Är i färd med att byta inkommande vatten hemma och har länge funderat att installera en vattenfelsbrytare, känns som bra läge att installera en nu. Har tidigare mest sneglat åt Vatette, men när jag läste på lite såg jag att jag får 10% på min villaförsäkring(Folksam) om jag installerar en vattenfelsbrytare. Folksam har erbjudande på GROHE Senseguard så jag antar att det är den som gäller om man vill få 10% på försäkringen. Ska dock kolla det med Folksam om det enbart är den modellen dom godkänner eller om det går bra med vilken som. Ska även kolla upp om man får installera den själv eller måste om man måste ha kvitto på installationen från rörfirma.

Är det någon som har erfarenhet av just GROHE Senseguard? När jag läser om den tycker jag inte att den verkar så tokig. Men personliga erfarenheter av någon som använder den väger tungt, så dela gärna med er?

Tankar om vattenfelsbrytare i övrigt, bra eller bara en "onödig" investering?
 
Jag är också intresserade av att installera ett sådant system. Ingen som har synpunkter eller erfarenheter att dela?
 
R
Finns en hel av den sorten , några exklusiva andra enklare , det beror helt klart på vad man önskar av ett sådant , heltäckande
eller delar av huset som vatten kan läcka i tex under diskbänk , diskmaskin e.t.c.
 
R RoffeN skrev:
Jag är också intresserade av att installera ett sådant system. Ingen som har synpunkter eller erfarenheter att dela?
Jeg har hatt Grohe Sense Guard i 6 måneder. Den fungerer utmerket. Den er grei å styre med app via mobiltelefonen. Appen for Android var enkel å installere, men det tok sin tid å få etablert kontakt mens frustrasjonen vokste....Suksess etter en time eller to. Det følger med eksterne sensorer som også kan avleses via i appen.
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Innehåller appen svenska? Kan någon ta ett par bilder innifrån appen så man får se hur det ser ut? Vad det finns för val möjligheter osv?
Den har inbyggt trådlöst wifi i vattenfelsbrytaren och är lätt att koppla upp till nätverket via appen?
Annat man bör veta innan man köper just denna varianten?
=)
 
Du finner informasjon om appen og de muligheter den gir her: https://pro.grohe.com/se/34707/for-your-smarthome/grohe-sense-guard/
Det er kanskje overdrevet å si at det er LETT å koble nettverket og appen sammen. Jeg holdt på etpar timer før jeg fikke det til, og jeg er nok mer enn middels datakyndig. Vær oppmerksom på at du kan få SenseGuard som stand alone eller med 2 ekstra sensorer som kan plasseres under oppvaskmaskin eller vaskemaskin eller andre steder. Jeg har ikke montert de eksterne sensorene fordi begge maskinene har ventil for vannmengdebegrenser. Skulle jeg kjøpe SenseGuard idag, ville jeg kjøpt den uten eksterne sensorer. Jeg har iallefall ikke bruk for dem.
En fiks detalj er at du i appen får grafisk display på daglig vannforbruk, trykk i Bar og vanntemperatur. Ikke akkurat noen stor sak, men morsom for kontrollfreake.
Carl
 
Redigerat:
Hej Carl Muller
Jag lyckas inte med att få Grohe vattenfelsbrytare att koppla upp på mitt nätverk? Vad gjorde du för att lyckas?
Mvh jonas
 
Hei Triumph1966.
Det var ikke enkelt å kople Senseguard til nettet. Jeg gjorde mange forsøk uten å lykkes. Den norske representanten var ikke til mye hjelp. Kanskje har du mer hell med Grohe i Sverige. Jeg husker faktisk ikke hva jeg gjorde, utover å prøve og prøve igjen. Jeg sto med telefonen ved siden av Senseguard og etter tallrike forsøk fikk appen plutselig kontakt. Siden har det gått uten problemer i snart to år. Jeg noterte ikke systematisk hva jeg gjorde, så jeg kan ikke gi deg noen oppskrift på hva du må gjøre for å få appen til å kople Senseguard til nettet.
 
Hej
Tyvärr svenska Grohe är inte heller så hjälpsamma..
Men jag fick ett tips nyss.
Jag misstänker att min iPhone använder 5Ghz och Grohe kräver 2,4Ghz.
Ska prova på fredag
Tack för ditt svar
 
För mig gick de lätt, gjort ett par gånger pga ominstallation pga strul, annars bara ringa till dom, fråga efter någon som kan engelska lr så bra svenska som möjligt =)
 
Jag tror det är något med inställningen av routern, men jag vet inte vad?
 
9899
UDP
Öppna den porten, antingen hade de med Grohe att göra annars var de min smartplug, mins ej och ej skrivit ut någon text i routern heller.
 
Först. Den går på 2.4Ghz. Jag kör WPA2/AES och kanalbredd 40MHz.

Den verkar känslig på kanal och frekvens så kör en wifi analyzer och kolla vad grannarna ligger på för kanaler. Lägg dig på en kanal mellan 1-11 som har minst beläggning. Då går det nog bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.