Två skärande handverktyg, en svart och gul stämkniv och en röd måttkniv, på en grå textilyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blev dessa två efter tips härifrån. Gillar olfan bäst!
 
Garderobssnickarn
F fangalid skrev:
[bild]
blev dessa två efter tips härifrån. Gillar olfan bäst!
Tänkte precis beställa en NT-cutter, men nu börja jag vela igen
:)
 
Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Tänkte precis beställa en NT-cutter, men nu börja jag vela igen
:)
vet inte om kvaliteten säkert väldigt bra den andra också. men det jag gillar är att man drar ut bladet lättare med en hand med olfan. Även dom knappen sitter på fel sida för mig som är vänsterhänt :)
 
Om man väljer en kniv från Olfa eller NT Cutter gör man inget dåligt val oavsett vad det blir. Bästa tillverkarna i mina ögon.

Det jag tänker är att de två som @fangalid köpt är ju rätt olika där kniven från Olfa med sina gummiytor kanske är behagligare att hålla än helplastvarianten från NT Cutter; dock har den senare ett antal varianter av knivar i sitt sortiment — precis som Olfa. Plast, metall, med gummigrepp osv. Här är en länk:

https://www.ntcutter.co.jp/en/products/list?category_id=14&pageno=1

Själv har jag som jag tidigare postat de här två:

Två olika märken av uppfällbara knivar på rutigt papper, en med röd detalj och gummigrepp, den andra helt i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fördel för mig som jag märkt mot andra knivar jag haft är att frånvaron av gummigrepp på de här modellerna gör det lättare att få ur och i dem i byxfickorna, gummit ökar friktionen mot tyget.
En annan fördel är det här:

Närbild på en NT Cutter-kniv med bladhållare och inskriptionen "Slitstark" i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beklagar kass bild men den visar bladhållaren/-styrningen underifrån och hur den följer nära vänstersidan av skaftet vilket gör att man kommer tätt intill en kant, vägg eller annat utan att behöva vinkla kniven så mycket.
Liten sak men har gjort skillnad några gånger och är kanske huvudsakliga skillnaden gentemot andra märken öht.

Mina tio cents. Jag har flera knivar från NT Cutter, ett par av dem är drygt trettio år gamla och funkar lika bra som när de var nya. Men jag tror att oavsett om man köper en Olfa eller NT Cutter så köper man en kniv man kan bli nöjd med.

//Ronnie
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Inte mycket verktyg ja brukar tycka är bra på biltema men denna brytbladskniv är verkligen bra, väldigt tålig mot misshandel,
Brytbladskniv - Biltema.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.