G grodis skrev:
NEJ!! Läs vad jag skrev ovan. Det finns ingen norm att man skulle ha tillträde för underhåll 1,5 m eller mer in på grannens tomt.

Sen i ditt fall kanske det finns ett avtalsservitut som medger underhåll just på din fastighet där du bor?
Fel! Menar du att bygglagen ej gäller i detta fall? Min kommentar avsåg t ex radhus/kedjehus och där skrivs tillståndet/avvikelsen in i lagfarten. I annan fall gäller bygglagen om minst 4 m. Dessutom måste en ev avvikelse från planbestämmelsen godtas skriftligt av grannen. Mått för tillträde om så krävs i andra fall vid avvikelse brukar anges på situationsplanen för bygglov.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
G grodis skrev:
NEJ!! Läs vad jag skrev ovan. Det finns ingen norm att man skulle ha tillträde för underhåll 1,5 m eller mer in på grannens tomt.

Sen i ditt fall kanske det finns ett avtalsservitut som medger underhåll just på din fastighet där du bor?
Blev fel. Min kommentar avsåg Grodis!
 
Det beror till viss del på hur avtalen ser ut, men det rekommenderas ju att man INTE har växter mot fasad, och särskilt då inte mot grannens fasad. Så ett moraliskt ansvar för den förstörda syllen och panelen har de definitivt, särskilt om det är de som bor där nu som planterat.

Viktigt att ni ser till att det som anläggs nu inte kommer åt att förstöra igen. Vem som ska betala för renoveringen rent lagmässigt vågar jag inte uttala mig om.
 
G grodis skrev:
NEJ!! Läs vad jag skrev ovan. Det finns ingen norm att man skulle ha tillträde för underhåll 1,5 m eller mer in på grannens tomt.

Sen i ditt fall kanske det finns ett avtalsservitut som medger underhåll just på din fastighet där du bor?
Normen heter Sunt förnuft Avtalsbindningen sker genom tyst accept och konkludent handlande som är en positiv avtalsbindning.
Alla avtal bygger på att de ingås frivilligt mellan parter med sunt förnuft och hanteras med sunt förnuft , det fordras inget annat.
Avtal skall hållas . Två grannar träffas och ena grannen uttrycker sin önskan att bygga ett garage vars sida kommer
att vara i tomtgränsen . Grannen säger ok , samtidigt måste han med sitt sunda förnuft förstått att garaget behöver
underhåll och att grannen behöver tillträde för detta . Om han inte har lämnat sin accept skulle han ha
protesterat under bygget , men han har avstått (tyst accept) och grannen bygger som avtalat ( konkludet handlande ) .
Om nu grannen nekar garageägaren tillträde för att byta t.ex sin dränering kan han bli skadeståndsskyldig .
Att använda sunt förnuft har lagstiftarna funnit att det inte finns behov av någon lag för eller reglering av .
De flesta bindande avtal ingås genom konkludent handlande . Det ligger i handlandets natur om avtal ingåtts.
Tråden visar att parterna har ett bindande avtal .
 
S Spikin skrev:
Normen heter Sunt förnuft Avtalsbindningen sker genom tyst accept och konkludent handlande som är en positiv avtalsbindning.
Alla avtal bygger på att de ingås frivilligt mellan parter med sunt förnuft och hanteras med sunt förnuft , det fordras inget annat.
Det är inte tyst acceptans bara för att du bygger byggnaden i tomtgränsen, det blir det om grannen låter dig gå in på hans tomt ett flertalet gånger (precis som om du betalar en räkning flertalet gånger då har du accepterat avtalet) men det gäller så fall bara nuvarande granne en eventuell ny granne har inte godkänt något alls genom någon tyst acceptans eller handling. Inte heller är en befintlig byggnad i tomtgräns ett accepterande att du får underhålla den från grannens tomt, däremot kan man inte en ny ägare av granntomten gnälla på att byggnaden strider emot något bygglov, då byggnaden fanns där när man köpte sin tomt (tyst acceptans för själva byggnaden).

Kommunen sa till mig att flytta in byggnaden 80 cm eller förlita mig på grannens goda vilja eller i värsta fall måla väggen liggandes på taket. Och då hade jag ändå grannens godkännande att det byggdes i tomtgränsen.
 
