Hej

Ska snart påbörja att måla våra fönsterfoder på huset och såg nu när vi tog bort maskeringstejpen så har det missat att tejpa på vissa ställen eller så har plasten gått sönder. Se bild
Ojämn målning vid fönsterfoder efter borttagning av maskeringstejp mot ljusröd panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har målat panelen med falurödfärg ljusröd och foder ska vara Ottosson linoljefärg umbragrå

Kan jag måla rakt på detta eller ska jag försöka få bort så mycket som möjligt eller vad ska göras?

Mvh
 
MultiMan
Stålborsta bort det lagom försiktigt? Annars trasa fuktad med terpentin? Måla direkt på är nog dumt, risk för genomslag.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
Testa Såpa. Vill minnas att jag använde såpa för att framgångsrikt ta bort rödfärgsspill på stengrund. Om såpan skapar följdproblem för din målning låter jag vara osagt.
 
  • Gilla
Hojte
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Stålborsta bort det lagom försiktigt? Annars trasa fuktad med terpentin? Måla direkt på är nog dumt, risk för genomslag.
Tror du är inne på något, ska testa med dessa, hittade denna raden på Ottossons hemsida också

Ytor målade med porösare färgtyper, som limfärg, slamfärg och kalk, kan också övermålas med linoljefärg men se till att ytan är noggrant nerborstad och nertvättad. Det är då viktigt att grundmåla med en spädd och tunn linoljefärg så att den tränger igenom och fäster i underlaget. Obs. Måla inte med linoljefärg på ytor som innehåller silikon eller vax. Undvik även att måla på underlag som har en mer än 15-procentig fukthalt.
 
M MasMats skrev:
Testa Såpa. Vill minnas att jag använde såpa för att framgångsrikt ta bort rödfärgsspill på stengrund. Om såpan skapar följdproblem för din målning låter jag vara osagt.
Hoppar nog det, då det känns som man skapar mer följdproblem ;)
 
Köpte en srålborst trissa på biltema och en liten stålborste. Blir nog bra
 
  • Träfönsterkarm med nytillagd trälist för renovering mot rödfärgad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.