Svarta runda skalbaggar på en fönsterbräda, liknar änglar i formen utan prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi har små skalbaggar på fönsterbrädorna. Det finns blommor i fönstren. Baggarna är svarta och runda och väldigt lika änger till formen, när jag jämför med bilderna här på sajten, men de har inga prickar. Ibland är de lite mindre och smalare, och går åt det rödbruna hållet, men oftast så som jag beskriver ovan. Jag har aldrig sett dem flyga. Jag har endast hittat dem i fönstren, framförallt i köksfönstret. Jag har satt ut skålar med blandningen vatten-sirap-diskmedel, och det gillar de. De hoppar också ner i skålar med bara vatten. Tyvärr räcker det inte hela vägen, skalbaggarna tar aldrig slut. Vad vill de, vad heter de, varför trivs de i fönstren, och hur blir vi av med dem? Tackar på förhand för alla tips jag kan få!
 
Svårt att se på suddig bild. En gång hade jag ett gammalt paket knäckebröd som stått längst bak i ett skåp. Hittade små rödbruna baggar här och var. Paketet kryllade av dom. Bröd och tobaksbagge eller något sånt hette den. Lätt att bli av med, när man hittar var dom kommer ifrån. Städa, lägg torrvaror i täta förp, klart. Kolla alla skåp, bAkom spiS där det kan finnas mat
 
  • Gilla
Cerafia
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Svårt att se på suddig bild. En gång hade jag ett gammalt paket knäckebröd som stått längst bak i ett skåp. Hittade små rödbruna baggar här och var. Paketet kryllade av dom. Bröd och tobaksbagge eller något sånt hette den. Lätt att bli av med, när man hittar var dom kommer ifrån. Städa, lägg torrvaror i täta förp, klart. Kolla alla skåp, bAkom spiS där det kan finnas mat
Tack för hjälpen!
 
Tack för hjälpen!
 
Tack så mycket, är glad att jag hittade hit, och för svaren!
 
Har du nyligen tagit in ved?
Fick in hundratals sådana med någon laddning ved. De bara dog i fönstret, inget mer hände.
 
T tompaah7503 skrev:
Har du nyligen tagit in ved?
Fick in hundratals sådana med någon laddning ved. De bara dog i fönstret, inget mer hände.
T tompaah7503 skrev:
Har du nyligen tagit in ved?
Fick in hundratals sådana med någon l
T tompaah7503 skrev:
Har du nyligen tagit in ved?
Fick in hundratals sådana med någon laddning ved. De bara dog i fönstret, inget mer hände.
addning ved. De bara dog i fönstret, inget mer hände.
 
Det var en väldigt intressant fråga, för jag bodde i en stuga i skogen fram till 2019 och använde mycket ved då. Jag var aldrig med om något som liknar det som du var med om. Jag hade inga skalbaggar av någon sort, och aldrig en sorgmygga; mal bara men det gick bra. Och möss. Nu bor jag i lägenhet inne i sta’n med hög inomhusvärme och inget självdrag. Förutom skalbaggar finns även här mal och utöver det sorgmygg och silverfisk. Jag har fått bra tips och idéer och inte minst kunskaper rörande skalbaggar från er som svarar. Toppen!
 
www.anticimex.se

Kolla, dom har beskrivningar av olika sorter och bilder.

På din bild ser det ut som två olika sorter, en brun lite mindre och en svart lite större.

Den bruna är åt tobaksbagge i färgen. Den svarta åt pälsänger. Tyvärr har jag haft pälsänger också. Såg bara någon enstaka bagge, men det fanns tomma larvskal i en låda, och ett hål genom lakanen!

La ut misstänkta textilier när det var rejält kallt på vintern i en plastpåse. Tyvärr var det en svår fight eftersom alla lägenheter, källaren och vinden satt ihop med samma självdragsventilationskanaler, så det kom säkert nya hela tiden.

BirgitS tips om en riktigt bra bild till biologjouren är nog ditt bästa bet. Om du inte hittar källan.
 
C camelspin skrev:
www.anticimex.se

Kolla, dom har beskrivningar av olika sorter och bilder.

På din bild ser det ut som två olika sorter, en brun lite mindre och en svart lite större.

Den bruna är åt tobaksbagge i färgen. Den svarta åt pälsänger. Tyvärr har jag haft pälsänger också. Såg bara någon enstaka bagge, men det fanns tomma larvskal i en låda, och ett hål genom lakanen!

La ut misstänkta textilier när det var rejält kallt på vintern i en plastpåse. Tyvärr var det en svår fight eftersom alla lägenheter, källaren och vinden satt ihop med samma självdragsventilationskanaler, så det kom säkert nya hela tiden.

BirgitS tips om en riktigt bra bild till biologjouren är nog ditt bästa bet. Om du inte hittar källan.
 
Du har säkerligen rätt. Jag har ägnat många timmar att googla och att pilla och att vända på skalbaggarna med förstoringsglas i högsta hugg, och de ser ut så som du beskriver. Skönt att veta iallafall för nu går det att ta tag i problemet. Pust, och tack.
 
Dom lär gilla cigarrer och annat med nikotin i. Kolla humidoren!!!
 
Jag kollade! Beställde produkter av rött cederträ igår faktiskt, och med tanke på att det används i humidorer så lär det ju vara bra!
 
Hej igen, är det någon som vet om brödbagge, tobaksbagge, pälsänger, mal, och silverfisk går i blomkrukor?
C Cerafia skrev:
[bild] Hej!
Vi har små skalbaggar på fönsterbrädorna. Det finns blommor i fönstren. Baggarna är svarta och runda och väldigt lika änger till formen, när jag jämför med bilderna här på sajten, men de har inga prickar. Ibland är de lite mindre och smalare, och går åt det rödbruna hållet, men oftast så som jag beskriver ovan. Jag har aldrig sett dem flyga. Jag har endast hittat dem i fönstren, framförallt i köksfönstret. Jag har satt ut skålar med blandningen vatten-sirap-diskmedel, och det gillar de. De hoppar också ner i skålar med bara vatten. Tyvärr räcker det inte hela vägen, skalbaggarna tar aldrig slut. Vad vill de, vad heter de, varför trivs de i fönstren, och hur blir vi av med dem? Tackar på förhand för alla tips jag kan få!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.