  • Gilla
grodis
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Fel! Menar du att bygglagen ej gäller i detta fall? Min kommentar avsåg t ex radhus/kedjehus och där skrivs tillståndet/avvikelsen in i lagfarten. I annan fall gäller bygglagen om minst 4 m. Dessutom måste en ev avvikelse från planbestämmelsen godtas skriftligt av grannen. Mått för tillträde om så krävs i andra fall vid avvikelse brukar anges på situationsplanen för bygglov.
Nu är du nog ute och cyklar. Det du syftar på med radhus löser man med servitut. Om man. Nu tänkte på det när husen byggdes.
4m är mellan hus. Men det är inte omöjligt att man enligt dp får bygga garage vid tomtgräns. Men det ger dig inte rätt att vara på grannens tomt.
Du kan placera din friggebod precis vid tomtgräns. Om grannarna tillåter det. Det ger dig ingen rätt att beträda grannens mark.
Man kan skriva servitut. Men det finns inget automatiskt i lagen.
Sen vet jag inte om det syns i lagfarten om det finns olika belastning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G Gladh skrev:
Det är inte tyst acceptans bara för att du bygger byggnaden i tomtgränsen, det blir det om grannen låter dig gå in på hans tomt ett flertalet gånger (precis som om du betalar en räkning flertalet gånger då har du accepterat avtalet) men det gäller så fall bara nuvarande granne en eventuell ny granne har inte godkänt något alls genom någon tyst acceptans eller handling. Inte heller är en befintlig byggnad i tomtgräns ett accepterande att du får underhålla den från grannens tomt, däremot kan man inte en ny ägare av granntomten gnälla på att byggnaden strider emot något bygglov, då byggnaden fanns där när man köpte sin tomt (tyst acceptans för själva byggnaden).

Kommunen sa till mig att flytta in byggnaden 80 cm eller förlita mig på grannens goda vilja eller i värsta fall måla väggen liggandes på taket. Och då hade jag ändå grannens godkännande att det byggdes i tomtgränsen.
SUCK . Det är ett muntligt avtal som innebär att avtalstolkningen sker genom vad som händer efteråt , bekräftelsehandlingar.
Underlåtenhet att reklamera ( tyst accept ) får då stor betydelse i tolkningen. Konkludent handlande är ett bevisfaktum
för avtalsinnehållet . Till styrkande av avtal används även - sedvänja sprunget ur sunt förnuft - handelsbruk sprunget ur sunt
förnuft - praxis sprunget ur sunt förnuft - rättspraxis som ser vad som skäligen och brukligen avtalas mellan parter i
likartade ärenden. Ny fastighetsägare har naturligtvis inte sett garagebyggnaden i tomtgränsen och därför inte kunnat
förstå vad det innebär och att det finns ett avtal. Avtalande fastighetsägare har inte förstått behovet av att informera
köparen om att det finns ett garage i tomtgränsen och vad det innebär.
 
S Spikin skrev:
SUCK . Det är ett muntligt avtal som innebär att avtalstolkningen sker genom vad som händer efteråt , bekräftelsehandlingar.
Underlåtenhet att reklamera ( tyst accept ) får då stor betydelse i tolkningen. Konkludent handlande är ett bevisfaktum
för avtalsinnehållet . Till styrkande av avtal används även - sedvänja sprunget ur sunt förnuft - handelsbruk sprunget ur sunt
förnuft - praxis sprunget ur sunt förnuft - rättspraxis som ser vad som skäligen och brukligen avtalas mellan parter i
likartade ärenden. Ny fastighetsägare har naturligtvis inte sett garagebyggnaden i tomtgränsen och därför inte kunnat
förstå vad det innebär och att det finns ett avtal. Avtalande fastighetsägare har inte förstått behovet av att informera
köparen om att det finns ett garage i tomtgränsen och vad det innebär.
Rappakalja.

Finns inget avtal får du inte kliva in till grannen för att göra underhåll på din vägg.
Grannen får plantera vad han vill på sin tomt.

Har man saker i gränsen är det bra att vara överens med grannen eller se till att man har skrivna avtal.

Det här kan bli lika långdraget som tråden om staketmålning.

