.

Huset har entré på övervåningen i norrläge.
Målet har varit att skapa ett socialt och "vuxet" entréplan och en nedervåning för barnen och familjehänget i soffan.
Fönster mot syd-sydväst (växthusvarning) där vi har fri utsikt över tomt och ängar.
På nedervåningen endast fönster i södra väggen då vi inte fick ihop byggnadshöjder och tillåtelse att klassa denna som "källare" annars.

Tvättstuga på nedervåningen (finns plats även uppe av tillgänglighetsskäl).
Garderober i varje sovrum + 1 eller 2 i tvättstugan. Förrådsplats även under trappan och i teknikrummet.

Ge oss ris och ros! Eller ta lite inspiration om något fastnar!

Ritning av en tvåvåningshusplan med benämnda rum och mått, inklusive entré och vardagsytor.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Spontant skulle jag se till att få en rak vägg i Gästrum 9,3 mot sovrummet. Blir lite konstigt med en TV annars. Inser att det krånglar till med garderoben på andra sidan väggen men jag skulle nog ha gjort det ändå eller att man gör på samma sätt som i Sov 10,0 med garderoben.

Beroende på hur mkt som ska in i teknikrummet skulle det kunna vara en idé att öppna upp mot klädvården och på så sätt få ett större rum och då ställa garderober på norrväggen i tvättstugan. Lägger man lite energi på att bygga in bergvärme, elcentraler mm så kommer klädvården kännas betydligt större.

Handfatet på övre våningen känns litet om det ska vara "ert" badrum. Fundera om det inte går att lösa på något annat sätt där.
 
Redigerat:
Bra input om teknikrummet.

Gästrummet så förstår jag vad du menar. Vi kommer bygga garderoben så lång som möjligt utan att det blir problem med dörr/passage till gästrummet. Ytan i sovrummet värderas högre än en tv-plats i gästrummet.

Handfatet har vi verkligen försökt att lösa, låser sig med tillgänglighets-kraven.
Den väggen blir 70-75cm. En platsbyggd möbel bör duga gott tänker vi.
Eller bör vi göra avkall på sovrummet för att få till det bättre?
 
Är verkligen inte en expert på tillgänglighetskraven, men kan man inte ha handfatet/kommoden på väggen mot sovrummet?
Jag skulle flytta dörren till klädkammaren lite så att den är i mitten och därmed gör att man kan ha inredning på ytterväggen och väggen mot badrummet.
Jag skulle säga att ni har för lite utrymme för förvaring, men det är ju väldigt individuellt. Gästrummet kan ju omvandlas till förråd om så behövs.
 
1 16386 skrev:
Är verkligen inte en expert på tillgänglighetskraven, men kan man inte ha handfatet/kommoden på väggen mot sovrummet?
Jag skulle flytta dörren till klädkammaren lite så att den är i mitten och därmed gör att man kan ha inredning på ytterväggen och väggen mot badrummet.
Jag skulle säga att ni har för lite utrymme för förvaring, men det är ju väldigt individuellt. Gästrummet kan ju omvandlas till förråd om så behövs.
Vi har försökt möblera om lilla badrummet på alla sätt och vis, men då uppfyller vi inte kraven tyvärr. Det är mycket mer än bara en vändcirkel om 1300mm (den inritade) som ska vara uppfyllt.

Flyttar vi dörren så måste vi använda en vanlig dörr och inte en skjutdörr. Då tar denna plats mot sängen eller in i klk.

Har du några andra förslag på förvaring än att slakta gästrummet?
Nischen i teknikrummet samt under trappen blir förrådsyta som det är nu. Utöver inritade garderobsutrymmen blir det även garderobsliknande förvaring i groventré, där det nu är inritat tvätt och tork-maskin.
 
P Psyqe skrev:
Flyttar vi dörren så måste vi använda en vanlig dörr och inte en skjutdörr. Då tar denna plats mot sängen eller in i klk.
.
Gör väggen mellan sovrum och badrum tjockare så skjutdörren får plats åt det hållet. Ni tappar ca 10cm av sovrummet men vinner 10 cm i klädkammare.
 
