Tjenare!
Farsan ska få en robotklippare, men vi har ingen aning om vilken som passar bäst, behöver hjälp. :oops:

Gräsmattan är cirkus 4-500 kvm, hyfsat plan, inga konstiga vinklar eller trånga passager att tala om. Vi behöver en maskin som har "rätt" finesser utan att vara avancerad och krånglig. Varken farsan eller morsan är teknikintresserade för fem öre. Kan man enkelt ställa in ett veckoschema (eller hur man nu gör :thinking:), har den regnsensor och annat nödvändigt så räcker det.
Kvalitet, absolut! Men det måste inte vara den allra dyraste.
Fördel om man kan köpa till installation...

Budget? Tja, hur långt är ett snöre? Ingen aning, klarar vi detta under 10 papp?

Tack på förhand!
ToRy
 
Köp inte för billigt. Min Grouw 800M, köpt på ICA Maxi för 4995 kr, byttes efter ett år p.g.a. att knappsatsen vid displayen slutade fungera samt att ett av kullagren i ett framhjul var helt ihoprostat. Kullagret bytte jag i och för sig själv ganska enkelt, men det ska man inte behöva göra och jag misstänker att de är av allmänt dålig kvalitet så de rostar på löpande band. Dessutom slutade bluetooth att fungera. Mobilen kunde hitta den via BT och man kunde slå in PIN-kod, men när appen skulle visa att man var ansluten sade den "Disconnected". Sammanfattningsvis är det en klippare som ser bra ut och som man kan ställa in ett schema på men som inte har någon som helst kvalitet. Den är också känslig för vilka hinder den stöter på och verkar tycka att den blivit lyft så fort den går emot ett träd vars stam är det minsta svängd. Den borde detektera ett hinder och vända men stannar istället. Resultatet blir att mattan inte klipps och man får gå manuellt och starta klipparen eller bära den till laddaren så den hoppar igång när den är fulladdad.
 
Köp en liten Husqvarna utan uppkoppling. Den gör vad den ska, du behöver inte ens programmera den. Min har gått i 4 år utan krångel. Bytte bara knivar, det kan en tioåring. Och rengjorde.
 
  • Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
Mccolluch är prisvärt, finns på Clas Ohlson bland annat. Husqvarna under skalet, men äldre teknik. Saknar koppling till app, regnsensor etc, men funkar hur bra som helst. Scheman och andra enklare inställningar finns.
 
Slår ett slag för Mccolluch S600, 6 995 kr på Clas Ohlson. Installerade åt svärmor förra helgen och har gått utan problem sedan dess. Finns bl a "färdig" Wizard att använda eller lägg eget schema. Schema går enkelt att lägga via app som ansluter via Bluetooth. Har själv en Gardena R70 som gått utan problem sedan 2014 och det syns att de är "släktingar".
 
Glöm Grouw. Bara haft problem. Undermålig Respons från Service är värdelös. Inte ens inom ett års garanti hjälpte det.
 
Det värsta är att dom är medvetna om detta och bara förnekar det hela, att dom säljer kinaskit och vi köpare som inte klagar bara betalar. Jag klagar, hjälper det?
 
Tack för svaren!
Började kolla på Husqvarnas 105, men då den inte fanns till vettigt pris i butik utan bara på nätet blev det istället en Gardena Sileno City för 8500:- inkl. startkit. Fadern blev glad och nöjd och jag slapp hjälpa till med installationen då jag troligen fått en släng av Corona. Brorsan hjälpte till istället och messade att klipparen fungerar utmärkt men att den lyckades klippa av första tråden efter 27 minuter. :rofl:

Mvh,
ToRy
 
Min Grouw var också bra en säsong.Klippte av tråden minst 3 gånger, låg i diket ett otal gånger. Man vande sig för att jag slapp klippa själv. Mina kollegor har köpt dyrare och dom är nöjda på ett annat sätt än vad jag är.
 
Så svarar ett seriöst företag?
Jag fick tillbaka klipparen och tog isär den för skoj skull. Inte en droppe vatten eller oxid på kretskort..

Mail ifrån dem.

Hej!

Det låter ju otroligt att jag tvättat av gräsklipparen efter säsongen med vatten när den klippt blött gräs i både regn och sol.

Felet är alltså mitt för att jag tvättat av den med diskborste,svamp och vatten?

Hur rengör man er gräsklippare?

Det känns som ett felaktigt beslut. Ni säljer en produkt som inte klarar av vatten?

Bara några frågor som jag önskar svar på.

Hälsningar Christer


Den tis 14 apr. 2020 kl 09:54 skrev service.se <service.se@schou.com>:

Hej Christer,

Våra tekniker har kontrollerat din klippare och tyvärr kommit fram till att den har blivit tvättad med vatten.

Det har trängt in vatten i klipparen när detta har skett och skadat flera komponenter.

Detta täcker inte garantin. Delarna som behöver bytas och arbetstiden överstiger klipparens värde så vi rekommenderar inte att den repareras.

Om du vill att vi skickar klipparen i retur till dig i befintligt skick kommer vi att debitera dig för frakten.


Med Vänliga Hälsningar/ Best regards



Helena Törneklint Jansson

Service & supportteam



Åkermansväg 2-4| Box 125, SE- 241 38 ESLÖV| Ph. +46 451 381 980 | www.grouw.se

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.