/ATW
 
  • Gilla
Pear4Life och 3 till
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Normen heter Sunt förnuft Avtalsbindningen sker genom tyst accept och konkludent handlande som är en positiv avtalsbindning.
Alla avtal bygger på att de ingås frivilligt mellan parter med sunt förnuft och hanteras med sunt förnuft , det fordras inget annat.
Avtal skall hållas . Två grannar träffas och ena grannen uttrycker sin önskan att bygga ett garage vars sida kommer
att vara i tomtgränsen . Grannen säger ok , samtidigt måste han med sitt sunda förnuft förstått att garaget behöver
underhåll och att grannen behöver tillträde för detta . Om han inte har lämnat sin accept skulle han ha
protesterat under bygget , men han har avstått (tyst accept) och grannen bygger som avtalat ( konkludet handlande ) .
Om nu grannen nekar garageägaren tillträde för att byta t.ex sin dränering kan han bli skadeståndsskyldig .
Att använda sunt förnuft har lagstiftarna funnit att det inte finns behov av någon lag för eller reglering av .
De flesta bindande avtal ingås genom konkludent handlande . Det ligger i handlandets natur om avtal ingåtts.
Tråden visar att parterna har ett bindande avtal .
Det där är bara trams från början till slutet, eller skall man kanske kalla det att du killgissar......det fungerar inte alls så enligt plan. och bygglagen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Fel! Menar du att bygglagen ej gäller i detta fall? Min kommentar avsåg t ex radhus/kedjehus och där skrivs tillståndet/avvikelsen in i lagfarten. I annan fall gäller bygglagen om minst 4 m. Dessutom måste en ev avvikelse från planbestämmelsen godtas skriftligt av grannen. Mått för tillträde om så krävs i andra fall vid avvikelse brukar anges på situationsplanen för bygglov.
Plan- och bygglagen reglerar inte servitut det gör fastighetsbildningslagen, så bara lägg ner det där killgissandet....

Det står ingenstans i Plan- och bygglagen om nåt minsta mått på 4 m......och nej man skriver inte in några tillståndet/avvikelser i lagfarten.

Och en ev. avvikelse från detaljplanen måste inte godtas skriftligen av grannen....

Och slutligen man skriver inte in några mått om avvikelser avseende tillträde till grannens tomt i situationplanen, vilket förövrigt heter nybyggnadskarta vid byggnation.....
 
Självklart kan du gå in på grannens tomt. Hur gör man annars med radhus där alla förråd etc sitter ihop? Du kan absolut ha synpunkter men enligt någon ovan så är de nog inte så lätt o påverka det.
 
V VetarN skrev:
Självklart kan du gå in på grannens tomt. Hur gör man annars med radhus där alla förråd etc sitter ihop? Du kan absolut ha synpunkter men enligt någon ovan så är de nog inte så lätt o påverka det.
Nej man får inte gå in på sin grannes tomt hur som helst även fast din byggnad skulle ligga i tomtgräns.

Står ditt radhus på en avstyckad tomt och förråd etc. ligger i tomtgräns så har du ingen rätt att beträda din grannes tomt utan hans medgivande eller att du kan visa upp ett servitut som ger dig rätt att beträda grannens tomt.

Sen finns det bostadsområden som har gemensamhetsanläggningar i form av t.ex. gemensamma förrådslängor och där gäller så klart andra regler.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Självklart kan du gå in på grannens tomt. Hur gör man annars med radhus där alla förråd etc sitter ihop? Du kan absolut ha synpunkter men enligt någon ovan så är de nog inte så lätt o påverka det.
Nu tror jag du inte läst...
Men du får inte gå in på grannens tomt utan tillstånd. Oavsett hur nära huset ligger.
Vad skulle du tycka om grannen bara knatade in å började måla sin fasad?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bor i kedjehus och jag har läst att jag har skyldighet att ge grannen tillträde för underhåll av sitt hus. Tror dokumentet hette planbestämmelser, men kan ha varit något annat. Men det var inte ett servitut och ingen generell regel.
 
M Mellanbarn skrev:
Bor i kedjehus och jag har läst att jag har skyldighet att ge grannen tillträde för underhåll av sitt hus. Tror dokumentet hette planbestämmelser, men kan ha varit något annat. Men det var inte ett servitut och ingen generell regel.
Planbestämmelser är nåt helt annat, det är en del av detaljplanen och i planbestämmelserna kan man inte skriva in servitut.

Det heter servitut om man har tillträde till en grannes tomt för att underhålla sin egna byggnad.
Det finns två olika typer av servitut, avtalsservitut och officialservitut.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/planering/detaljplan/planbestammelser/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.