  • Gilla
Psyqe
  • Laddar…
P Psyqe skrev:
Hej!

Jag tänkte dela med mig av planlösningen på vårt beställda hus.
Vi är 2 vuxna plus 2 barn (8år + 1år vid inflytt) och en hund.

Huset har entré på övervåningen i norrläge.
Målet har varit att skapa ett socialt och "vuxet" entréplan och en nedervåning för barnen och familjehänget i soffan.
Fönster mot syd-sydväst (växthusvarning) där vi har fri utsikt över tomt och ängar.
På nedervåningen endast fönster i södra väggen då vi inte fick ihop byggnadshöjder och tillåtelse att klassa denna som "källare" annars.

Tvättstuga på nedervåningen (finns plats även uppe av tillgänglighetsskäl).
Garderober i varje sovrum + 1 eller 2 i tvättstugan. Förrådsplats även under trappan och i teknikrummet.

Ge oss ris och ros! Eller ta lite inspiration om något fastnar!

[bild]
Vårt hus började ungefär sådär. Men sen gjorde vi ett L istället och allt föll på plats bättre
 
Vill ni verkligen sova under ett fönster? Det drar och man har ju ofta elementen under fönstret så kan sängen stå sådär?
 
K kirilian skrev:
Vill ni verkligen sova under ett fönster? Det drar och man har ju ofta elementen under fönstret så kan sängen stå sådär?
Golvvärme båda planen.
Vi får fundera på om det verkligen drar så mycket från ett så lågt fönster som det handlar om.
 
K kirilian skrev:
Vårt hus började ungefär sådär. Men sen gjorde vi ett L istället och allt föll på plats bättre
Hus i vinkel menar du? Eller planlösningen på något sätt?
 
Tycker det är en bra planlösning! Sluttningshus är luriga att få till.

Det måste finnas avställningsyta i direkt anslutning till ugnen numera (enligt min köksdesigner på hth). Man ska inte behöva flytta sig över något golv till en annan bänk och riskera spilla något på ettåringen som leker på golvet.

Ingången med hall på nedre plan förstår jag mig inte på riktigt men ni har säkert en bra tanke med det. Jag tänker att altandörren i allrummet duger gott.
 
P Psyqe skrev:
Hus i vinkel menar du? Eller planlösningen på något sätt?
Precis, om du tänker ungefär som du har i bilden fast du vrider allrum/vardagsrum 90 grader och placerar den längst upp till vänster istället.
 
J joakdah skrev:
Tycker det är en bra planlösning! Sluttningshus är luriga att få till.

Det måste finnas avställningsyta i direkt anslutning till ugnen numera (enligt min köksdesigner på hth). Man ska inte behöva flytta sig över något golv till en annan bänk och riskera spilla något på ettåringen som leker på golvet.

Ingången med hall på nedre plan förstår jag mig inte på riktigt men ni har säkert en bra tanke med det. Jag tänker att altandörren i allrummet duger gott.
Köket är ritat av Ballingslöv med vår input. Jag hoppas de har koll på vad som gäller med avställningsytor etc. :)

Tanken med nedre entrén var att vi inte skulle ha springet genom vardagsrummet in och ut från tomten.
Kanske är dumt med tanke på att vi har en groventré upptill åt samma håll?
 
Vi har också ritat vårt kök hos Ballingslöv och de hade, precis som i ert fall, inga synpunkter på avlastningsytan. Samma sak när vi ritade det hos Ikea.
Men som sagt, enligt HTH och vår arkitekt är det relativt nya rekommendationer för nybyggda hus. Sedan är det såklart skillnad mellan kommuner hur hårt de tillämpar det.
 
Tycker överlag det ser bra ut!

Badrummet där uppe hade jag dock spegelvänt så att duschen är på väggen mot groventren istället.. Då isolerar man sig lite mer mot störande ljud :)
 
  • Gilla
Psyqe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.