Vad är det som gäller för en tvättstuga, får man tex. ha vanliga jordade uttag för torktumlare och tvättmaskin 20 cm från golv?
 
Hejsan..

Jag köpte en Bok/tidning/kompendium från VVS-Installatörerna...

där står det..

"hur anlutningarna och uttag kan placeras i höjd och sidled beror på närheten av dusch och badkar samt om det finns jordfelsbrytare. Om jordfelsbrytare finns kan plasering av uttag göras något friare"

Inget svar på din fråga. Men det verkar vara många faktorer som spelar in.. En Elektriker kanske kan svara på din fråga..
 
Eftersom jag håller på att renovera tvättstugan, kommer då att ställa både tvätt och tork på golvet, och då funderade jag på om jag kan placera uttagen för tvätt och tork i skåpet där tvätthon ska vara.
 
ankaon skrev:
Eftersom jag håller på att renovera tvättstugan, kommer då att ställa både tvätt och tork på golvet, och då funderade jag på om jag kan placera uttagen för tvätt och tork i skåpet där tvätthon ska vara.
Låter lite riskabelt, det kan spruta en hel del vatten där under om något av rören börjar att läcka.
 
E
Diskmaskins uttag brukar man sätta på 300 c/c över golv så du kan placera dina uttag under bänken om du vill. men bakom maskinen är mer praktiskt.
 
ankaon skrev:
Vad är det som gäller för en tvättstuga, får man tex. ha vanliga jordade uttag för torktumlare och tvättmaskin 20 cm från golv?
Ansluter man inte åtminstone tvättmaskinen med trefas ? Då är väl ett CEE-don eller möjligen perilex ("spiskontakt") om de nu finns i rätt fuktskyddsklass ett alterantiv.

Finns det bostäder med tvättstuga som bara har enfasmatning till bostaden ?

Tvättiderna blir kortare om du matar maskinen med trefas då den kör med högre värme, dessutom slipper du hög last på en fas, vilket minskar risken att en huvudsäkring går om du t.ex. tvättar och använder mikrovågsugnen samtidigt. Om du kör många maskiner på enfas måste du tänka efter så du fördelar lasten jämnt över faserna (det är bara att titta på maskinerna och se hur mycket ström /effekt de drar, och räkna ihop alla på varje fas, om du är osäker på vad som är vad i fasväg så kan du alltid bryta en huvudsäkring i taget och se vad som slocknar).

Undantaget är väl om man matar tvättmaskinen (via termostatanordning) från varmvatten, men det känns riskabelt, om termostaten gör fel så kanske ylletröjan passar i dockskåpet efteråt. (fast sådanadär vattenblandartermostater kanske är otroligt driftsäkra). Dessutom behövs det då en ställbar termostat, med tydliga lägen för 40, 60 och 90 grader eller vad man nu brukar tvätta i för temoeraturer.
 
Har ingen trefas i tvättstugan, däremot går maskinerna på egna skilda grupper och på olika faser.
 
Får man verkligen ha stickkontakt i tvättstugan
för tvättmaskin ?
Vår elektriker monterade den fast eftersom det enligt
honom måste vara en fast montering.


harebra
/Orso
 
harrys skrev:
Vanligt jordat vägguttag får man ha i tvättstuga om uttaget är skyddat av jordfelsbrytare. Man får även ha det i andra fall, men då är det större restriktioner till närhet av vattentappning. Inget vägguttag får sättas så att det är direkt utsatt för vattenspolning.
Och vem har sagt till dej att man inte får ha jordat uttag i tvättstuga utan jordfelsbrytare?
 
Tvättstuga räknas som normalt torrt utrymme. Kolla elföreskrifterna så får Du se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.