1. Hushåller med våra naturresurser, ett plus är ju också att det är bättre för växterna än klorerat kranvatten också.
2. Väderanpassat för lagom bevattning
3. Ständigt fuktig jord istället för enskata bevattning som inte är lika effektiv.
4. Slipper ha grannen över för att vattna, det sköter sig självt.

Motivering:
Detta är det som saknas för att vi ska komma igång och börja odla grönsaker i vårt växthus, vi testade första året i huset att odla men att vattna innan och efter jobbet fungerade helt enkelt inte bra och mycket torkade ut.
Med detta hade vi verkligen kunna komma igång med det ordentligt.
 
Svar på frågan
1 regnvatten är bättre än klorerat kranvatten.
2 miljövänligt.
3 man behöver inte be nån annan sköta vattning när man är bortrest.
4 man glömmer inte vattna.

Då jag inte bor 100% där jag odlar så skulle de vara så skönt att ha ett sånt här system som sköter vattningen när man kanske inte är på plats varje dag
 
1. Använda regnvatten istället för kranvatten och därmed spara på det färska vattnet.
2. Sparar på miljön och våra naturresurser genom att ta hand om dagvattnet.
3. Slippa be en granne eller vän vattna.
4. Spara på vattnet genom att vattna ofta och lite. Med GreenLines metod förbrukar man upp till 90% mindre vatten än om man vattnar med slang.

Motivering: I år kommer jag lämna min fina koloniträdgård med alla mina odlingar av både blommor och grönsaker för att hjälpa och ha hemester med min mormor som är 100 år i några veckor. Drömmen hade varit att kunna koppla in ett bevattningssystem så att min vackra trädgård överlever och alla mina uppdrivna dahlior och frösådder får prunka och hamna i vackra buketter till sensommaren och hösten.
 
Svar på fråga:
1 regnvatten är bättre än klorerat kranvatten.
2 miljövänligt
3 Väder anpassat med mer sol ger med vatten.
4 man glömmer inte vattna

Motivering:
Också fyra st. Fyra pojkar (0-8 år). Sannolikheten att få till vattning i lagom dos med jämna intervall är nära noll med ”vanlig” bevattning. Dessutom jobbar vi hårt på giftfria alternativ och har en mängd projekt för biologisk mångfald. Den här fantastiska lösningen ligger helt i linje med det -mycket motiverande!
 
Svar 1: Man sparar på vattnet från kranen och använder regnvatten istället för klorerat kranvatten. Regnvatten är bättre för växterna.

2: Dagvattnet blir en tillgång.

3: Grannen(eller sambon) slipper vattna alla dina blommor och grödor

4: Bevattningssystemet fuktar jorden lite och ofta för att hålla jorden fuktig. Det gör att mindre vatten förbrukas än när man vattnar med slang.

Motivering: Mina föräldrar har gett mig ett växthus som tröst efter en tuff vinter med flera operationer av min fot. Det hade varit underbart att slippa släpa en tung vattenkanna ut till växthuset varje morgon till mina törstiga tomater som redan bildat en djungel där ute.
 
1. Har följt sidan på instagram.

2. Anledningar:
1 Spara på det färska vattnet i kranen. Regnvatten är bra för växterna.

2 Man kan använda dagvattnet istället för att det ska tas hand om på annat vis.

3 Du slipper be någon vattna åt dig när du inte är hemma.

4 GreenLines automatiska bevattningssystem vattnar lite och ofta för att hålla jorden ständigt fuktig. Metoden förbrukar upp till 90% mindre vatten än vid användning av slang.


Med detta system skulle jag också kunna ha en massa växtlighet, som annars inte kan ha det då jag är hemma väldigt oregelbundet.
Låter som ett fantastiskt system, som mest troligen kommer behöva kompletteras om jag skulle vinna startkitet
 
Har följt och gillat sidan på instagram.

Frågan:
1 Spara på det färska vattnet i kranen. Regnvatten är bra för växterna och håller bra temperatur.
2 Få nytta av dagvattnet
3 Slipper be grannen vattna åt dig när du inte är hemma (känns iofs som jag alltid är hemma i dessa tider..)
4 Vattnar lite och ofta och med lägre förbrukning

Jag samlar redan regnvatten i två stycken IBC-tankar och vattnar idag mina växter med pump och trädgårdsslang därifrån. Drömmen vore att ha det mer automatiserat och att använda droppbevattning likt Eco Aqua. På så sätt skulle jag spara både på det insamlade vattnet och min egen tid.

https://www.byggahus.se/forum/threads/atervinning-av-regnvatten.352256/page-3#post-3402845
 
Så var vinnaren till det soldrivna bevattningssystemet utsedd. Det blev @Tabrupt som hoppas på tomatfrossa i sommar. Grattis säger vi, och hoppas att det växer så det knakar. Välkommen som medlem på Byggahus.se, Tabrupt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.